دوره 7، شماره 13 - ( بهار و تابستان 1399 )                   جلد 7 شماره 13 صفحات 126-114 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami H, Ghasemi J, Afzali Goroh A. (2020). The Analysis of Agricultural Students' Employability: A case from Agriculture and Natural Resources University College, University of Tehran. jea. 7(13), 114-126. doi:10.52547/jea.7.13.114
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-228-fa.html
غلامی حسام الدین، قاسمی جواد، افضلی گروه امیر. تحلیل اشتغال‌پذیری دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 1399; 7 (13) :126-114 10.52547/jea.7.13.114

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-228-fa.html


موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ایران
چکیده:   (2573 مشاهده)
تحولات سال‌های گذشته در بازار کار دانش‌آموختگان کشاورزی ضرورت توجه­ دانشکده‌های کشاورزی به اشتغال‌پذیری را بیش از پیش برجسته کرده است. بنابراین، این پژوهش با هدف اندازه‌گیری میزان اشتغال‌پذیری دانشجویان کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران (715 N=) و همچنین بررسی روابط برخی از متغیرها با اشتغال‌پذیری آنان انجام شد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 190 نفر برآورد شد که از طریق روش نمونه‏ گیری تصادفی طبقه ‏ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای در میان نمونه توزیع شد. روایی صوری پرسشنامه به‌وسیله ­ی پنلی از متخصصان و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ بررسی شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس یافته‌ها، میانگین کل مهارت‌های اشتغال‌پذیری دانشجویان رشته‌های کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران 3/3 از 5 بود که می‌توان گفت اندکی از متوسط بیشتر است. بیشترین ضعف دانشجویان در مؤلفه‌های تجربه­ ی کار و زندگی (میانگین 72/2) و  دانش و مهارت تخصصی رشته ی تحصیلی (81/2) بود. همچنین، متغیرهای اهمیت ادراک­شده توسعه­ ی مهارت‏های اشتغال‏ پذیری، سابقه ­ی کار کشاورزی، علاقه به رشته­ تحصیلی، سابقه‌ی کار غیرکشاورزی و واگذاری مسئولیت در دوران کودکی از سوی خانواده با میزان اشتغال‌پذیری دانشجویان همبستگی معنی‌داری داشت. در دانشجویان پسر، نمره ی‌ کل اشتغال‌پذیری و همه­ ی مؤلفه‌های آن (دانش و مهارت تخصصی، مهارت‏های عمومی، تجربه، یادگیری توسعه‌ی شغلی و هوش هیجانی) بیشتر از دانشجویان دختر بود. همچنین، تفاوت بین میانگین کل اشتغال‌پذیری دانشجویان دختر و پسر و همه­ ی مؤلفه‌های آن به‌جز مهارت‏های عمومی و هوش هیجانی معنی­ دار بود. در نهایت، بر اساس یافته‌های این پژوهش توصیه می‌شود مباحث اشتغال‌پذیری در دانشکده‌های کشاورزی مورد توجه قرار گیرد و این برنامه‌ها حتی‌الامکان با توجه ویژه نسبت به دانشجویان دختر انجام گیرد.
متن کامل [PDF 3887 kb]   (861 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1399/4/1 | پذیرش: 1399/4/18 | انتشار: 1399/6/17

فهرست منابع
1. Abdi, A., F. Eskandari and M. Jalali. 2020. Comparative analysis of the employability of agricultural and engineering students (The case of Kurdistan University). Iranian Agricultural Extension and Education Journal, 15(2): 271-283 (In Persian).
2. Agahi, H., F. Ghorbani Piralidehi and S. Seymohammadi. 2016. An investigation of postgraduate students' attitude toward self-employment (case study of campus of agriculture and natural resources of Razi University in Kermanshah). Social Welfare Quarterly, 16(63): 281-313 (In Persian).
3. Aliabadi, V., M. Khayati and R. Movahedi. 2016. Employability component of psychological empowerment of agricultural students Bu Ali Sina University. Agricultural Education Administration Research, 8(37): 21-31 (In Persian).
4. Alibeigi, A. and S.H. Barani. 2010. Employability of agricultural disciplines as perceived by the graduate students. Cooperation and Agriculture, 21(2): 21-49 (In Persian).
5. Amirbik, M.A., M. Ahmadpour Borazjani, M. Salarpour and H. Karimi. 2020. Agricultural employment through the removal of barriers of agricultural products supply to commodity exchanges (A case of Khorasan Rezavi Province). Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 6(12): 59-68 (In Persian).
6. Armoogum, N.Y., B. Ramasawmy and B.M.F. Driver. 2016. The need to enhance the employability competences (knowledge, skills, autonomy, and attitudes) of undergraduates in Agriculture, Evidence from students' perceptions and employers' expectations. Tuning Journal for Higher Education, 4(1): 169-219. [DOI:10.18543/tjhe-4(1)-2016pp169-219]
7. Azizi-Khalkheili, T. and M. Menatizadeh. 2020. The occupation of agricultural graduates: The analysis of the students' attitude of Sari agricultural sciences and Natural Resources University. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 6(12): 22-34 (In Persian).
8. Bakhshi Jahromi, A., R. Namdar and L. Shafiee. 2017. Analysis of situation and barriers of employment among graduate agricultural students of Kerman University of Applied Science and Technology. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 4(8): 39-50 (In Persian).
9. Barani, S.H. and A. Alibeigi. 2012. Investigating the perceptions and expectations of agricultural students towards employment finding opportunity of different agricultural disciplines, faculties of agriculture in the West Iran. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 42-2(3): 389-401 (In Persian).
10. Boahin, P. and A. Hofman. 2013. A disciplinary perspective of competency-based training on the acquisition of employability skills. Journal of Vocational Education and Training, 65(3): 385-401. [DOI:10.1080/13636820.2013.834954]
11. Bridgstock, R. 2009. The graduate attributes we've overlooked: Enhancing graduate employability through career management skills. Higher Education Research and Development, 28(1): 31-44. [DOI:10.1080/07294360802444347]
12. Brown, P., A. Hesketh and S. Wiliams. 2003. Employability in a knowledge-driven economy. Journal of education and work, 16(2): 107-126. [DOI:10.1080/1363908032000070648]
13. Dacre Pool, L. and P. Sewell. 2007. The key to employability: developing a practical model of graduate employability. Education Training, 49(4): 277-289. [DOI:10.1108/00400910710754435]
14. Darvishan, A., M.S. Taslimi and R. Hakimzadeh. 2019. Designing a model of employability skills for higher education graduates. Journal of Higher Education Curriculum Studies, 10(19): 7-39 (In Persian).
15. Freudenberg, B., M. Brimble and C. Cameron. 2011. WIL and generic skill development: The development of business students' generic skills through work-integrated learning. Asia-Pacific Journal of Cooperative Education, 12(2): 79-93.
16. Ghasemi, J. 2014. Designing a Model of Integrating experiential learning in entrepreneurial higher agricultural education of Iran. PhD Dissertation, faculty of agricultural economics and development, University of Tehran (In Persian).
17. Goldfinch, J. and M. Hughes. 2007. Skills, learning styles and success of first-year undergraduates. Active learning in higher education, 8(3): 259-273. [DOI:10.1177/1469787407081881]
18. Harry, T., T.W. Chinyamurindi and T. Mjoli. 2018. Perceptions of factors that affect employability amongst a sample of final-year students at a rural South African university. SA Journal of Industrial Psychology, 44: 1-10. [DOI:10.4102/sajip.v44i0.1510]
19. Hedjazi, Y., H. Gholami, S.M. Hosseini and A. Rezvanfar. 2018. Role of social capital in the employability of agricultural students: Case of agricultural and natural resources university college, University of Tehran. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 49-2(3): 545-558 (In Persian).
20. Hillage, J. and E. Pollard. 1998. Employability: Developing a framework for policy analysis. Department for Education and Employment, London.
21. Jackson, D. 2013. The contribution of work-integrated learning to undergraduate employability skill outcomes. Asia-Pacific Journal of Cooperative Education, 14(2): 99-115.
22. Jackson, D. 2014. Testing a model of undergraduate competence in employability skills and its implications for stakeholders. Journal of Education and Work, 27(2): 220-242. [DOI:10.1080/13639080.2012.718750]
23. Kazilan, F., R. Hamzah and A.R.B. Bakar. 2009. Employability skills among the students of technical and vocational training centers in Malaysia. European Journal of Social Sciences, 9(1): 147-160.
24. Mounfared, N., M. Rajabbaigi and M. Yasemi. 2015. factors affecting occupational success of fishery graduates from agricultural applied scientific higher education institute of Jihad-e-Agriculture, Iran. Agricultural Education Administration Research, 7(33): 111-121 (In Persian).
25. Muhammad, M., A.A. Ismail and A. Eh Rak. 2013. Competency of agriculture graduates in Malaysian Public Universities. International Journal of Enhanced Research in Educational Development (IJERED), 1(1): 1-9.
26. Naderi Mahdeei, K., L. Zolikhaei Sayyar and M. Pouya. 2016. Employability of female university students: a new strategy for enhancing women's presence in the labor market. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education (IRPHE), 21(4): 21-50 (In Persian).
27. Pillai, S., M.H. Khan, I.S. Ibrahim and S. Raphael. 2012. Enhancing employability through industrial training in the Malaysian context. Higher Education, 63(2):1-18. [DOI:10.1007/s10734-011-9430-2]
28. Pouratashi, M. 2018. Evaluating strengths and promoting methods employability of students in agricultural higher education. Agricultural Education Administration Research, 10: 18-31 (In Persian). [DOI:10.1080/13639080.2018.1513637]
29. Sepahvand, R., Z. Solgi and F. Akbaripasham. 2018. The impact of orientation and planning of varied career orientation on employability of graduates in higher Education. Journal of Research and Planning in Higher Education (IRPHE), 24(1):71-90 (In Persian).
30. Sewell, P. and L. Dacre Pool. 2015. The UCLan-Career EDGE employability development profile, Available at: https://www.uclan.ac.uk/students/assets/files/CareerEDGE_and_EDP_2015.pdf (Accessed 12 November 2018). doi: 10.1080/13636820.2017.1394355 [DOI:10.1080/13636820.2017.1394355]
31. Shah, R. 2014. A study on factors affecting employability skills of management students. International Journal of Management and Development Studies, 3(2): 17-24.
32. Sharifi Asadi Malafeh, F., A. Khorasani, K. Fathivagargah and E. Salehiomran. 2019. Determination of employability skills of academic graduates with exploratory mixed method approach. CSTP, 7(13): 29-52 (In Persian).
33. Singh, P., R. Thambusamy, A. Ramly, I.H. Abdullah and Z. Mahmud. 2013. Perception differential between employers and instructors on the importance of employability skills. Social and Behavioral Sciences, 90: 616-625. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.07.133]
34. Small, L., K. Shacklock and T. Marchant. 2018. Employability: a contemporary review for higher education stakeholders. Journal of Vocational Education and Training, 70(1): 148-166. [DOI:10.1080/13636820.2017.1394355]
35. Wilton, N. 2011. Do employability skills really matter in the UK graduate labour market? The case of business and management graduates. Work, Employment and Society, 25(1): 85-100. [DOI:10.1177/0950017010389244]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb