دوره ۱۱، شماره ۱ - ( بهار و تابستان ۱۴۰۳ )                   جلد ۱۱ شماره ۱ صفحات ۲۷-۱۷ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini R, MalehMir Chegini S. (2024). Identifying and Providing Indicators and ‎Criteria for ‎Empowering ‎Employees in Business Sustainability and Development ‎‎. J Entrepreneurial Strategies Agric. 11(1), 17-27. doi:10.61186/jea.11.1.17
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-369-fa.html
حسینی روح اله، ماله میر چگینی ‌ شهریار. شناسایی و ارائه شاخص ها و معیارهای مطرح در ارزیابی ‌راهبردهای ‌توانمندسازی کارکنان به ‎منظور پایداری و ‌توسعه کسب و کار راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی ۱۴۰۳; ۱۱ (۱) :۲۷-۱۷ ۱۰,۶۱۱۸۶/jea.۱۱.۱.۱۷

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-۱-۳۶۹-fa.html


۱- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه ‌پیام نور، تهران، ایران
۲- گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، ‌تهران، ایران
چکیده:   (۱۲۶۶ مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: مهم‎ترین و ارزشمندترین منبع استراتژیک سازمان‎ ها منابع انسانی توانمند و خلاق آن به‎ شمار می ‎آیند که سایر منابع سازمان و حتی فناوری پیشرفته، بدون حضور آنان ناتوان و ضعیف تلقی می ‎شوند. نیروی انسانی توانمند، امکان افزایش تولید و ارزش افزوده و به تبع آن توسعه سازمان را فراهم می‎ آورد. غفلت و بی ‎توجهی به این عامل مهم می ‎تواند از دلایل توسعه نیافتگی در برخی از کشورهای در حال توسعه باشد. سرمایه ‎گذاری در سرمایه انسانی و افزایش سهم آن در کل سرمایه‎ گذاری کشور، باعث بهره‎ برداری بهتر از سرمایه فیزیکی می‎ گردد و عامل مهمی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی به ‎شمار می ‎رود. به‎ منظور استفاده حداکثری از نیروی انسانی، سازمان باید بتواند این دارایی ارزشمند را به ‎طور صحیح و بهینه مدیریت کند. برقراری و اجرای رویکرد راهبردی توانمندسازی منابع انسانی توانسته است برای سازمان ‎ها مزیت رقابتی ایجاد کند و منجر به بهبود عملکرد و ایجاد ارزش افزوده شود و به اجرای طرح ‎های کیفیت جامع کمک کند. اهمیت منابع ‏انسانی ماهر امروزه بر کسی ‏پوشیده نیست و سازمان‎ ها ‏برای بقاء در محیط پیچیده و ‏پرچالش به نیروی انسانی ‏توانمند نیازمند هستند. ‏توانمندسازی و نیز توسعه ‏منابع انسانی رویکردی است ‏مدیریتی که در آن به ‏کارکنان اختیار داده می ‎شود خودشان تصمیم گرفته و ‏همچنین بتوانند در تصمیمات ‏سازمان خودشان، مشارکت ‏نمایند. ‏منابع انسانی، مهمترین عامل کارآفرینی و نوآوری در هر کشوری محسوب می‎ شود و تردیدی نیست که رشد و توسعه هر کشوری در بهبود و پرورش و توانمندسازی ‏منابع انسانی آن نهفته است. کارکنان توانایی‎ ها و استعدادهای بسیاری دارند که باید از طریق توانمندسازی شکوفا گردد. توانمندسازی در ارتقای رضایت شغلی و به تبع آن رضایت مشتری تأثیر چشمگیری دارد. همچنین توانمندسازی به‎ عنوان یک مفهوم ذهنی و نگرشی تاثیر به‎ سزایی در عملکرد و بهره‎ وری سازمان و اثربخشی آن دارد و با توانمندسازی به‎ عنوان یکی از رویکردهای توسعه منابع انسانی در چند دهه اخیر تحولاتی مثبت در زمینه فعالیت ‎های سازمانی کارکنان ایجاد شده است. این تحولات باعث استفاده مناسب سازمان‎ ها از نیروی انسانی شده است. لذا توانمندسازی کارکنان در پیشرفت و توسعه عملکردی سازمان نقش مهمی دارد. در حقیقت شناسایی شاخص‎ ها برای ارزیابی ‏راهبردهای مدیریتی به‎ منظور توانمندسازی کارکنان می ‎تواند ‏اطلاعات مدیران ارشد را جهت ارزیابی و یافتن بهترین راهبرد ‏در این زمینه کمک نماید. ‏هدف پژوهش حاضر بررسی شاخص ‎ها و معیارهای مطرح در ارزیابی راهبردهای مدیریتی به ‎منظور توانمندسازی کارکنان می‎ باشد. ‏
مواد و روش‌ها: پژوهش ‏حاضر براساس هدف یک پژوهش ‏کاربردی و براساس ماهیت روش، جزء تحقیقات توصیفی‏ تحلیلی و از نظر شیوه ‏گردآوری داده ‎ها یک پژوهش ‏پیمایشی (میدانی) است. در پژوهش حاضر داده ‎های گرداوری شده از طریق پرسشنامه ساده و پرسشنامه ماتریسی از خبرگان گرداوری شد و سپس در سه مرحله تحلیل میانگین، تحلیل شانون و تحلیل تلفیفی تجزیه و تحلیل شد. جامعه آماری شامل صاحب‎ نظران و خبرگان حوزه منابع انسانی شرکت بود و با توجه به تعداد ‏محدود جامعه، برای تعیین نمونه در این پژوهش ‏از روش نمونه ‎گیری غیرتصادفی گلوله برفی استفاده شد‏. نمونه ‎ها 21 نفر از خبرگان هستد.
یافته‌ها: یافته‎ ها نشان داد که براساس تکنیک میانگین، اعتماد به نفس دارای (W=0.18) و رضایت شغلی (W=0.17) در رتبه اول و دوم قرار دارند. براساس تکنیک شانون خلاقیت دارای (W=0.219) و سپس تهعد (W=0.143) در رتبه اول و دوم قرار دارند. همچنین براساس تحلیل تلفیقی داده ‎های به ‎دست آمده تکنیک شانون و میانگین موزون معیارهای رضایت شغلی دارای (W=0.16) و اعتماد به نفس (W=0.14) به ‎عنوان اولویت اول و دوم در رتبه ‎بندی ارزیابی راهبردهای ‏توانمندسازی کارکنان به‎ منظور پایداری و ‏‏توسعه کسب و کار قرار گرفتند. ‏
نتیجه‌گیری: با توجه به خروجی تکنیک تلفیقی دو مؤلفه مهم رضایت شغلی و اعتماد به نفس به ‎عنوان مهم‎ترین معیار در ارزیابی راهبردهای ‏توانمندسازی ‏کارکنان باید مورد توجه قرار گیرد زیرا کارکنان توانمند کسانی هستند که از شغل خود راضی هستند و اعتماد به نفس بیشتری نسبت به همکاران و هم ردیفان خود دارند. ‏به مدیران و تصمیم گیرندگان شرکت پیشنهاد می ‎شود از طریق پیاده ‎سازی راهبردها و سیاست ‎های مختلف، رضایت شغلی و اعتماد به نفس را در کارکنان خود تقویت کنند و از این طریق توانمندسازی آن‎ ها را جهت توسعه کسب و کار عملیاتی کنند. اعتماد به نفس از خصوصیات برجسته و مهم نیروهای توانمند و کارآفرین است. به‎ منظور توانمندی کارکنان و شکوفایی توانایی و استعدادهای درونی آن‎ها نیاز است حس اعتماد به نفس تقویت و مورد توجه قرار گیرد. تمامی تلاش‎ های سازمانی به‎ منظور توانمندی کارکنان و پرورش و توسعه آنها بدون ایجاد و تقویت حس اعتماد به نفس بیهوده است. به تعبیر دیگر توانمندی کارکنان در بستر اعتماد به نفس شکل می‎ گیرد. رضایت شغلی عاملی برای تعهد و تلاش بیشتر کارکنان در سازمان است. رضایت شغلی روحیه کارکنان را جهت توانمندی و افزایش مهارت و همچنین توسعه و پیشرفت سازمانی تقویت می‎ کند و ارتقا می ‎بخشد. عدم رضایت شغلی و نارضایتی شغلی هر دو برای توانمندسازی سم مهلک و تخریب کننده محسوب می ‎شود که باید به ‎شدت از عوامل ایجاد کننده آن ها در سازمان پرهیز کرد. لذا تمامی سیاست ‎ها و راهبردهای کارافرینی و توانمندی کارکنان در شرکت دنون لبنی پارس باید براساس شاخص و معیارهایی از جمله اعتماد به نفس و رضایت شغلی مورد ارزیابی قرار گیرد.

 
متن کامل [PDF 604 kb]   (۵۶۲ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/5/27 | پذیرش: 1402/8/23

فهرست منابع
1. Abbasi, H., & Hajatpour, S. (2023). Measuring the mediating role of psychological empowerment in the impact of transformational leadership on employee job satisfaction. Iranian Journal of Ergonomics, 11(1), 46-58.
2. Afram, J., Manresa, A., & Mas Machuca, M. (2022). The impact of employee empowerment on organisational performance: The mediating role of employee engagement and organisational citizenship behaviour. Intangible Capital, 18(1), 96-119. [DOI:10.3926/ic.1781]
3. Aghavirdi, B., Moghaddasi, A., & Sharifzadeh, F. (2016). Factors affecting human resource empowerment for organizational excellence (Case study: Customs of the Islamic Republic of Iran). Journal of Human Resource Management, 6(3), 45-70 ‎(In ‎Persian)‎.
4. Ahmadpour Dariani, M. (2016). Identifying the success factors of human resource ‎management in small and medium businesses. Entrepreneurship Development ‎Quarterly, 10(1) ‎(In Persian)‎.
5. Alzoubi, F., & Alzoubi, A. (‎‏2023‏‎). Leadership towards Innovation and Organizations ‎Performance: Encouraging Employees Empowerment. International Journal of Theory of ‎Organization and Practice (IJTOP), 3‏‎(‎‏1‏‎), ‎‏94‏‎-‎‏110‏‎.‎ [DOI:10.54489/ijtop.v3i1.246]
6. Barb, A., & María, I. (2020). and Daniel Jiménez-Jiménez. "HRM and radical innovation: ‎A dual approach with exploration as a mediator." European Management Journal, ‎‎38(5), 791-803.‎ [DOI:10.1016/j.emj.2020.03.007]
7. Ballesteros-Sánchez L., Ortiz-Marcos, I., Rodríguez-Rivero R. (2019). The ‎impact of executive coaching on project managers' personal competencies. Project ‎Management Journal, 50(3), 306-321.‎ [DOI:10.1177/8756972819832191]
8. David, F.R. (2017). Strategic Management, translated by Ali Parsaiyan and Seyed ‎Mohammad Aarabi, Tehran. Publications, Office of Cultural Studies (In Persian)‎.
9. Ekradi ‎, S., Hosseinpour, M., Karimi, H., Bakhsham, M. (2022). The Effect of Knowledge Management on Organizational Performance with the Mediating Role of Differentiation Strategy in Agricultural Companies of Science and Technology Park. Jea, 9(17), 26-34 http://jea.sanru.ac.ir/article-1-283-fa.html [DOI:10.52547/jea.9.17.26]
10. Fathi Vajargah., K. (2013). Investigating the status of managers' support for the training ‎and improvement of Tehran Municipality employees. Human Resources Education and ‎Development Quarterly, 1(1)‎ (In Persian)‎
11. Ferreira, C.C. 2020. Experiential learning theory and hybrid entrepreneurship: factors ‎influencing the ‎transition to full-time entrepreneurship‏.‏‎ International Journal of ‎Entrepreneurial Behavior & ‎Research, 26(8), 1845-1863‎. [DOI:10.1108/IJEBR-12-2019-0668]
12. Ghibi, B., Rokhshani, J., Mirsaeidi, S. H. R. (‎2022‎). The role of ‎empowering human ‎resources in improving the quality of urban ‎services with the mediating role of social ‎trust (Case Study: volunteers ‎of the Red Crescent Society of Tehran). Scientific-research ‎quarterly ‎of economics and urban management, 11(41),129-141.‎ ‎
13. Gholamrezaei, D., & Mohammadi, M. (2022). Study of the Effect of the Employees Social Capital on the Entrepreneurial Performance of Rural Cooperatives Regarding the Mediating Role of Employees Organizational Commitment. Jea, 9(18), 47-56. http://jea.sanru.ac.ir/article-1-310-fa.html [DOI:10.52547/jea.9.18.47]
14. ‎Gulseven, O., & Ahmed, G. (‎‏2022). The State of Life on Land (SDG ‎‏15‏‎) in the United ‎Arab Emirates. International Journal of Social Ecology and Sustainable Development ‎‎(IJSESD), ‎‏13‏‎(‎‏1‏‎), ‎‏1‏‎-‎‏15‏‎.‎ [DOI:10.4018/IJSESD.306264]
15. Iranzadeh, S., & Babaei Heravi, P. (2010). Identification and prioritization of effective ‎factors in empowerment using the TOPSIS method, case study: Eastern Azerbaijan Gas ‎Company. Productivity Management Journal (Beyond Management), 4(13), 59-84‎‏‏‎ ‎(In ‎Persian).
16. ‎Imani, M. (‎‏2023‏‎). Investigating the impact of social capital on the empowerment ‎of employees of Maqsood porcelain factories in Mashhad. Geographical sciences ‎‎(applied geography). Oct ‎‏17, 1-17.‏
17. Kargar, R., & Brimani, Kh. (2018). The relationship between knowledge management and ‎the dimensions of employee empowerment in Mazandaran University of Medical ‎Sciences. Journal of Education Strategies in Medical Sciences, 12(2) ‎(In Persian).‎
18. Lajavardi, S. J., Molajan, A., & Keshavarz, S. (2014). Systematic modeling of strategic ‎human resources management. Strategic Management Studies Quarterly, 24, ‎(In Persian)‎.
19. Jackson, S. E, Schuler, R.S., & Jiang, K. (2014). An aspirational framework for strategic ‎human resource management. Academy of Management Annals, 8(1), 1-56.‎ [DOI:10.5465/19416520.2014.872335]
20. Klofsten, M., Fayolle, A., Guerrero, M., Mian, S., Urbano, D., & Wright, M. (2019). The ‎entrepreneurial university as driver for economic growth and social change-Key ‎strategic challenges. Technological Forecasting and Social Change, 141, 149-58.‎ [DOI:10.1016/j.techfore.2018.12.004]
21. Marler, J. H., & Fisher, S. L. (2013). An evidence-based review of e-HRM and strategic human ‎resource management. Human resource management review, 23(1), 18-36.‎ [DOI:10.1016/j.hrmr.2012.06.002]
22. Mohammadi, S. (2017). The Effect of Employee Empowerment on Service Quality and ‎Job Satisfaction with the Mediating Role of Entrepreneurial Behavior (Case Study: ‎Employees of the Electricity Distribution Company of Ilam Province). Master's thesis, ‎Payam Noor Saveh University‎ (In Persian)‎.
23. Nafisi, F., & Mohammad, K. R. (2023). Providing an open innovation model for high-‎tech ‎startups in the unit of industries related to information technology. International ‎Journal of ‎Nonlinear Analysis and Applications, DOI: ‎‎10.22075/ijnaa.2023.29764.4339‎
24. Nuseir, M., Aljumah, A., & El-Refae, G. (‎‏2022‏‎). Digital marketing and public relations: ‎A way to promote public relations value. International Journal of Data and Network ‎Science, 6‏‎(‎‏4‏‎), ‎‏1331‏‎-‎‏1340‏‎.‎ [DOI:10.5267/j.ijdns.2022.6.002]
25. Qolipour, R., Rahmian, A., & Mirzamani, A. (2005). The role of formal education and ‎organizational employment in empowering women in Tehran, Women's Research, 6(‎‎3)‎‏ ‎(In Persian)‎.
26. Saadat, S. (2011). Human resources management. 13th edition, Semit publishing house, ‎Tehran‎ (In Persian).‎
27. Salahat, M. A. (‎‏2021‏‎). Employee Empowerment, Knowledge Management and ‎Decision-making Agility; Mediating Role of Extra-role Performance. International ‎Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, ‎‏11‏‎(‎‏7‏‎).‎ [DOI:10.6007/IJARBSS/v11-i7/10327]
28. Shafipour, M., & Shafipour, A. (2012). Strategic management of human ‎resources. The third gangreh of pioneers of progress, Tehran, Ardibehesht‎ (In Persian).‎
29. Zhang, F., Zuo J., & Zillante, G. (2013). Identification and evaluation of the key social ‎competencies for Chinese construction project managers. International Journal of ‎Project Management, 31(5), 748-759.‎ [DOI:10.1016/j.ijproman.2012.10.011]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by: Yektaweb