دوره 7، شماره 14 - ( پاییز و زمستان 1399 )                   جلد 7 شماره 14 صفحات 78-86 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi M, Ahmadvand M. Factor Analysis of the Effects of Tourism on the Development of Rural Women's Agriculture Employment in Boyer Ahmad County. jea. 2021; 7 (14) :78-86
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-234-fa.html
مرادی مرضیه، احمدوند مصطفی. تحلیل عاملی اثرات گردشگری بر توسعه ی اشتغال کشاورزی زنان روستایی در شهرستان بویراحمد. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1399; 7 (14) :78-86

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-234-fa.html


ترویج و توسعه ی کشاورزی، دانشکده ی کشاورزی، دانشگاه یاسوج
چکیده:   (278 مشاهده)
گردشگری روستایی پتانسیل ­های فراوانی برای ایجاد کسب و کارهای کوچک دارد و قادر است به توسعه ­ی اشتغال در حوزه­ ی کشاورزی کمک کند. بر این اساس، هدف این پیمایش، شناسایی و دسته ­بندی اثرات گردشگری بر توسعه­ ی اشتغال کشاورزی زنان روستایی در دهستان کاکان در شهرستان بویراحمد بود. جامعه ­ی ­آماری تحقیق شامل زنان دو روستای هدف گردشگری در دهستان مذکور بود. برای این منظور، ابتدا زنان 15-64 سال شناسایی شدند (433 نفر)، آنگاه بر اساس جدول تعیین حجم نمونه­ ی بارتلت و همکاران، تعداد 165 زن روستایی به­ عنوان نمونه برآورد و به­ صورت متناسب در بین دو روستای هدف توزیع شدند. پرسشنامه مهم­ترین ابزار جمع­ آوری داده­ ها در تحقیق حاضر بود. روایی صوری پرسشنامه توسط متخصصان مربوطه تأیید شد و پایایی آن نیز  با انجام مطالعه ­ی راهنما و با محاسبه­ ی ضریب تتای ترتیبی (0/50=θ) تأیید گردید. به ­منظور تجزیه و تحلیل داده­ ها از تحلیل عاملی اکتشافی بهره گرفته شد. بر اساس نتایج، بارزترین اثرات گردشگری بر اشتغال­زایی کشاورزی زنان روستایی در شش  عامل دسته­ بندی شدند که این عوامل در مجموع 59/27 درصد از واریانس کل عامل­ ها را تبیین ­­می­ نمایند. این شش عامل بر اساس محتوای گویه ­ها تحت عنوان­ های تولیدی، اقتصادی، سرمایه ­ای، خدماتی، رفاهی، و اجتماعی نام­ گذاری شدند. در میان این عوامل، بیشترین سهم مربوط به عامل تولیدی بود که این عامل 22/82 درصد از واریانس کل را تبیین نمود و کمترین اثر مربوط به عامل اجتماعی است که 47/4 درصد واریانس عامل­ ها را به­ خود اختصاص داد. در پایان، پیشنهاد می ­گردد در شورای اسلامی روستاهای هدف، دفاتر اشتغال و کارآفرینی گردشگری روستایی ایجاد گردد تا به توسعه­ ی اشتغال زنان روستایی به­ صورت هدفمند پرداخته شود.
متن کامل [PDF 584 kb]   (82 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: آموزش و ترویج کشاورزی
دریافت: 1399/6/14 | پذیرش: 1399/11/4 | انتشار: 1399/12/12

فهرست منابع
1. Azadkhani, P. and S. Teymouri. 2016. Analysis and evaluation of the effects of tourism development on women's employment in Kermanshah province. The second international conference on new research findings in science, engineering and technology in Iran.
2. Badri, A., H. Motiei Langroudi, M. Salmani and N. Aliqolizadeh Firooz Jaei. 2009. Economic effects of tourism on rural areas. Iranian journal of Geography and Regional Development, 7(12): 13-35.
3. Bakhtiari, S. and M. Yazdani. 2010. Investigating the direct and indirect effects of tourism on employment. Iranian journal of Economic Sciences, 4(13): 49-60.
4. Baoren, S. 2011. Rural tourism in China. Tourism Management, 32(6):1438- 1441. [DOI:10.1016/j.tourman.2010.12.005]
5. Bartlett, J.E., J.W. Kotrlik and C.C. Higgins. 2003. Organizational research: Determining appropriate sample size in survey research. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 19(1): 43- 50.
6. Briedenhnn, I. and E. Wickens. 2004. Tourism routes as a tool for the economic development of rural areas- vibrant hope or impossible dream. Tourism Management, 25: 71- 79. [DOI:10.1016/S0261-5177(03)00063-3]
7. Cai, Y.P., G.H., Huang, Z.F. Yang, W. Sun and B. Chen. 2009.Investigation of public's perception towards rural sustainable development based on a two- level expert system at science direct. Journal home page, 36: 8910- 8924. [DOI:10.1016/j.eswa.2008.11.032]
8. Dadvarkhani, F., M. Rezvani, S. Imeni Gheshlagh and K. Bouzarjomehri. 2011. Analysis of the role of tourism in the development of entrepreneurial characteristics and entrepreneurial orientation among rural youth (case study: Kandovan and Eskandaran villages of Osko city). Iranian journal of Human Geographical Research, 78: 169-195.
9. Ebrahimi Kouhbaneh, M. and E. Izad. 2014. Analysis of the consequences of tourism development on the development of rural areas (case study: Kaslian village, Mazandaran province). Iranian journal of Agricultural Research and Development, 1: 71-83.
10. Imeni Gheshlagh, S. and S. Hashemi. 2012. The role of tourism in the development of rural women entrepreneurship. Iranian journal of Geography and Regional Development, 10(18): 217-238.
11. Jafari, Gh. 2005. Women and social development. Journal of women's Rights, Issue 10.
12. Kalantari, Kh. 2003. Data processing and analysis in social and economic research. Tehran Nashr-e Sharif, 387 pp.
13. Khalil, F.I., L. Sambotin, M. Mayer, D. Jitaru and S. Tirchi. 2012. Study on the influence of rural tourism on the environment. Journal Lucra̧ri Ştiinţifice, 14(4): 261- 264. [DOI:10.1007/s40558-014-0020-x]
14. Kunasekaran, P., S. Ramachandran, M. Ruliyacob and A. Shuib. 2011. Development of farmers perception scale on agre tourism in cameron highlands, Malaysia. World applied sciences, 12: 10- 18.
15. Mahdavi, M., M. Ghadiri Masoom and N. Ghahremani. 2008. The effects of tourism on development by surveying the villages of Darreh Kohan and Sulqan. Rural and Development Quarterly, 11(2): 39-60.
16. Mehdian Broujeni, M. 2011. Analysis of barriers to rural tourism development: The case of Dene region in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad province. Dept. of Rural Development Management, Yasouj University, Yasouj, Iran.
17. Mason, P. and J. Cheyne. 2000. Residents attitudes to proposed tourism development. Annals of Tourism Research, 27(2): 391-411. [DOI:10.1016/S0160-7383(99)00084-5]
18. Miraj, F. 2007. The effect of tourist attractions in Semnan province on employment dynamics. Iranian Journal of Geographical Sciences, 10: 39-57.
19. Mirzaei, R. 2009. The effect of rural tourism development on employment in oramanat region of Kermanshah. Rural and Development Quarterly, 12(4): 49-76.
20. Ranjbar, A., R., Tajabadi, S., Shabani, and B., Borhani Yazdi. 2011. The impact of tourism industry on job creation and sustainable entrepreneurship. Conference on Tourism and Sustainable Development, in Iran.
21. Sajjadi, A. and F. Ahmadi. 2013. Evaluating the effects of rural tourism in Fooman city from the perspective of rural community. Iranian journal of Tourism -Management Studies, 8(23): 155-175.
22. Safaeipour, M., S. Daman Bagh, H. Taheri and F. Razmgir. 2014. Analysis of the role of tourism in rural economy (case study: Ban zardeh rural district-Dalahou city). Iranian journal of Rural Research, 5(2): 423-444.
23. Taqvaei, M., H. Waresi and A. Safarabadi. 2012. Factors affecting the development of urban tourism in Kermanshah. Scientific-Research Quarterly of the Geographical Society of Iran, 10(33): 27-47.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb