دوره 6، شماره 12 - ( پاییز و زمستان 1398 )                   جلد 6 شماره 12 صفحات 69-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zahedian Tejeneki R, Mojaverian M, Hosseini Yekani S A. Ranking of Rural Business Environment in Mazandaran Province from the Perspective of Owners of Agricultural Businesses. jea. 2020; 6 (12) :69-85
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-190-fa.html
زاهدیان تجنکی رقیه، مجاوریان سید مجتبی، حسینی یکانی سید علی. رتبه بندی فضای کسب و کار روستایی استان مازندران از دیدگاه صاحبان کسب و کارهای کشاورزی. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1398; 6 (12) :69-85

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-190-fa.html


اقتصاد کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساریی
چکیده:   (58 مشاهده)
     بهبود فضای کسب ­و کار یکی از موارد اثرگذار بر پیشرفت اقتصادی مناطق روستایی به­ شمار می ­آید. در این تحقیق با نظرسنجی از 75 نفر از صاحبان کسب و کارهای کشاورزی به ارزیابی و رتبه­ بندی فضای کسب و کار  مناطق روستایی استان مازندران پرداخته شده است. در ابتدا نتایج تحلیل عاملی نشان داد از نظر فعالین 5 عامل بر فعالیت­ های اقتصادی مناطق روستایی اثرگذار هستند که در مجموع 72 درصد از تغییرات را توضیح می ­دهند. در بین عوامل استخراج ­شده عامل اول با سهم 97/33 درصد از کل تغییرات با عنوان فضای کسب و کار نام گرفت. براساس اجزای این عامل، سهم هریک از گویه ­های قابل اندازه­ گیری محاسبه و براساس آن شهرستان­ های استان مازندران رتبه­ بندی شدند. نتایج روش تاپسیس نشان داد شهرستان­ های بابل، ساری و آمل به ­ترتیب در رتبه­ های اول تا سوم فضای کسب و کار مناطق روستایی قرار دارند. امتیاز این سه شهرستان به­ ترتیب 35/59، 68/53 و 68/50 می­ باشد. ارقام مربوط به امتیاز هر شهرستان از نظر فضای کسب و کار نشان می ­دهد شهرستان­ های استان مازندران از نظر این شاخص با یکدیگر متفاوت هستند و بسیاری از شهرستان­ ها با نقطه ایده آل فاصله زیادی دارند. بنابراین، لازم است اقدامات مناسب جهت بهبود وضعیت شهرستان های استان مازندران صورت پذیرد. مهم ترین اولویت­ ها برای بهبود فضای کسب و کار مناطق روستایی به­ ترتیب امنیت و سرمایه­ ی اجتماعی، دسترسی به برق، دسترسی به جاده و دسترسی به بازارها می­ باشد.
 
متن کامل [PDF 3295 kb]   (26 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: ۱۳۹۸/۵/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb