دوره 6، شماره 11 - ( بهار و تابستان 1398 )                   جلد 6 شماره 11 صفحات 1-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golkar Fard M, Rezaei-Moghaddam K. Relationship Between Entrepreneurship and Empowerment Dimensions of Rural Women in Fars Province . jea. 2019; 6 (11) :1-10
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-188-fa.html
گلکارفرد مرجان، رضایی مقدم کورش. رابطه‌ی کارآفرینی با ابعاد توانمندی زنان روستایی استان فارس. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1398; 6 (11) :1-10

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-188-fa.html


دانشیار بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه شیراز،
چکیده:   (19 مشاهده)
     در چارچوب مفهوم توسعه­ ی روستایی و کشاورزی، آنچه بیشتر باید مورد دقت و توجه قرار گیرد، تأکید بر ارتقای کیفیت و توانمندسازی زنان روستایی و بهبود وضعیت و شرایط کار آنان در عرصه ­ی جوامع روستایی است. توسعه­ ی کارآفرینی و توانمندسازی مکمل یکدیگر بوده و باعث قدرت­ بخشیدن به زنان در فعالیت ­های مختلف کارآفرینی اعم از اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می­ شود. هدف این مطالعه بررسی رابطه­ ی بین کارآفرینی با ابعاد توانمندی و تحلیل سازه ­های تأثیرگذار بر ابعاد مختلف توانمندی زنان روستایی استان فارس است. تحقیق به روش پیمایشی و از طریق پرسشنامه در بین زنان روستایی کارآفرین عضو شرکت حمایت از فعالیت­های کشاورزی در شهرستان­ های شیراز، مرودشت و استهبان (3600 نفر) انجام شد. در مجموع 393 نفر از طریق روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه­ ای، مورد بررسی قرار گرفت. طبق یافته ­های پژوهش، بین ابعاد مختلف توانمندی با سطح خلاقیت زنان رستایی، روحیه و دانش کارآفرینی، فضای کسب و کار و همچنین میزان ارتباط با مراکز اطلاعاتی همبستگی مثبت و معنی ­داری وجود دارد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، متغیرهای روحیه ­ی کارآفرینی، توسعه­ ی کارآفرینی، شرکت در کلاس­های آموزشی، دانش کارآفرینی، میزان استفاده از منابع اطلاعاتی، عوامل محیطی (فضای کسب و کار)، سیاست­ های حمایتی و مهارت در تدوین طرح تجاری توانایی، 56 درصد از تغییرات توانمندسازی زنان را پیش ­بینی کردند. متغیر روحیه ­ی کارآفرینی در فعالیت­های کارآفرینی بیشترین قدرت پیش­بینی متغیر توانمندسازی زنان و متغیر سیاست­ های حمایتی و مهارت در تدوین طرح تجاری کمترین قدرت پیش­ بینی تغییرات توانمندسازی زنان را داشتند. در دسترس قراردادن مواد خام اولیه؛ تصویب قوانین متناسب و در راستای بهبود کسب و کار زنان؛ شرکت زنان در کلاس­های آموزشی برگزارشده توسط شرکت؛ بهبود شرایط برای فروش محصولات؛ افزایش علاقه و احساس مثبت اعضای شرکت و توجه به نیازهای شغلی زنان عضو از پیشنهادهای مهم مطالعه است.
متن کامل [PDF 787 kb]   (16 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: ۱۳۹۸/۴/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb