دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
چکیده: (468 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه:
امروزه کسبوکارها باید به دنبال راههایی برای ارائه محصولات یا خدماتی باشند که به دلیل ویژگیهای تجاریشان دارای ارزش و نیز تأثیر منفی کمتری بر محیطزیست داشته باشد. ازاینرو، همگام با توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی، کارآفرینی سبز ابزاری برای کمک به نجات محیطزیست از نابودی است و با حفظ پتانسیل اکوسیستم، سازگاری با تغییرات آب و هوا، مدیریت منابع آب و بهبود زنجیره ارزش کشاورزی، توسعه کشاورزی چند کارکردی و سلامت جامعه همراه باشد. برتری اقلیم خشک و نیمهخشک استان گلستان به دلیل افزایش دما، وابسته بودن کشاورزی به دیمکاری، محدودیت منابع آبی، کاهش بارندگی، نیاز به صرفهجویی و تغییر کشت و توسعه سیستمهای کشت گلخانهای را برای تداوم کشت با رعایت ملاحظات زیستمحیطی ضروری مینماید. هدف اصلی این تحقیق بررسی دستاوردهایی است که از طریق استقرار کارآفرینی سبز در راستای ملاحظات پایداری در واحدهای تولید گلخانههای سبزی و صیفیجات تحقق مییابد.
مواد و روشها:
جامعه آماری مطالعه، شامل تمامی گلخانهداران تولید سبزی و صیفیجات استان گلستان است که به صورت تمام شماری حدود 70 نفر انتخاب شدند. این پژوهش، از منظر هدف از نوع کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع استنباطی با تحلیل ماتریس واریانس که با ابزار پرسشنامه به صورت میدانی و مصاحبهای انجام شد. پایایی درونی با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ و نیز پایایی ترکیبی بررسی شد. روایی (صوری و محتوایی) پرسشنامه بر اساس نظر جمعی از کارشناسان و متخصصان کارآفرینی و محیطزیست و اعضای هیأت علمی دانشگاه تأیید گردید. روایی همگرا و واگرا مدل به ترتیب با استفاده از شاخص میانگین واریانس استخراجشده و ماتریس فورنل و لارکر تأیید گردید. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر روش حداقل مربعات جزیی با نرمافزار Smart PLS نسخه 3.0 استفاده گردیدهاست.
یافتهها:
مطابق تحقیق دستاوردهای استقرار کارآفرینی سبز در راستای دستیابی به توسعه پایدار کارآفرینی روستایی در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی بررسی شدهاست که مؤلفههای اصلی دستاوردهای کارآفرینی سبز بر اساس ضریب مسیر و واریانس استخراجشده (R2) به ترتیب شامل 6 مؤلفه: (1) ترویج رفتار سلامت ایمنی جامعه؛ (2) مشارکتپذیری و توانمندسازی کشاورزی؛ (3) رضایت و اعتماد مصرفکننده؛ (4) تضمین بازار؛ (5) رقابتپذیری در بازار؛ و (6) ترویج مدیریت عملیات سبز میباشد.
نتیجهگیری: کارآفرینی سبز در بستر آموزش و ترویج، فرهنگسازی و تبلیغات رسانهای در زمینه برندهای محصولات سالم داخلی، حمایت از تولید داخلی و ملی با توسعه اشتغال محلی، تأمین منابع مالی و اشتغال متنوع در کسبوکارهای سبز با هماهنگی بخشهای مختلف دولتی و خصوصی، توسعه شبکهسازی محلی، ترویج اشتغال زنان و جوانان محلی، حمایت از تعاونیهای تولید محصول سبز، ترویج بیمه محصولات سالم، دسترسی به بازار الکترونیکی خرید و فروش محصولات سبز میتواند بهطور همافزا در راستای دستیابی به دستاورهای توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی گام بردارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
کارآفرینی در کشاورزی دریافت: 1402/5/15 | پذیرش: 1402/6/19