دوره 6، شماره 11 - ( بهار و تابستان 1398 )                   جلد 6 شماره 11 صفحات 58-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behzadnia P, Sanoubar N. The Impact of Marketing Capabilities on Export Performance (The Case of Iranian Entrepreneurial Exporter Companies of Agricultural Products) . jea. 2019; 6 (11) :58-67
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-183-fa.html
بهزادنیا پویا، صنوبر ناصر. بررسی تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد صادراتی (مورد مطالعه: شرکت‎ های کارآفرین صادرکننده‎ ی‎ محصولات کشاورزی ایران) . راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1398; 6 (11) :58-67

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-183-fa.html


دانشگاه تبریز
چکیده:   (28 مشاهده)
   هدف از این تحقیق بررسی تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد صادراتی شرکتهای کارآفرین صادرکنندهی محصولات کشاورزی ایران بهصورت مستقیم و غیرمستقیم با نقش میانجی مزیت‌های رقابتی است. جامعه‎ی آماری این تحقیق شرکتهای کارآفرین صادرکنندهیمحصولات کشاورزی در ایران است که دارای عملکرد صادراتی در 3 سال گذشته 1394 تا 1396 می‌باشند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی در دسترس تعداد 423 پرسشنامه جمع‌آوری گردیده است. پاسخ‌دهندگان به پرسشنامه‌ها در شرکت‌ها، مدیران عامل یا مدیران بخش بازرگانی بودند. برای آزمون فرضیه‌های تحقیق و تحلیل داده‌ها از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM)  و نرم‌افزارهای SPSS و Smart PLS  استفاده شد. نتایج داده‌های آماری و مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد صادراتی شرکت تأثیر مستقیم ندارد و تأثیر آن از طریق ایجاد مزیت‌های رقابتی بر عملکرد صادراتی شرکت می‌باشد. قابلیت‌های بازاریابی، مزیت‌های رقابتی را و مزیت‌های رقابتی، عملکرد صادراتی را بهصورت مستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهند. همچنین، بررسی کلی نتایج نشان می‌دهد که متغیر قابلیت‌های بازاریابی بهصورت غیرمستقیم از طریق ایجاد مزیت‌های رقابتی، 45 درصد از تغییرات متغیر عملکرد صادراتی را تبیین می‌کند که نشاندهنده اهمیت قابلیت‌های بازاریابی سنجش بازار، تعامل با مشتریان و ارتباط با همکاران) در رسیدن به عملکرد صادراتی برتر است. براساس نتایج این تحقیق، شرکت‌ها باید بر اهمیت تحقیقات بازاریابی واقف بوده و سعی نمایند همواره با مشتریان و همکاران ارتباط نزدیک داشته باشند و توجه کنند که ارتباط با مشتریان در بازارهای بین‌المللی و ثبت خواسته‌ها و پیشنهادهای آنان می‌تواند در بهبود عملکرد صادراتی شرکت مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 475 kb]   (16 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb