دوره 5، شماره 9 - ( بهار و تابستان 1397 )                   جلد 5 شماره 9 صفحات 38-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

miri M, Sharifzadeh M S, Abdollahzadeh G, Abedi Sarvestani A. Strawberry Supply Chain Analysis in Ramiyan County, Golestan Province. jea. 2018; 5 (9) :38-50
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-162-fa.html
میری مرضیه، شریف زاده محمد شریف، عبدالله زاده غلامحسین، عابدی سروستانی احمد. تحلیل زنجیره‎ی عرضه‎ی توت‎فرنگی در شهرستان رامیان، استان گلستان . راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1397; 5 (9) :38-50

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-162-fa.html


دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
چکیده:   (20 مشاهده)
 این تحقیق با هدف تحلیل زنجیره عرضه توت­ فرنگی در شهرستان رامیان انجام شد. جامعه آماری تحقیق دربرگیرنده تمام کشاورزان توت ­فرنگی کار شهرستان رامیان (N=1100) و طبق جدول نمونه­ گیری کرجسی و مورگان، حجم نمونه 289 نفر به روش نمونه‌ گیری تصادفی ساده انجام شد. روایی صوری و محتوایی ابزار تحقیق (پرسشنامه محقق‌ساخته) بر اساس نظر گروهی از خبرگان (شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه و مروجان کشاورزی منطقه) تأمین شد. برای افزایش روایی ابزار برخی گویه­ ها حذف یا ادغام شدند و پایایی آن نیز از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بین 72/0 تا 90/0 تأیید شد. این تحقیق از روش ­شناسی آمیخته (mixed methods) بهره گرفته است. مرحله اول به صورت کیفی و مرحله دوم به صورت کمی به انجام رسید. از یافته ­های مرحله اول، برای تشریح مسئله و کلیات طرح تحقیق و نیز توسعه ابزار تحقیق در مرحله دوم استفاده شد. نتایج رتبه ­بندی گویه ها نشان داد که «نوبرانه بودن توت‌فرنگی و جزو اولین میوه ­های بهاری بودن» به عنوان نقطه قوت، «نبود پوشش بیمه­ ای برای کشت توت­ فرنگی» به عنوان نقطه ضعف، «شایع بودن آفات و بیماری‌های قارچی گسترده در منطقه به دلیل رطوبت بالا» به عنوان تهدید و «امکان ایجاد صنایع جانبی و توسعه کارآفرینی در فرآیند تولید و فرآوری توت­ فرنگی (مربا، مارمالاد و ..)» به عنوان فرصت­ دارای بالاترین اولویت هستند. مجموع امتیاز عوامل داخلی (17مورد نقاط قوت و 24مورد نقطه ضعف) به ترتیب 986/3 و 905/3 و مجموع امتیاز عوامل خارجی (21 مورد تهدید و 24 مورد فرصت­) به ترتیب 683/3 و 975/3 می­ باشد. با توجه به نتایج به دست آمده راهبردهای توسعه زنجیره عرضه به راهبردهای تدافعی نزدیک است. با استفاده از رهیافت گروه کانونی مجموعه‌ای از سیاست‌ها برای هر راهبرد معرفی شد. با توجه به نتایج مطالعه می ­توان­ ترویج ارقام پربازده و بازارپسندتر توسط توت­ فرنگی­ کاران منطقه، ترغیب سرمایه ­گذاری به منظور توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی توت­ فرنگی در منطقه و همچنین ایجاد و فعال کردن اتحادیه تعاونی­ های توت ­فرنگی‌کاران را پیشنهاد کرد.
متن کامل [PDF 1101 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش و ترویج کشاورزی
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۸/۱/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb