دوره 7، شماره 13 - ( بهار و تابستان 1399 )                   جلد 7 شماره 13 صفحات 105-97 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi H, Valizadeh N. (2020). Analysis of the Relationship between Self-Directed Learning Skills and Entrepreneurial Intention among Agriculture and Natural Resources Students of University of Zabol. J Entrepreneurial Strategies Agric. 7(13), 97-105. doi:10.52547/jea.7.13.97
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-222-fa.html
کریمی حمید، ولی‎زاده ناصر. تحلیل رابطه‎ی مهارت‎های یادگیری خودراهبر و نیت کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 1399; 7 (13) :105-97 10.52547/jea.7.13.97

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-222-fa.html


گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل، زابل، ایران
چکیده:   (2994 مشاهده)
   امروزه تربیت دانشجویان کارآفرین یکی از اهداف نظام‏های آموزش عالی و دانشگاهها محسوب میشود. یکی از استراتژیهای بسیار مهم برای تربیت دانشجویان کارآفرین، تقویت مهارتهای یادگیری خودراهبر است. در این راستا، تحلیل رابطهی میان مهارتهای خودراهبری و نیت کارآفرینی دانشجویان رشته‏ های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل به ‏عنوان هدف اصلی این پژوهش تعیین شد. این پژوهش از نوع کاربردی است که با استفاده از فن پیمایش انجام شد. جامعهی آماری مورد مطالعه، شامل کلیه ‏ی دانشجویان دانشکده‏ های کشاورزی، آب و خاک و منابع طبیعی دانشگاه زابل در سال‏های تحصیلی 96-1395 و 97-1396 بودند (893=N) که 210 دانشجو به ‏عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری از نوع تصادفی طبقهای با انتساب متناسب بود. ابزار انداره‌گیری پرسشنامه ‏‏ای بود که روایی آن با استفاده از پانل متخصصان دانشگاهی تأیید شد و همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه شد و اعتماد پرسشنامه را برای انجام پژوهش قابل ­قبول نشان داد (84/0-71/0=α). نتایج پژوهش نشان داد که چهار متغیر مهارتهای ارتباطی، راهبردهای یادگیری، مهارت‏های ارزشیابی و فعالیتهای یادگیری اثرات مثبت معنیداری بر روی نیت کارآفرینی دانشجویان داشتند. همچنین، متغیرهای مستقل پژوهش توانستند 1/42 درصد از تغییرات واریانس متغیر نیت کارآفرینی را پیشبینی کنند.
متن کامل [PDF 1490 kb]   (778 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1399/1/28 | پذیرش: 1399/2/30 | انتشار: 1398/11/10

فهرست منابع
1. Ahanchian, M.R. and A. Assarroudi. 2015. The relationship between decision-Making style and self-directed learning in anesthesiology students. Journal of Military Caring Sciences, 2(1): 24-32. [DOI:10.18869/acadpub.mcs.2.1.24]
2. Avdal E.Ü. 2013. The effect of self-directed learning abilities of student nurses on success in Turkey. Nurse education today, 33: 838-841. [DOI:10.1016/j.nedt.2012.02.006]
3. Amini, M. and N. Fazli-nejad. 2010. Investigating critical thinking skills among Medical Students of Shiraz. Medical Journal of Hormozgan University, 14(3): 213-218.
4. Behnam, M., J. Farajolahhoseini and S. Dehyouri. 2016. The role of self-directed learning (SDL) model on entrepreneurship development from viewpoint of educators in applied science centers in Western Azerbaijan province. Journal of Agricultural Extension and Education Research, 8(4): 13-26 (In Persian).
5. Cheng, S.F., C.L. Kuo, K.C. Lin and J. Lee-Hsieh. 2010. Development and preliminary testing of a self-rating instrument to measure self-directed learning ability of nursing students. International Journal of Nursing Studies, 47(9): 1152-1158. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2010.02.002]
6. Cleary, M., A. Freeman and L. Sharrock. 2005. The development, implementation, and evaluation of a clinical leadership program for mental health nurses. Issues in Mental Health Nursing, 26(8): 827-842. [DOI:10.1080/01612840500184277]
7. Fisher, A. 2001. Critical thinking: An in-troduction. Cambridge University Press.
8. Ghomi, M., Z. Moslemi and D. Mohammadi. 2017. Investigating the relationship between self-directed learning and educational compatibiliy and performance anong the students of Ghom University of Midical Sciences. Journal of JundiShapur Educational Development, 8(3): 260-274.
9. Heidari-Damani, R. 2010. Investigating factors affecting critical thinking of agricultural graduate students: Comparison of two groups of first semester and final semester students. Master's Thesis, Tarbiat Modares University, (In Persian).
10. Krejcie, R.V. and D.W. Morgan. 1970. Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3): 607-610. [DOI:10.1177/001316447003000308]
11. Liñán, F., G. Nabi. and N. Krueger. 2013. British and Spanish entrepreneurial intentions: A comparative study. Revista de economía Mundial, (33): 73-103.
12. Loyens, S.M., J. Magda and R.M. Rikers. 2008. Self-directed learning in problem-based learning and its relationships with self-regulated learning. Educational Psychology Review, 20(4): 411-427. [DOI:10.1007/s10648-008-9082-7]
13. Maung, M., Z.W. Abas and A. Abdullah. 2007. Factors influencing development of self-directed learning in a higher education environment. International Journal of Self-Directed Learning, 4: 27-38.
14. Mohammad-Yousefi, M., F. Goli and R. Movahedi. 2018 .Analyzing individual and environmental factors affecting on entrepreneurship development of agricultural students in Bu-Ali Sina University. Journal of Agricultural Extension and Education Research, 10(3): 41-52 (In Persian).
15. Murray, L. and B. Lawrence. 2000. Practitioner-based enquiry: Principles for Postgraduate Research. Falmer Press, London.
16. Nadi, M.A. and I. Sadjadian. 2011. Validation of a self-directed learning readiness scale for medical and dentistry students. Iranian Journal of Medical Education, 11(2): 174-183.
17. Naeimi, L., S. Bigdeli and K. Soltani-Arabshahi. 2012. Level of self-directed learning readiness in medical students. Education Strategies in Medical Sciences (ESMS), 5(3): 177-181 (In Persian).
18. Papzan, A.H., V. Aliabadi, S. Saymohammadi and F. Ghorbani-Piralidehi. 2014. Impacts of cultural intelligence on entrepreneurial behavior among agriculture students at Razi University, Iran. Journal of Agricultural Education Administration Research, 6(29): 108-117 (In Persian).
19. Planning and Budget Organization. 2017. Overview of the position of university graduates' employement and presenting guidelines and solution for increasing their employment. Report number, 8-121.
20. Poorsafar, A., M. Nemati and S. Falah. 2004. An introduction to eexperiential learning theory: views and applications. Iranian Journal of Medical Education, 7: 19-26.
21. Rezaei, R., S. Saat-Saz, H. Sharifnia, S. Moloukzadeh and Z. Beheshti. 2013. Assessing the critical thinking skills among nursing students of Mazandaran University of Medical Sciences. Biannual Journal of Medical Education Development Center (EDC), 1(2): 29-34.
22. Rezaeian, M., M.A. Tavkkol-Kossari and A.A. Nooh-Ebrahim. 2016. Analyzing the challenges of universities and unpublic-non-profit academic centers in Iran. Jouanal of Higher Education Association Journal, 29: 72-91
23. Roberson, D.N. 2005. Self-directed learning: Past and present. Information Analyses, Reports Research, Online summation, Available in: http://eric.ed.gov/?id=ED490435.
24. Sharifi ghoortani, M. and M.A. Nadi. 2016. Structural equation modeling of relationship between self-directed learning, learning styles and learning strategies with academic achievement of English language in public pre-university schools in Isfahan. Research in Curriculum Planning, 13(2): 48-60.
25. Soltani-Arabshahi, K. and L. Naeimi. 2013. Assessment of the current situation of self-directed learning skills in medical students. Razi Journal of Medical Sciences, 20(113): 10-19 (In Persian).
26. Taqipour, M., E. Abbasi and A. Naeimi. 2017. Analysis relationship between educational service quality and self-directed learning skills among agricultural students of Tarbiat Modares University. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development, 47(3): 731-742 (In Persian).
27. Taqipour, M., E. Abbasi, A. Naeimi, S. Ganguly and N.Z. Miandashti. 2016. An investigation of self-directed learning skills among the Iranian agricultural students (Case of Agricultural College, Tarbiat Modares University). Journal of Agricultural Science and Technology (JAST), 18(1): 15-26.
28. Valizadeh, N. and H. Karimi-Gougheri. 2018. An analysis of factors influencing the social entrepreneurial intention in rural and nomad women's micro-credit funds. Journal of Entreneurship and Agriculture, 5(9): 10-20. [DOI:10.29252/jea.5.9.10]
29. Yousefi, A. and M. Gordanshekan. 2010. A review of self-directed learning development. Iranian Journal of Medical Education, 10(5): 776-783.
30. Williamson, S.N. 2007. Development of a self-rating scale of self-directed learning. Nurse researcher, 14(2): 66-83. [DOI:10.7748/nr2007.01.14.2.66.c6022]
31. Zamani, Gh. and T. Azizi-Khalkheili. 2006. Executive administrators' perception towards agricultural graduates employment. Iranian Agricultural Extension and Education Journal, 2(2): 73-86 (In Persian).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb