دوره 9، شماره 17 - ( بهار و تابستان 1401 )                   جلد 9 شماره 17 صفحات 45-35 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi M, Maleki Minbashrazgah M. (2022). Developing a Model on International Marketing Ecosystem for Production and Processing of Pistachios in Iran. jea. 9(17), 35-45. doi:10.52547/jea.9.17.35
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-288-fa.html
رحیمی مریم، ملکی مین باش رزگاه مرتضی. طراحی الگوی اکوسیستم بازاریابی بین المللی برای صنعت تولید و فرآوری پسته در ایران راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 1401; 9 (17) :45-35 10.52547/jea.9.17.35

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-288-fa.html


دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده:   (1843 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: محصول پسته به دلیل ارزآوری، ایجاد ارزش افزوده و سایر جنبه­ های اقتصادی از مهم­ترین محصولات صادراتی غیرنفتی ایران است. ایران به گونه سنتی، در تولید و تجارت این محصول سهم زیادی در بازار جهانی داشته که در دو دهه اخیر به دلیل وجود عوامل متعددی، از قدرت صادراتی ایران کاسته شده است. با توجه به اهمیت پسته در اقتصاد کشاورزی ایران، شناسایی عوامل تاثیر­گذار در صادرات پسته به بازارهای جهانی در شرایط کنونی و ماندگاری در بازارهای بین ­المللی و جهانی و بررسی آن به عنوان یک اکوسیستم واحد و ارائه­ ی مدل برای عملکرد این اکوسیستم امری ضروری است. با توجه به اینکه صنعت تولید و فرآوری پسته در ایران از پتانسیل و ظرفیت زیادی برخوردار است، ضرورت توجه زیاد به این صنعت و ورود و استقرار آن در بازارهای خارجی که در حیطه صادرات کالاهای غیرنفتی است، در کانون توجه محققان قرار گرفته است.
مواد و ورش ­ها: پژوهش حاضر با هدف طراحی و توسعه­ ی مدل اکوسیستم بازاریابی بین­المللی برای صنعت تولید و فرآوری پسته در ایران با استفاده از رویکرد کیفی با ماهیت اکتشافی به اجرا درآمد. جامعۀ آماری پژوهش شامل سه گروه ذیل می­باشد: گروه اول: متخصصان ذی­صلاح (خبرگان)؛ گروه دوم: کشاورزان و مدیران عالی و میانی شرکت­های تولید و فرآوری پسته که در حوزه بازاریابی بین ­المللی سابقه فعالیت دارند و گروه سوم: اعضای هیأت علمی مطلع در زمینه تحقیق حاضر، که با روش نمونه­ گیری قضاوتی- هدفمند انتخاب شدند. نمونه آماری این پژوهش شامل 7 نفر از متخصصان و باغداران تولید­کنندۀ پسته، تجار و صادرکنندگان و مدیران ارشد کارخانه­ های فرآوری و بسته ­بندی پسته که سابقه فعالیت در حوزه بین­المللی دارند، است. برای شناخت اکوسیستم بازاریابی بین­ المللی در باغداران تولید­کننده­ ی پسته و مدیران کارخانجات بسته ­بندی و فرآوری پسته و صادرکنندگان آن در ایران با استفاده از نظریه زمینه­ ای سیستماتیک اشتراوس و کوربین (که شامل سه نوع کدگذاری باز، کدگذاری محوری وکدگذاری انتخابی می ­باشد) و انجام مصاحبه بر اساس نمونه ­گیری نظری، ابعاد گوناگون این اکوسیستم شناسایی شدند. مصاحبه­ ها بصورت حضوری و عموماً در دفاتر یا بصورت برخط و تلفنی انجام شد و داده ­های جمع ­آوری شده با استفاده از نرم ­افزار MAX­QDA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: در پژوهش حاضر در نهایت 5 عنصر به عنوان بازیگران اکوسیستم بازاریابی بین­المللی صنعت تولید و فرآوری پسته شناسایی و انتخاب شدند که شامل کشاورزی، فرآوری و صادرات، کیفیت محصول، دولت و تحریم ­ها است.
نتیجه­ گیری: عملکرد یک سیستم به عملکرد اجزای آن بستگی دارد، اما یک جنبه مهم نحوه تعامل آنها با یکدیگر برای تأثیرگذاری بر عملکرد سیستم کلی است. با در نظر گرفتن چنین تعامل چندجانبه، عناصر 5 گانه ­ای شناخته ­شده در تعامل با یکدیگر بر موفقیت در ورود به بازارهای بین ­المللی نقش دارند.


 
متن کامل [PDF 1207 kb]   (567 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/4 | پذیرش: 1401/2/18 | انتشار: 1401/5/3

فهرست منابع
1. Antonio, N. 2017. Implications of perceived competitive advantages, adaptation of marketing tactics and export commitment on export performance, Journal of World Business, 45: 49-58. [DOI:10.1016/j.jwb.2009.04.004]
2. Christian Felzensztein, Christina Stringer, Maureen Benson-Rea, Susan Freeman. 2014. International marketing strategies in industrial clusters: Insights from the Southern Hemisphere, Journal of Business Research, 67: 837-846. [DOI:10.1016/j.jbusres.2013.07.002]
3. Cohen, B. 2006. Sustainable valley entrepreneurial ecosystems. Business Strategy and the Environment, 15(1): 1-14. [DOI:10.1002/bse.428]
4. Crick, J.M. and D. Crick. 2021. Internationalizing the Coopetition Construct: Quadratic Effects on Financial Performance under Different Degrees of Export Intensity and an Export Geographical Scope. Journal of International Marketing, 29(2): 62-80.‌ [DOI:10.1177/1069031X20988260]
5. Doan, T.N. and Y. Xing. 2018 .Trade efficiency, free trades agreements and rules of origin. Journal of Asian Economics, 55: 33-41 [DOI:10.1016/j.asieco.2017.12.007]
6. Elena, G. and A. Silvia. 2014. Business ecosystem "reliability", Procedia - Social and Behavioral Sciences, 124: 312-321. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.02.491]
7. Faghihi, A., M. Tajuddin and M. Tajuddin. 2010. Internationalization of SMEs in food industry: a causal model. Iranian Journal of Management Sciences, 5 (17): 1-23 (In Persian).
8. Fernandez, A.S., P. Chiambaretto, F. Le Roy and W. Czakon. 2018. Introduction: coopetition: from neologism to a new paradigm. In The Routledge Companion to Coopetition Strategies, 1-10 pp. Routledge.‌ [DOI:10.4324/9781315185644-1]
9. Fonfara, K., B. Deszczyński and A. Dymitrowski. 2017. Informal Relationships in the company internationalization process-concept and empirical evidence. Journal of Small Business, 1(1): 7-18.‌
10. Fuerlinger, G., U. Fandl and T. Funke. 2015. The role of the state in the entrepreneurship ecosystem: insights from Germany. Triple Helix, 2(1): 1-26. [DOI:10.1186/s40604-014-0015-9]
11. Heidari, M., A. Delavar, S. Sadjadi, A. Farhangi and K. Mohamadkhani. 2017. Social media and communicative marketing strategies in modern banking. Journal of Development & Evolution Mnagement, 30: 1-12 (In Persian).
12. Hosseini, M., S. Brege and T. Nord. 2018. A combined focused industry and company size investigation of the internationalization-performance relationship: the case of small and medium-sized enterprises (SMEs) within the Swedish wood manufacturing industry. Forest Policy and Economics, 97:110-121.‌ [DOI:10.1016/j.forpol.2018.09.013]
13. Su, H.C., S. Dhanorkar and K. Linderman. 2015. A competitive advantage from the implementation timing of ISO management standards. Journal of Operations Management, 37: 31-44. [DOI:10.1016/j.jom.2015.03.004]
14. Karbasi, A.R. 2019. Investigating the effective factors on Iran's pistachio export with emphasis on the role of trade sanctions. Agricultural Economics Research, 11(43): 1-22 (In Persian).
15. Swink, M. and M. Song. 2007. Effects of marketing-manufacturing integration on new product development time and competitive advantage. Journal of operations management, 25(1): 203-217. [DOI:10.1016/j.jom.2006.03.001]
16. Namdar, R. and A. Bakhshi Jahromi. 2019. Factors affecting attitude of Iranian pistachio farmers toward privatizing extension activities: case of Kerman province. Iran Agricultural Research, 38(2): 17-24 (In Persian).
17. Rafiee, H., M. Mohammadi, E. Taheri Reykande and S. Kalhori. 2017. Assessment of factors affecting pistachio export share in the world markets with emphasis on internal production fluctuations. Agricultural Economics and Development, 25(2): 19-41.
18. Razavi, S. 2010. Pistachio production: Iran vs the world. Options Méditerranéennes. Série A, Séminaires Méditerranéens, (94): 275-279.
19. Sandhu, H., A. Müller, P. Sukhdev, K. Merrigan, A. Tenkouano, P. Kumar and J. Weigelt. 2019. The future of agriculture and food: evaluating the holistic costs and benefits. The Anthropocene Review, 6(3): 270-278.‌ [DOI:10.1177/2053019619872808]
20. Sharafi, V., M. Maleki Minbashrazgah, A. Zarei and D. Feiz. 2017. Identification and classification of entrepreneurial thinking to the issue of international marketing ecosystem using Q Method. Journal of Business Management, 9(3): 551-572 (In Persian).
21. Ren, S., A.B. Eisingerich and H.T. Tsai. 2015. How do marketing, research and development capabilities, and degree of internationalization synergistically affect the innovation performance of small and medium-sized enterprises (SMEs)? A panel data study of Chinese SMEs. International Business Review, 24(4): 642-651. [DOI:10.1016/j.ibusrev.2014.11.006]
22. Cheng, S.L. and H.C. Chang. 2010. Cognitive complexity implications for research on sustainable competitive advantage. Journal of Business Research, 63(1): 67-70. [DOI:10.1016/j.jbusres.2009.02.016]
23. Suresh, J. and R. Ramraj. 2012. Entrepreneurial ecosystem: case study on the influence of environmental factors on entrepreneurial success. European Journal of Business and Management, 4 (16): 95-101.
24. Rábová, T.K. 2015. Marketing communication of SMEs specialized in cosmetic industry in magazines for women. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 175: 48-57. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.01.1173]
25. Kumar, V., Z. Rahman, A.A. Kazmi and P. Goyal. 2012. Evolution of sustainability as marketing strategy: Beginning of new era. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 37: 482-489. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.03.313]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb