مقدمه و هدف: کسب وکارهای کوچک و متوسط رکن اصلی شرایط اقتصادی در جوامع محسوب میشوند، زیرا موجب اشتغال، تولید، صادرات محصولات، کاهش فقر، افزایش و ارتقای توان و توسعه اقتصادی میشوند. مطالعه پیش رو، به بررسی عوامل تأثیرگذار بر نگرش کارآفرینانه در نوآوری بنگاههای کوچک و متوسط شهرستان ملایر پرداخته شده است. مواد و روشها: این پژوهش کمی و از لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. به منظور تحلیل دادهها ازنرمافزار SPSS برای تحلیل توصیفی و همبستگی و از نرمافزار AMOS جهت تحلیل مسیر به ویژه برای اثرات غیر مستقیم استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل 470 بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط در شهرستان ملایر بود که براساس فهرست شرکتها، و روش نمونهگیری تصادفی، 211 بنگاه خدماتی تولیدی کوچک و متوسط به عنوان نمونه با استفاده از فرمول کوکران (1967) انتخاب شدند. یافتهها: یافتههای مطالعه نشان داد که حمایت دولت، دسترسی به زیرساختها، آموزش کارآفرینی، نگرش کارآفرینانه و رهبری صاحبان کسبوکارها به طور قابل توجهی بر نوآوری بنگاههای کوچک و متوسط خدماتی و تولیدی تأثیرگذار است. آموزش کارآفرینی و رهبری مدیران کسبوکارها به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق متغیر میانجی نگرش کارآفرینی بر نوآوری در بنگاههای کوچک و متوسط خدماتی و تولیدی تأثیر میگذارد. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه گویای این است که حمایت دولت، دسترسی به زیرساختها، رهبری صاحبان کسبوکارها، آموزش کارآفرینی و نگرش کارآفرینانه بر نوآوری بنگاههای خدماتی و تولیدی کوچک و متوسط تأثیر گذاشت. نگرش کارآفرینانه صاحبان کسبوکارها، نقش میانجی بین رهبری صاحبان کسبوکارها و آموزش کارآفرینی در جهت نوآوری بنگاههای کوچک و متوسط دارد.