در حالیکه کارآفرینی بهعنوان ظرفیت کشف و بهرهبرداری از فرصتهای سودآور، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و توسعه در عصر حاضر میباشد، برخی افراد ضمن برخورداری از توان و ظرفیت شناسایی این فرصتها، از آن بهرهبرداری نمیکنند. بر این اساس، پژوهش پیمایشی حاضر با هدف مطالعهی تأثیر هوش هیجانی بر میزان کارآفرینی روستاییان انجام شده است. برای این منظور، از ابزار پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی بار- آن و کارآفرینی اسکاربوروف و زیمرر برای گردآوری دادهها بهره گرفته شد. اعضای نمونه 362 روستایی بخش گلهدار، شهرستان مُهر استان فارس بودند. پس از تأیید روایی ابزار پژوهش توسط کارشناسان، جهت بررسی پایایی آن مطالعهی پیشآهنگی انجام و ضریب آلفای کرونباخ از 76/0 تا 91/0 برآورد گردید. یافتههای پژوهش حاکی از رابطه مثبت و معنیدار هوش هیجانی بر کارآفرینی روستاییان بود. بنابراین، افرادی که در شناسایی، کنترل و ادارهی مطلوب احساسات و هیجانات خود و دیگران توانایی بیشتری دارند از گرایش بیشتری نسبت به کارآفرینی نیز برخوردار هستند. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیونی روشن ساخت که مؤلفههای روابط درونفردی، روابط بینفردی، سازگاری و خلق عمومی توانایی تبیین 4/18 درصد از تغییرات متغیر وابسته کارآفرینی روستاییان را دارا میباشند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |