دوره 8، شماره 16 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   جلد 8 شماره 16 صفحات 85-78 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bahmani A, aslani F. (2021). Investigating the Effect of Entrepreneurial Orientation on Entrepreneurial Intention of Small and Medium Agricultural Businesses: The Mediating Role of Psychological Capital (Case Study: Paddy Farmers in Noor City). J Entrepreneurial Strategies Agric. 8(16), 78-85. doi:10.52547/jea.8.16.78
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-278-fa.html
بهمنی اکبر، اصلانی فرشید.(1400). بررسی تاثیر جهت گیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینی کسب و کارهای کوچک و متوسط کشاورزی: نقش میانجی سرمایه روانشناختی (مطالعه موردی: شالیکاران شهرستان نور) راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 8 (16) :85-78 10.52547/jea.8.16.78

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-278-fa.html


1- گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (3462 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: در پاسخ به اقتصاد جهانی، سیاست‌گذاران به توسعه کسب و کارهای کوچک، انجمن‌های تجاری منطقه‌ای و کارآفرینان محلی توجه کرده‌اند. با توجه به اینکه بخش کشاورزی مسوولیت تامین امنیت غذایی جمعیت در حال افزایش را بر عهده دارد، با این وصف در بسیاری از مواقع، در اولویت قرار گرفتن تولید غذای کافی، موضوع سلامت محصولات کشاورزی تولید شده را تحت شعاع قرار می ­دهد. این عوامل، سبب گردیده تا حفظ محیط­زیست و امنیت بهداشت غذایی به یکی از چالش ­های بشر در عصر حاضر تبدیل شود و جوامع بین المللی در پی یافتن راهبردهای مناسبی برای حل معضلات و دستیابی به نظام­های توسعه پایدار باشند. یکی از مهمترین راهبردها، توجه به جایگاه کارآفرینی است که هدف آن افزایش سود، افزایش تولید محصول با کمترین تکیه بر استفاده از مواد شیمیایی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینی کسب و کارهای کوچک و متوسط کشاورزی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی است.
مواد و روش­ ها: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر جمع­آوری داده­ها از نوع تحقیقات توصیفی و از شاخه مطالعات میدانی به شمار می ­آید و از حیث ارتباط بین متغیرهای پژوهش از نوع علی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شالیکاران شهرستان نور می­ باشند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی  و فرمول کوکران تعداد 89 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع ­آوری اطلاعات، از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. در این تحقیق برای بررسی روایی پرسشنامه نیز، از روش‌های «روایی محتوا» و «روایی سازه» استفاده شد. برای سنجش پایایی متغیرهای تحقیق از آلفای کرونباخ استفاده شده است.
یافته­­ ها: نتایج پژوهش نشان داد که؛ در سطح اطمینان 95 درصد جهت گیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینی کسب و کارهای کوچک و متوسط کشاورزی تأثیر معنی­داری دارد و همچنین سرمایه روانشناختی به تسهیل این ارتباط کمک می­کند.
نتیجه ­گیری: شالیکاران برای این که بتوانند کسب و کار خود را ارتقا داده و جایگاه مشخصی را در بازار تصاحب کنند بایستی به اهمیت سرمایه روانشناختی واقف بوده و از طریق تقویت فعالیت‌های مربوط به بخش تحقیق و توسعه به معرفی محصولات و خدمات جدید و همچنین ایجاد تغییر در خطوط محصولات تمرکز نمایند.
 
متن کامل [PDF 800 kb]   (998 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1400/6/6 | پذیرش: 1400/9/15

فهرست منابع
1. Aceleanu, M.I. 2016. Sustainability and Competitiveness of Romanian Farms through Organic Agriculture. Sustainability, 8(3): 245. [DOI:10.3390/su8030245]
2. Akbare Borang, M., S. Pour and M. Ayti. 2014. Defining the Performance of the Organization on the Basis of Tendency to Entrepreneurship and Intellectual Capital: A structural equations modeling approach. The Journal of Productivity Management, 8(3(30)): 115-134 (In Persian).
3. Bahmani, A., A. Zamanian and F. Aslani. 2021 Explaining the Mediating Role of Empathy in The Relationship Between Psychological Capital and Social Entrepreneurship of Rural Women (Case Study: Choobast Village). Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 7(14): 87-94. URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-235-fa.html (In Persian).
4. Bashirkhodaparasti, R. and H. Bagheri garbollagh. 2021. Investigating the Role of Brand Orientation and Entrepreneurship Orientation on Brand Performance in Green Food Producers. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture. 7(14): 11-20 (In Persian).
5. Heydari Sarban, V. and A. Majnouni Toutakhane. 2018. The role of psychological capital in promoting rural entrepreneurship in East Azerbaijan province. Journal Space Economy and Rural Development, 6(22): 97-118 (In Persian).
6. Hoveida, R., H. Mokhtari and M. Forohar. 2012. The relationship between psychological capital and organizational commitment components. Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 2(2): 43-56 (In Persian).
7. Hughes, M. and R.E. Morgan. 2007. Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth. Industrial Marketing Management, 36(5): 651-661. [DOI:10.1016/j.indmarman.2006.04.003]
8. Hull, C.E. and S. Rothenberg. 2010. Firm performance: the interactions of corporate social performance with innovation and industry differentiation. Strateg Manage Journal, 29(89): 781-789. [DOI:10.1002/smj.675]
9. Karimi, A. and S. Rahmani. 2017. The Influence of Entrepreneurial Orientation on Business Performance by the Mediation Process of Knowledge Creation (Case Study: Small and Medium Businesses). Journal of Innovation and Creativity in Human Science, 5(3): 143-171 (In Persian).
10. Kyro, P. 2015. To grow or not to grow? Entrepreneurship and sustainable development, Cited in Handbook of Entrepreneurship and Sustainable Development Research, Alato University, Finland.
11. Linan, F. and Y. Chen. 2009. Development and cross-cultural application if a specific instrument
12. measure entrepreneurial intentions. Entrepreneurship Theory and Ppractice, 33(3): 593-617.
13. Lumpkin, G.T., C.C. Cogliser and D.R. Schneider. 2009. Understanding and measuring autonomy: An entrepreneurial orientation perspective. Entrepreneurship: Theory and Practice, 33: 47-69. [DOI:10.1111/j.1540-6520.2008.00280.x]
14. Lumpkin, G. and G. Dess. 2001. Linking two dimensions of entrepreneurial orientation to firm performance: the moderating role of environment and the industry life cycle. Journal of Business Venturing, 16: 429-51. [DOI:10.1016/S0883-9026(00)00048-3]
15. Luthans, F. 2004. The need for and meaning of positive organizational behavior. Journal of Organizational Behavior, 23: 695-706. [DOI:10.1002/job.165]
16. Luthans, F. and C.M. Youssef. 2010. Human, social, and now positive psychological capital management: Investing in people for competitive advantage. Organizational Dynamics, 33(2). [DOI:10.1016/j.orgdyn.2004.01.003]
17. Mandalizadeh, Z., M. Ehsani, H. Koozehchian and H. Honary. 2014. Identifying indicators of sustainable entrepreneurship in sports. New Approaches in Sports Management. 2(4): 21-35 (In Persian).
18. Mansoori, S. and T. Baghaee. 2021. Developing a Model of Rural Women Entrepreneurial Activities Based on Educational Experts' Perspectives. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture. 8(15): 100-110URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-261-fa.html (In Persian).
19. Nikolaoua, E.I., D. Ierapetritis and K.P. Tsagarakis. 2012. An evaluation of the prospects of green entrepreneurship development using a SWOT analysis. International Journal of Sustainable Development and World Ecology, 18(1): 1-16. [DOI:10.1080/13504509.2011.543565]
20. Rezaei, B., N. Naderi and S. Rostami. 2018. The need to develop green entrepreneurship in agriculture. Journal of Entrepreneurship in Agriculture, 5(1): 16-1 (In Persian).
21. Vidic, F. 2013. Entrepreneurial Orientation (EO) and Knowledge Creation (KC). International Journal of Economic Sciences and Applied Research, 6(2): 103-124.
22. Wiklund, J. 1999. The sustainability of the entrepreneurial orientation-perfor-mance relationship. Entrepreneurship Theory and Practice, 24(1): 37-48. [DOI:10.1177/104225879902400103]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by: Yektaweb