دوره ۱۰، شماره ۲ - ( پاییز و زمستان ۱۴۰۲ )                   جلد ۱۰ شماره ۲ صفحات ۳۰-۱۵ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shafiepour D, aslani F, bahmani A. (2023). Survey the Impact of Green Entrepreneurial Orientation and Dynamic Capabilities on Sustainable Business Performance: The Mediating Role of Green Innovation Performance. J Entrepreneurial Strategies Agric. 10(2), 15-30. doi:10.61186/jea.10.20.14
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-386-fa.html
شفیعی پور داود، اصلانی فرشید، بهمنی اکبر. بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینانه سبز و قابلیت‌های پویا بر عملکرد پایدار کسب‌وکار با توجه به نقش میانجی عملکرد نوآوری سبز راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی ۱۴۰۲; ۱۰ (۲) :۳۰-۱۵ ۱۰,۶۱۱۸۶/jea.۱۰.۲۰.۱۴

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-۱-۳۸۶-fa.html


۱- مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
۲- گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
۳- روه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (۱۸۸۵ مشاهده)
مقدمه و هدف: محققان بر این باورند که اگر رشد جمعیت و اقتصاد جهان با سرعت فعلی ادامه یابد، استفاده از منابع طبیعی زمین از ظرفیت آن فراتر خواهد رفت و این موضوع مسائل مربوط به حفاظت از محیط زیست را که به آن توسعه پایدار می گویند، مطرح می کند. توسعه پایدار توسعه­ ای است که نیازهای کنونی را بدون به خطر انداختن توانایی نسل های آینده در برآوردن نیازهای خود برآورده کند. همچنین به معنای دقیق تر، راهبرد توسعه پایدار به معنای ایجاد هماهنگی بین انسان و انسان و طبیعت است و به این معناست که پایداری جوامع اجتماعی را ایجاب می کند که دیدگاه زیست محیطی را در کنار چشم انداز اقتصادی در پیشرفت توسعه و بهبود عملکرد مدیریت کنند. همچنین مشکلات جدی زیست‌محیطی ناشی از توسعه سریع اقتصادی باعث شده است تا به عملکرد پایدار شرکت‌ها توجه بیشتری داشته باشند و همچنین افزایش نگرانی در مورد مصرف بی رویه منابع، تخریب محیط‌زیست و نابرابری‌های اجتماعی، ضرورت دستیابی به اقتصاد و جامعه پایدار برای دستیابی به عملکرد پایدار در محیط پرتلاطم و پویای صنعتی امروزی، شرکت ها باید همواره به محیط زیست توجه داشته باشند تا بتوانند اثرات زیست محیطی را به بهترین نحو کاهش دهند که علاوه بر رفع دغدغه های زیست محیطی مشتریان، باعث کاهش هزینه ها نیز می شود. همچنین به گونه­ ای مدیریت کنند که قیمت کالاها و خدمات تولیدی آنها رقابتی باشد. از آنجایی که توسعه پایدار به عنوان یک هدف اجتماعی گسترده با تمرکز بر ضرورت یکپارچه سازی و پیگیری رفاه انسان همراه با توقف تخریب محیط زیست مطرح شد. به این ترتیب برخی از کارآفرینان به دنبال دستیابی به اهداف توسعه پایدار با هدف ادغام اهداف اجتماعی و زیست محیطی در کسب و کار بوده اند. به دلیل ارزش‌ها و انگیزه‌هایی که این نوع فعالیت‌ها را ایجاد می‌کنند، اغلب به آن‌ها کارآفرینی پایدار می‌گویند. با توجه به مطالب بیان شده، در این پژوهش، ضمن پرداختن به تأثیر جهت‌گیری کارآفرینانه سبز و قابلیت‌های پویا در شرکت‌های تعاونی کشاورزی و صنایع غذایی استان مازندران بر عملکرد نوآوری سبز، تأثیر این جهت­ گیری بر موفقیت این شرکت‌های تعاونی برای دستیابی به عملکرد پایدار و بهبود آن مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی- علی از نوع پیمایشی و از نظر زمان نیز از نوع مقطعی است. جامعه آماری مورد بررسی شامل 1300 نفر از اعضای شرکت‌های تعاونی تولیدی کشاورزی استان مازندران بود که با توجه به جدول کرجسی-مورگان، تعداد 297 پرسشنامه در بین اعضای شرکت‌های تعاونی تولیدی کشاورزی استان مازندران به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به تفکیک تعاونی توزیع شد و از این تعداد، 250 پرسشنامه
جمع ­آوری گردید (نرخ پاسخگویی 84 درصد) که مبنای پژوهش حاضر قرار گرفت.
ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه جهت‌گیری کارآفرینانه سبز؛ قابلیت‌های پویای سبز؛ عملکرد نوآوری سبز و عملکرد پایدار کسب‌وکار بود که ضرایب آلفای کرونباخ آن‌ها بالای 0/7 به­ دست آمد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS25 و SmartPLS3 بهره گرفته شد.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که جهت‌گیری کارآفرینانه سبز بر عملکرد پایدار کسب‌وکار (t=5.942 و β=0.266) و عملکرد نوآوری سبز (t=6.074 و β=0.290) اثر مستقیم، مثبت و معنیداری دارد. قابلیت‌های پویای سبز بر عملکرد پایدار کسب‌وکار (t=7.732 و β=0.338) و عملکرد نوآوری سبز (t=8.249 و β=0.390) اثر مستقیم، مثبت و معنی‌داری دارد. همچنین، عملکرد نوآوری سبز بر عملکرد پایدار کسب‌وکار (t=8.672 و β=0.427) اثر مستقیم، مثبت و معنیداری دارد. در نهایت، ارتباط میان جهت‌گیری کارآفرینانه سبز با عملکرد پایدار کسب‌وکار با اثرگذاری متغیر میانجی عملکرد نوآوری سبز مثبت و معنیدار است (t=4.680 و β=0.124). علاوه بر این، آماره VAF برابر با 0/318 می‌باشد. این بدان معناست که 31/8 درصد از اثر کل جهت‌گیری کارآفرینانه سبز بر عملکرد پایدار کسب‌وکار از طریق متغیر میانجی عملکرد نوآوری سبز تبیین می‌شود. علاوه براین، ارتباط میان قابلیت‌های پویای سبز با عملکرد پایدار کسب‌وکار با اثرگذاری متغیر میانجی عملکرد نوآوری سبز مثبت و معنیدار است (t=5.781 و β=0.167). علاوه بر این، آماره VAF برابر با 0/329 می‌باشد. این بدان معناست که 32/9 درصد از اثر کل قابلیت‌های پویای سبز بر عملکرد پایدار کسب‌وکار از طریق متغیر میانجی عملکرد نوآوری سبز تبیین می‌شود.
نتیجه‌گیری: هدف از این پژوهش تعیین تأثیر گرایش کارآفرینی سبز و قابلیت‌های پویای سبز بر عملکرد پایدار کسب‌وکار با توجه به نقش واسطه‌ای عملکرد نوآوری سبز در شرکت‌های تعاونی کشاورزی استان مازندران است. گرایش کارآفرینی سبز به معنای تمرکز بر فعالیت هایی است که برای ایجاد ارزش اقتصادی، بهبود و حفظ محیط زیست و کاهش اثرات منفی آن انجام می شود. برای دستیابی به این هدف لازم است شرکت ها با استفاده از روش های کارآفرینی سبز و تدوین برنامه های آموزشی مناسب به کارکنان و همکاران خود در این زمینه آموزش دهند. از این رو به مدیران شرکت های تعاونی کشاورزی استان مازندران پیشنهاد می شود با برگزاری دوره های آموزشی در زمینه کارآفرینی سبز و مدیریت پایدار، فرصتی را برای اعضای شرکت های تعاونی کشاورزی به­ منظور فراگیری روش های نوین و بهبود عملکرد کسب و کار ایجاد کنند. همچنین با حمایت مالی از شرکت های تعاونی کشاورزی، آنها را به سمت راهبردهای کارآفرینی سبز هدایت کنید. این حمایت مالی می تواند شامل اعطای تسهیلات یا پرداخت جوایز به شرکت­هایی باشد که در زمینه کارآفرینی سبز و پایدار سرآمد بوده اند.


 
متن کامل [PDF 2439 kb]   (۴۵۸ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1401/11/20 | پذیرش: 1402/1/20

فهرست منابع
1. Adamu, A. A., Wan, C. Y., & Gorondutse, A. H. (2019). Determinants of sustainable performance of SMEs: A proposed framework. International Journal of Research and Scientific Innovation (IJRSI), 5(5), 182-188.
2. Afum, E., Issau, K., Agyabeng-Mensah, Y., Baah, C., Dacosta, E., Essandoh, E., & Agyenim Boateng, E. (2021). The missing links of sustainable supply chain management and green radical product innovation between sustainable entrepreneurship orientation and sustainability performance. Journal of Engineering, Design and Technology, 21(1), 167-187. [DOI:10.1108/JEDT-05-2021-0267]
3. Akbari, M., Hooshmand Chaijani, M., & Hataminejad, M. (2021). Practical ethics and sustainable performance in the food industry: A mixed method research. Iranian Journal of Trade Studies, 25(98), 1-26. doi: 10.22034/ijts.2021.245363. (In Persian).
4. Akomea, S. Y., Agyapong, A., Ampah, G., & Osei, H. V. (2023). Entrepreneurial orientation, sustainability practices and performance of small and medium enterprises: Evidence from an emerging economy. International Journal of Productivity and Performance Management, 72(9), 2629-2653.‌ [DOI:10.1108/IJPPM-06-2021-0325]
5. Appiah, K. M., Odei, A. S., Kumi-Amoah, G., & Yeboah, A. S. (2022). Modeling the impact of green supply chain practices environmental performance: The mediating role of ecocentricity. African Journal of Economic and Management Studies, 13(4), 551-567. [DOI:10.1108/AJEMS-03-2022-0095]
6. Appiah, M. K., Sam, A., Twum, E., & Godslove, E. (2023). Modelling the influencing of green entrepreneurship orientation on sustainable firm performance: A moderated mediation model. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 36(2), 2179094. DOI: 10.1080/1331677X.2023.2179094 [DOI:10.1080/1331677X.2023.2179094]
7. Asadi, S., Seyedeh, O. P., Mehrbakhsh, N., Rusli, A., Sarminah, S., Elaheh, Y., Nahla, A., & Nor, S. R. (2020). Investigating influence of green innovation on sustainability performance: A case on Malaysian hotel industry. Cleaner Production, 258, 120860 [DOI:10.1016/j.jclepro.2020.120860]
8. Bahmani, A., & Aslani, F. (2021). Investigating the effect of entrepreneurial orientation on entrepreneurial intention of small and medium agricultural businesses: The mediating role of psychological capital (Case study: Paddy farmers in Noor city). Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture. 8(16), 78-85. doi:10.52547/jea.8.16.78 .(In Persian). [DOI:10.52547/jea.8.16.78]
9. Balazadeh, P., Moradi, M., & Yakideh, K. (2018). Pathology and identification of export enablers of small- and medium-sized enterprises in Iran. Commercial Surveys, 16(88-89), 79-90. (In Persian).
10. Baghbani arani, A., Maghsoudi-Ganjeh, Y., Ariyapour, Z., sotudeh arani, H., & mahtari arani, M. (2018). An investigation of the effect of tacit knowledge exchange on the marketing performance in agricultural production cooperatives in Isfahan province. Co-Operation and Agriculture, 7(26), 1-27. doi: 10.22034/ajcoop.2018.69426. (In Persian).
11. Bennett, S. J. (1991). Ecopreneuring: The Complete Guide to Small Business Opportunities from the Environmental Revolution. Wiley, New York.
12. Chouaibi, S., Chouaibi, J., & Rossi, M. (2022). ESG and corporate financial performance: The mediating role of green innovation: UK common law versus Germany civil law. EuroMed Journal of Business, 17(1), 46-71. [DOI:10.1108/EMJB-09-2020-0101]
13. Corrocher, N., & Solito, I. (2017). How do firms capture value from environmental innovations? An empirical analysis on European SMEs. Industry and Innovation, 24(5), 569-585. [DOI:10.1080/13662716.2017.1302792]
14. Covin, J. G., & Miller, D. (2014). International entrepreneurial orientation: Conceptual considerations, research themes, measurement issues, and future research directions. Entrepreneurship Theory and Practice, 38(1), 11-44. [DOI:10.1111/etap.12027]
15. Farny, S., & Binder, J. (2021). Sustainable entrepreneurship. World encyclopedia of entrepreneurship, 605-611.‌ [DOI:10.4337/9781839104145.00076]
16. Fatoki, O. (2019). Green entrepreneurial orientation and firm performance in South Africa. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 7(1), 247-262. [DOI:10.9770/jesi.2019.7.1(19)]
17. Feng, T., Li, Z., Shi, H., & Jiang, W. (2022). Translating leader sustainability orientation into green supply chain integration: A missing link of green entrepreneurial orientation. Journal of Business & Industrial Marketing, 37(12), 2515-2532. [DOI:10.1108/JBIM-05-2021-0241]
18. Ferreras-Mendez, J. L., Llopis, O., & Alegre, J. (2022). Speeding up new product development through entrepreneurial orientation in SMEs: The moderating role of ambidexterity. Industrial Marketing Management, 102, 240-251. [DOI:10.1016/j.indmarman.2022.01.015]
19. Fornell, C. G., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. [DOI:10.1177/002224378101800104]
20. Frare, A. B., & Beuren, I. M. (2022). The role of green process innovation translating green entrepreneurial orientation and proactive sustainability strategy into environmental performance. Journal of Small Business and Enterprise Development, 29(5), 789-806. [DOI:10.1108/JSBED-10-2021-0402]
21. Guo, Y., Wang, L., & Chen, Y. (2020). Green entrepreneurial orientation and green innovation: The mediating effect of supply chain learning. Sage Open, 10(1), 1-13. [DOI:10.1177/2158244019898798]
22. Heenkenda, H., Xu, F., Kulathunga, K., & Senevirathne, W. (2022). The role of innovation capability in enhancing sustainability in SMEs: An emerging economy perspective. Sustainability, 14(17), 10832. [DOI:10.3390/su141710832]
23. Ho, K. L. P., Nguyen, Ch. N., Adhikari, R., Miles, M. P. & Bonny, L. (2017). Exploring market orientation, innovation, and financial performance in agricultural value chains in emerging economies. Journal of Innovation and Knowledge, 3(3), 154-163. [DOI:10.1016/j.jik.2017.03.008]
24. Hsu, C. H., Chang, A. Y. & Luo, W. (2017). Identifying key performance factors for sustainability development of SMEs integrating QFD and Fuzzy MADM methods. Journal of Cleaner Production, 161, 629-645. [DOI:10.1016/j.jclepro.2017.05.063]
25. Ibrahim, Y. M., Hami, N., & Othman, S. N. (2019). Integrating sustainable maintenance into sustainable manufacturing practices and its relationship with sustainability performance: A conceptual framework. International Journal of Energy Economics and Policy, 9(4), 30-39.‌ [DOI:10.32479/ijeep.7709]
26. Jafari, Z., Ebrahimpour Azbari, M., & Akbari, M. (2021). The role of university and industry relationship in improving factors affecting on sustainable performance of SMEs. Science and Technology Policy Letters, 11(2), 17-34. (In Persian).
27. Jiang, W., Chai, H., Shao, J., & Feng, T. (2018). Green entrepreneurial orientation for enhancing firm performance: A dynamic capability perspective. Journal of Cleaner Production, 198, 1311-1323. [DOI:10.1016/j.jclepro.2018.07.104]
28. Jogaratnam, G. (2017). How organizational culture influences market orientation and business performance in the restaurant industry. Journal of Hospitality and Tourism Management, 31, 211-219. [DOI:10.1016/j.jhtm.2017.03.002]
29. Jojam, A., Abdolmanafi, S., & Baghbani- Arani, A. (2023). The impact of green entrepreneurship orientation on consumer perspective and sustainable competitive advantage in agricultural production cooperatives. Co-Operation and Agriculture, 11(44), 92-108. doi: 10.22034/ajcoop.2023.365687.1805. (In Persian).
30. Khosravipour, B., Roshani, N., & Kourehpaz, H. A. (2022). What is green entrepreneurship and its relationship with green innovation. Geography and Human Relationships, 4(4), 145-160. doi: 10.22034/gahr.2022.324374.1678. (In Persian).
31. Libetruth, T. (2017). Sustainability in performance measurement and management system for supply chain. Journal of Procedia Engineering, 192, 539-544. [DOI:10.1016/j.proeng.2017.06.093]
32. Luu, T. T. (2022). Fostering green service innovation perceptions through green entrepreneurial orientation: The roles of employee green creativity and customer involvement. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 34(7), 2640-2663. [DOI:10.1108/IJCHM-09-2021-1136]
33. Muangmee, C., Kot, S., Meekaewkunchorn, N., Kassakorn, N., & Khalid, B. (2021). Factors determining the behavioural intention of using food delivery apps during COVID-19 pandemics. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 16(5), 1297-1310. [DOI:10.3390/jtaer16050073]
34. Masoudi, E., & Shahin, A. (2021). Structural relation between green entrepreneurial orientation and green innovation by role of supply chain learning as a mediator in SMEs. Journal of Entrepreneurship Development, 14(3), 521-539. doi: 10.22059/jed.2021.316511.653554. (In Persian).
35. Norouzi, H., Nosratpanah, R., & Esmaeilpour, E. (2022). The impact of dynamic capabilities on firm performance mediated by business model innovation and sustainable competitive advantage. Innovation Management and Operational Strategies, 3(3), 278-296. doi: 10.22105/imos.2022.326314.1208. (In Persian).
36. Novin, S., Shahnazari- Dorcheh, A., & Baghbani arani, A. (2021). The impact of using social media on the business of agricultural transformation industries cooperatives in Isfahan province. Co-Operation and Agriculture, 10(39), 135-160. doi: 10.22034/ajcoop.2021.283691.1674. (In Persian).
37. Pratono, A. H. (2018). From social network to firm performance: The mediating effect of trust, selling capability, and pricing capability. Management Research Review, 41(6): 680-700. [DOI:10.1108/MRR-03-2017-0080]
38. Rehman, S. U., Kraus, S., Shah, S. A., Khanin, D., & Mahto, R. V. (2021). Analyzing the relationship between green innovation and environmental performance in large manufacturing firms. Technological Forecasting and Social Change, 163, 120481. [DOI:10.1016/j.techfore.2020.120481]
39. Sharifzadeh, M. S., Abdollahzadeh, G., & Derbeh, M. (2019). Identifying and prioritizing areas for the development of green businesses in Golestan province. Scientific Research Quarterly Journal of Entrepreneurship Development, 12(2), 201-219. doi: 10.22059/jed.2019.281260.653001. (In Persian).
40. Khosrowjerdi, M., & Sharifzadeh, M. (2021). Analyzing the effect of entrepreneurial orientation components on agricultural entrepreneurship intention in rural areas of Marvdasht. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture. 8(16), 86-96. doi:10.52547/jea.8.16.86. (In Persian). [DOI:10.52547/jea.8.16.86]
41. Schaper, M. T. (2002). The challenge of environmental responsibility and sustainable development: Implications for SME and entrepreneurial academics. Radical Changes in the World: Will SMEs Soar or Crash, 541-553.
42. Shirkhani, M., & Karimi, S. (2019). The development of environmental entrepreneurship with emphasis on the role of rural small and micro enterprises. Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development, 5(4), 1-26. doi: 10.22069/jead.2020.15931.1354. (In Persian).
43. Sher, A., Mazhar, S., Zulfiqar, F., Wang, D. & Li, X. (2019). Green entrepreneurial farming: A dream or reality? Journal of Cleaner Production, 220, 1131-1142. [DOI:10.1016/j.jclepro.2019.02.198]
44. Singh, S., Del Giudice, M., Jabbour, C. J. C., & Latan, H. (2021). Stakeholder pressure, green innovation, and performance in small and medium-sized enterprises: The role of green dynamic capabilities. Business Strategy and the Environment, 31(1), 500-514. [DOI:10.1002/bse.2906]
45. Song, C. H., Kim, S. W., & Sohn, Y. W. (2020). Acceptance of public cloud storage services in South Korea: A multi-group analysis. International Journal of Information Management, 51, 102035. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2019.11.003]
46. Turulja, L., & Bajgoric, N. (2019). Innovation, firms' performance and environmental turbulence: Is there a moderator or mediator? European Journal of Innovation Management, 22(1), 213-232. [DOI:10.1108/EJIM-03-2018-0064]
47. Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 177-195. [DOI:10.2307/20650284]
48. Yousaf, Z. (2021). Go for green: Green innovation through green dynamic capabilities: Accessing the mediating role of green practices and green value co creation. Environmental Science and Pollution Research, 28(39), 54863-54875. [DOI:10.1007/s11356-021-14343-1]
49. Zolfaghari nasrabadi, F., Najafbeigi, R., & Bagheri, M. (2021). Investigating the effects of dynamic capabilities and innovation on performance management (Case study: Pars special economic energy zone). Journal of Human Capital Empowerment, 4(2), 79-94. (In Persian).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by: Yektaweb