Karimi H, Valizadeh N. Analysis of the Relationship between Self-Directed Learning Skills and Entrepreneurial Intention among Agriculture and Natural Resources Students of University of Zabol. jea. 2020; 7 (13) :97-105
URL:
http://jea.sanru.ac.ir/article-1-222-fa.html
کریمی حمید، ولیزاده ناصر. تحلیل رابطهی مهارتهای یادگیری خودراهبر و نیت کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1399; 7 (13) :97-105
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-222-fa.html
گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل، زابل، ایران
چکیده: (369 مشاهده)
امروزه تربیت دانشجویان کارآفرین یکی از اهداف نظامهای آموزش عالی و دانشگاهها محسوب میشود. یکی از استراتژیهای بسیار مهم برای تربیت دانشجویان کارآفرین، تقویت مهارتهای یادگیری خودراهبر است. در این راستا، تحلیل رابطهی میان مهارتهای خودراهبری و نیت کارآفرینی دانشجویان رشته های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل به عنوان هدف اصلی این پژوهش تعیین شد. این پژوهش از نوع کاربردی است که با استفاده از فن پیمایش انجام شد. جامعهی آماری مورد مطالعه، شامل کلیه ی دانشجویان دانشکده های کشاورزی، آب و خاک و منابع طبیعی دانشگاه زابل در سالهای تحصیلی 96-1395 و 97-1396 بودند (893=N) که 210 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری از نوع تصادفی طبقهای با انتساب متناسب بود. ابزار اندارهگیری پرسشنامه ای بود که روایی آن با استفاده از پانل متخصصان دانشگاهی تأیید شد و همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه شد و اعتماد پرسشنامه را برای انجام پژوهش قابل قبول نشان داد (84/0-71/0=α). نتایج پژوهش نشان داد که چهار متغیر مهارتهای ارتباطی، راهبردهای یادگیری، مهارتهای ارزشیابی و فعالیتهای یادگیری اثرات مثبت معنیداری بر روی نیت کارآفرینی دانشجویان داشتند. همچنین، متغیرهای مستقل پژوهش توانستند 1/42 درصد از تغییرات واریانس متغیر نیت کارآفرینی را پیشبینی کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
کارآفرینی در کشاورزی دریافت: 1399/1/28 | پذیرش: 1399/2/30 | انتشار: 1398/11/10