دوره 7، شماره 14 - ( پاییز و زمستان 1399 )                   جلد 7 شماره 14 صفحات 66-57 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karami O, Fatemi M, Rezaei-Moghaddam K, Badzaban F. (2021). Comparison of Marketing Activities among the Rural Women of Omid Entrepreneurship Fund and Agricultural Development Specialized Holding Companies in Fars Province. jea. 7(14), 57-66. doi:10.52547/jea.7.14.57
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-231-fa.html
کرمی ام البنی، فاطمی مهسا، رضائی مقدم کورش، بادزبان فاطمه. مقایسه فعالیت‌های بازاریابی زنان روستایی عضو صندوق کارآفرینی امید و شرکت مادرتخصصی حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی استان فارس راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 1399; 7 (14) :66-57 10.52547/jea.7.14.57

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-231-fa.html


بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز
چکیده:   (2278 مشاهده)
یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های مشارکت زنان در جامعه روستایی ایجاد کسب‌وکارهای کوچک و ورود به کارآفرینی یا خوداشتغالی است. صندوق‌های اعتبارات خرد و صندوق کارآفرینی امید نقش به ­سزایی در تحقق این موضوع دارند. تحقیق حاضر با هدف بررسی فعالیت‌های بازاریابی زنان کارآفرین در شرکت مادرتخصصی حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی و کارآفرینی امید در استان فارس انجام شد. از روش پیمایش با نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای استفاده شد. حجم نمونه 307 نفر برآورد شد و برای جمع‌آوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. به ­منظور مقایسه فعالیت‌های بازاریابی زنان کارآفرین در شرکت مادرتخصصی حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی و کارآفرینی امید از آزمون T-Test استفاده گردید. نتایج به­دست­آمده از مقایسه دو گروه نشان داد که زنان کارآفرین عضو شرکت‌های مادرتخصصی در آگاهی از روش‌های بازاریابی، آمیخته بازاریابی، استراتژی‌ها و عوامل‌محیطی دارای میانگین بالاتری نسبت به صندوق کارآفرینی امید هستند. همچنین، زنان عضو شرکت مادرتخصصی از نظر ویژگی‌های شخصیتی (توفیق ­طلبی، ریسک ­پذیری، خلاقیت و استقلال) وضعیت مطلوب‌تری نسبت به زنان در صندوق کارآفرینی امید دارند. در این راستا، به ­منظور بهبود فعالیت‌های بازاریابی زنان روستایی پیشنهادهایی ارائه گردید. 
متن کامل [PDF 2044 kb]   (719 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1399/4/21 | پذیرش: 1399/7/28 | انتشار: 1399/12/12

فهرست منابع
1. Badzaban, F. 2019. Analysing entrepreneurial resilience of rural women small and medium-sized enterprises in Fars Province. M.Sc. thesis of department of Agricultural Extension and Education, School of Agriculture, Shiraz University (In Persian).
2. Badzaban, F., K. Rezaei-Moghaddam and M. Fatemi. 2020. Entrepreneurship in small and medium businesses of rural women in Fars Province: Application Lifetime Business Resilience Scale. Entrepreneurship Strategies in Agriculture, 7(13):12-23 (In Persian).
3. Bouzarjomehri, K., M. Masoumi Jashni and H.A. Jahantegh. 2017. Investigating the barriers and financial challenges and marketing of rural women entrepreneurship (Case Study: Sarchehan rural district, Bavanat county), National Conference on Rural Entrepreneurship Development Management Strategies in Iran, retrieved from: https://www.civilica.com/Paper-MSREDI01 -MSREDI01_035.html (In Persian).
4. Canaani, A. 2015. Prioritizing factors affecting marketing and selling a new product in small and medium business Bio-Food Technology, Entrepreneurship Development Journal, 8(2): 333-352 (In Persian).
5. Dickinger, A., P. Haghirian, J. Murphy and A. Scharl. 2004. An investigation and conceptual model of SMS marketing. 37th Annual Hawaii International Conference on System Sciences, 10. IEEE. [DOI:10.1109/HICSS.2004.1265096]
6. Farahani, H., R. Shabani and H. Ghaffari. 2013. Investigating the effect of entrepreneurship and marketing information on the performance of small and medium enterprises in Markazi province, Journal of Marketing Management, 8(21): 63-77 (In Persian).
7. GhambarAli, R., H. Agahii., A.H. Alibeigi and K. Zarafshani. 2014. The Importance of marketing in the success of entrepreneurs, Entrepreneurship in Agriculture, 1(1): 43-59 (In Persian).
8. Glard, P. 2005. Factors affecting the entrepreneurship development of Iranian women. Women in Development and Politics (Women's Research), 3(11): 101-123 (In Persian).
9. Golkarfard, M. and K. Rezaei-Moghaddam. 2019. The relationship between entrepreneurship and the empowerment dimensions of rural women in Fars province. Entrepreneurship Strategies in Agriculture, 6(11): 1-10 (In Persian). [DOI:10.29252/jea.6.11.1]
10. Izadi, B.H., K. Rezaei-Moghaddam and A. Asadollahpour. 2016. Influencing factors and obstacles for accomplishing entrepreneurship development in agricultural home-based businesses in villages of Shiraz. Iran Agricultural Extension and Education Journal, 12(1): 39-51.
11. Kotler, F. and C. Amstrang. 2008. Principles of marketing. Translated by Zare, M. Tehran, Mehrjard, Modir Farda Publications.
12. Kotler, P. 2006. Marketing Management, 11th, Prentice Hall. Moving Beyond Marketing in New Ventures, International Journal of Entrepreneurship, 31(3): 123-136.
13. Krejcie, R.V. and D.V. Morgan. 1970. Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30: 608. [DOI:10.1177/001316447003000308]
14. Merrilees, B., S. Rundle-Thiele and A. Lye. 2011. Marketing capabilities: Antecedents and implications for B2B SME performance. Industrial Marketing Management, 40(3): 368-375. [DOI:10.1016/j.indmarman.2010.08.005]
15. Morris, M., M. Schindehutte and R. La Forge. 2002. Entrepreneurial marketing: a construct for integrating emerging entrepreneurship and marketing perspective, Journal of Marketing Theory and Practice, Fall, 10(4):1-19. [DOI:10.1080/10696679.2002.11501922]
16. Movahedi, R. and A. Yaghoubiafrani. 2017. Analysis of factors affecting rural women's entrepreneurship. Social Psychological Studies of Women, 12(4): 7-42 (In Persian).
17. Niazi, M. and M. Nasrabadi Staff. 2010. The role of non-governmental organizations and organizations in entrepreneurship development, First International Conference on Management and Innovation, Shiraz, retrieved from: https://www.civilica.com/Paper-MIEAC01-MIEAC01_828.html (In Persian).
18. Office for the Development of Agricultural Activities for Rural and Nomadic Women. 2020. Agricultural Research, Extention and Education Organization, Ministry of Agricultural Jihad, Eetrieved from: http://nrw.areeo.ac.ir/HomePage.aspx?TabID=21823&Site=nrw.areeo.ac&Lang=fa-IR (In Persian).
19. Omid Entrepreneurship Fund. 2020. retrieved from: https://www.karafariniomid.ir (In Persian).
20. Pelham, A.M. 2000. Market orientation and other potential influences on performance in small and medium-sized manufacturing firms. Journal of small business management, 38(1): 48-67.
21. Qadiri-masoom, M. and A. Ahmadi. 2014. Factors affecting the success of micro-credit funds in the economic empowerment of rural women Firoozkooh County. Human Geography Research, 47(4): 772-759 (In Persian).
22. Ramezani-Shirvani, Z. and A. Ramezani-Shizvani. 2016. The impact of marketing on entrepreneurship and its role in the development of business, The First International Conference on Entrepreneurship, Creativity and Innovation, retrieved from: https://www.civilica.com/Paper-ENCONFKHA01-ENCONFKHA01_123.html (In Persian).
23. Rezaei-Moghaddam, K. and A. Masoumi. 2018. Sustainable rural entrepreneurship: A response to the implications of unlimited rural entrepreneurship development in rural areas. Journal of Entrepreneurship in Agriculture, 5(2): 83-104 (In Persian).
24. Rezaei-Moghaddam, K., O. Karami and M. Fatemi. 2019. The comparative analysis of marketing activities among rural women entrepreneurs in Fars province, Iran. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9(65): 1-20. [DOI:10.1186/s40497-019-0189-8]
25. Saber, F. 2003. Strategies for the development of women's entrepreneurship in Iran: Women's empowerment strategies for economic, social and political equality in Iran. Tehran, Roshangaran Publications and Women's Studies. Second edition (In Persian).
26. Safari, A., F. Abbasi and B. Golshahi. 2015. Identifying factors affecting the marketing performance of pharmaceutical companies: The role of intermediate marketing ethical marketing, Management Research in Iran, 19(4): 95-115 (In Persian).
27. Sajaji-Qeydari, H., H. Mahmoudi and F. Jafari. 2017. Analysis of women's entrepreneurship skills in eural areas (case study: Villages in the central district of Fariman County). Journal of Rural Research, 8(2):242-263 (In Persian).
28. Vazifehdoost, H., M.H. Hajlou and F. Nazarpour. 2013. Investigating the impact of Porter Competitive Strategies on meeting the needs market of Petrochemical Company customers. Organizational Culture Management, 11(3): 121-139 (In Persian).
29. Wennekers, A.R.M. and A.R. Thurik. 1999. Linking entrepreneurship and economic growth. Small Business Economics, 13(1): 27-55. [DOI:10.1023/A:1008063200484]
30. Westerlund, M. and S. Leminen. 2011. In praise of entrepreneurial marketing: a study on entrepreneur-led firms, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 10(1): 70-75.
31. Yaqoubi, J. 2005. Investigating the effects of microcredit on rural women's employment in Zanjan province. Women's Research, 3(1): 125-146 (In Persian).
32. Yaqoubifrani, A. and A. Soleimani. 2015. The effect of personality traits on the success of rural women entrepreneurs in Hamadan province. Women in Development and Politics, 13(1): 113-130 (In Persian).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb