دوره 7، شماره 13 - ( بهار و تابستان 1399 )                   جلد 7 شماره 13 صفحات 34-24 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Latifiyan M, Sharifzadeh M S, Abdollahzadeh G, Mollahosseini A. (2020). Evaluation of Service Quality and Willingness to Reuse in Local Businesses: The Case of Eco-Resorts in the Golestan Province. jea. 7(13), 24-34. doi:10.52547/jea.7.13.24
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-205-fa.html
لطیفیان محمد، شریف زاده محمد شریف، عبداله زاده غلامحسین، ملاحسینی ابوالفضل. بررسی کیفیت خدمات و تمایل به استفاده مجدد در کسب‌وکارهای محلی: مورد اقامتگاه‌های بوم گردی در استان گلستان راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 1399; 7 (13) :34-24 10.52547/jea.7.13.24

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-205-fa.html


دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
چکیده:   (2428 مشاهده)
 مدیریت کیفیت خدمات یکی از مهم ­ترین عوامل توسعه­ی اقامتگاه­ های بوم گردی به­عنوان یکی از کسب وکارهای اصلی بخش گردشگری در نواحی روستایی است. این تحقیق به بررسی تاثیر کیفیت خدمات گردشگری بر تمایل به بازگشت به اقامتگاه ­های بوم­ گردی در استان گلستان پرداخته است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ درجه نظارت و کنترل، میدانی و از لحاظ گردآوری داده ­ها از نوع تحقیقات توصیفی است. برای انجام این تحقیق، از راهبرد پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه آماری این تحقیق شامل گردشگرانی بود که در زمان انجام تحقیق از اقامتگاه ­های بوم­ گردی استان گلستان بازدید کردند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 380 نفر تعیین و گزینش نمونه ­ها به شیوه نمونه ­گیری تصادفی طبقه ­ای انجام شد. ابزار تحقیق یک پرسشنامه محقق ­ساخته بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از سوی پانل خبرگان شامل کارشناسان بخش اقامتگاه­ های بوم ­گردی اداره ­ی کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان مورد تایید قرار گرفت. مقدار آلفای کرونباخ به عنوان نشانگر پایایی برای مقیاس­ه ای اصلی پرسشنامه بالاتر از 7/0 به­ دست آمد. نتایج آزمون t تک نمونه­ ای جهت ارزیابی تمایل به بازگشت گردشگران نشان داد که گردشگران تمایل دارند دوباره از اقامتگاه ­های بوم گردی بازدید کنند. نتایج همبستگی پیرسون با مقادیر 245/0 و 166/0 و 107/0 نشان داد که هر سه مولفه کیفیت خدمات (محتوی، زمینه و رفتار) دارای رابطه همبستگی مستقیم و معنی­دار با تمایل به بازگشت هستند. همچنین، نتایج آزمون رگرسیون با ضریب بتاهای 232/0 و 149/0 و 15/0 نشان می ­دهد تمامی مولفه­های کیفیت خدمات (محتوا، زمینه و رفتار) بر تمایل به بازگشت گردشگران به اقامتگاه ­های بوم ­گردی تاثیر مستقیمی دارند.
   
متن کامل [PDF 3818 kb]   (758 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: زیر ساخت ها
دریافت: 1398/9/8 | پذیرش: 1399/2/9 | انتشار: 1399/6/17

فهرست منابع
1. Akbari, M. and Zh. Hashemzadeh. 2016. Factors affecting satisfaction of arab tourists in Kelardasht County. Heritage and Tourism Quarterly, 1(2): 77-57.
2. Alegre, J. and C. Magdalena. 2009. Analyzing the effect of satisfaction and previous visits on tourist intentions to return. European Journal of Marketing, 43(5/6): 670-685. [DOI:10.1108/03090560910946990]
3. Atilgan, E., S. Akinci, and S. Aksoy. 2003. Mapping service quality in the tourism industry. Managing Service Quality: An International Journal, 13(5): 412-422. [DOI:10.1108/09604520310495877]
4. Barros, C.P. and A.G. Assaf. 2012. Analyzing tourism return intention to an urban destination. Journal of Hospitality and Tourism Research, 36(2): 216-231. [DOI:10.1177/1096348010388658]
5. Bosnjak, M., M.K. Sirgy, S. Hellriegel and O. Maurer. 2011. Postvisit destination loyalty judgments: Developing and testing a comprehensive congruity model. Journal of Travel Research, 50(5): 496-508. [DOI:10.1177/0047287510379159]
6. Brida, J.G., P. Manuela, R. Eugenia and Z.A. Sandra. 2012. Cruise visitors' intention to return as land tourists and to recommend a visited destination. Anatolia, 23(3): 395-412. [DOI:10.1080/13032917.2012.712873]
7. Caro, L.M. and J.A.M. García. 2007. Consumer ssatisfaction with a periodic reoccurring sport event and the moderating effect of motivations. Sport Marketing Quarterly, 16(2): 78-92.
8. Chen, C.F. and F.S. Chen. 2010. Experience quality, perceived value, satisfaction and behavioral intentions for heritage tourists. Tourism management, 31(1): 29-35. [DOI:10.1016/j.tourman.2009.02.008]
9. Ehsani, A. 2016. Ecotourism a way to sustainable tourism. Aslani Publications, Tehran, Third Edition.
10. Fennel, A. 2008. Ecotourism an introduction. Routledge publication. Third edition. London and New York.
11. Ghadramarzi, H. 1979. Measuring satisfaction of tourists on the quality of suburban resorts service case study: Abidar Park, Sanandaj. Journal of Urban Tourism, 3(1): 69-82.
12. Han, H. and S.S. Hyun. 2015. Customer retention in the medical tourism industry: Impact of quality, satisfaction, trust and price reasonableness. Tourism Management, 46: 20-29. [DOI:10.1016/j.tourman.2014.06.003]
13. Hosseini, M. and A. Sazavar. 2011. Improving the quality of tourism services in Yazd from the perspective of foreign tourists. Journal of Tourism Studies, 7(16): 141-117.
14. Jiang, O.W. and C.E. Zhang. 2016. Public relations: The profession and the practice, New York: IA: Wm. C. Brown Publishers.
15. Khani Kohnamouei, S. 2014. The impact of collective sense and satisfaction on tourist loyalty. M.Sc. Thesis, Tabriz University, Faculty of Management and Economics.
16. Khatibzadeh, M., H. Kuzehchian and A. Honarvar. 2013. The Relationship between perceptions of service quality with satisfaction and willingness to return of sports tourists in Esteghlal and Persepolis Derby. Journal of Sport Management and Development, 5(1): 184-170.
17. Khosrobygi-Barcheloei, R., A .Taqhilo, H. Shayan and H. Darvishi. 2013. Investigating the quality level of tourism wervices and its impact on tourism attraction in rural areas case study: tourism target villages in Shiraz-Yasuj Axis. Journal of Geographical Space Planing, 3(7): 1-13.
18. Maleki-Minbash Razgah, M., H. Baluchi and H. Farsizadeh. 2015. The Effect of destination image and satisfaction on tourists' intentions to visit a place. Journal of Tourism Planning and Development, 4(12): 11-33.
19. McDowall, S. 2011. The festival in my hometown: The relationships among performance quality, satisfaction, and behavioral intentions. International Journal of Hospitality and Tourism Administration, 12(4): 269-288. [DOI:10.1080/15256480.2011.614528]
20. Meesala, A. and J. Paul. 2018. Service quality, consumer satisfaction and loyalty in hospitals: Thinking for the future. Journal of Retailing and Consumer Services, 40: 261-269. [DOI:10.1016/j.jretconser.2016.10.011]
21. Mirzadeh Koushahi, M. and A. Dehghani. 2016. Investigating the role of Bandar Abbas ecotourism potentials in attracting tourists. Cultural Journal of Hormozgan, 11: 6-24.
22. Mirzaei Ahrangani, H. and M.A. Sarlak. 2005. A look at organizational epistemology: The evolution of schools and managerial applications. Payke Noor, 3(3): 1-7.
23. Krejcie, R.V. and D.W. Morgan.1970. Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3): 607-610. [DOI:10.1177/001316447003000308]
24. Mostofi al-Mamaleki, R. and R. Farmani. 2009. Evaluating the quality of tourism services in resorts and hotels in shiraz. Journal of Geography and Environmental Studies, 1(2): 5-44.
25. Rakhshani Nasab, H. and A. Zarabi. 2013. Challenges and opportunities for ecotourism development in Iran. Journal of Geographical Space, 28: 41-55.
26. Sha'bani, A. and M. Taleghani. 2013. Influence of past visits and tourist satisfaction on a destination on their intent to return (case study: health tourists). Journal of Geography and Environmental Studies, 2(6): 64-55.
27. Soltani, A., A. Dashti, A. Babaei and M. Qazaei. 2013. Assessing the quality of religious tourism wervices in Mashhad metropolitan from the Viewpoint of tourists. Arman Shahr Architecture and Urban Development Quarterly, 13: 342-333.
28. Stepchenkova, S., M.I. Rykhtik, E. Shichkova, H. Kim and O. Petrova. 2015. Segmentation for urban destination: gender, place of residence and trip purpose: a case of Nizhni Novgorod, Russia. International Journal of Tourism Cities, 1(1): 70-86.‌ [DOI:10.1108/IJTC-08-2014-0013]
29. Su, L., Y. Huang and M. Hsu. 2018. Unraveling the impact of destination reputation on place attachment and behavior outcomes among Chinese urban tourists. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 1(4): 290-308.‌ [DOI:10.1108/JHTI-11-2017-0026]
30. Taleghani, M. and Q. Fatahi. 2005. The quality of tourism services and its importance in Tourist Satisfaction. Management Quarterly, 14(14): 99-100.
31. Yuksel, A. 2001. Managing customer satisfaction and retention: A case of tourist destinations, Turkey. Journal of Vacation Marketing, 7(2): 153-168. [DOI:10.1177/135676670100700205]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb