دوره ۱۱، شماره ۱ - ( بهار و تابستان ۱۴۰۳ )                   جلد ۱۱ شماره ۱ صفحات ۱۳۴-۱۲۱ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gheyassi A, Alambeigi A. (2024). The Mediating Role of Career Adaptability between Proactive Personality and Entrepreneurial Intention of Agricultural Students. J Entrepreneurial Strategies Agric. 11(1), 121-134. doi:10.61186/jea.11.1.121
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-396-fa.html
غیاثی عبدالرحیم، علم بیگی امیر. بررسی نقش میانجی سازگاری مسیر شغلی بین شخصیت فعال و قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی ۱۴۰۳; ۱۱ (۱) :۱۳۴-۱۲۱ ۱۰,۶۱۱۸۶/jea.۱۱.۱.۱۲۱

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-۱-۳۹۶-fa.html


۱- گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زابل، زابل، ایران
۲- دانشگاه تهران
چکیده:   (۱۳۶۱ مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: در عصر کنونی که شغل‌ها و کسب و کارها با نااطمینانی و تغییرات سریع همراه هستند، منابع فردی نظیر سازگاری مسیر شغلی و شخصیت فعال اهمیت روزافزونی در توسعه شغلی دانشجویان پس از دانش ‏آموختگی خواهند داشت. در این زمینه ادبیات تحقیق نشان می ‏دهد که سازگاری مسیر شغلی و شخصیت فعال در شکل‏ گیری قصد کارآفرینی دانشجویان که خود پیش ‎زمینه مهمی برای آغاز یک کسب و کار به‎ شمار می ‏رود نقش غیرقابل انکاری دارند؛ به‎ گونه ‏ای که براساس شواهد نظری، شکل‌گیری قصد کارفرینی در دانشجویان با اتکا به منابع سازگاری آنان شکل می‏ گیرد؛ اما شکل‌گیری سازگاری مسیر شغلی نیز با استناد به تئوری ساخت مسیر شغلی توسط شخصیت فعال که به توانایی تشخیص فرصت‌ها و شناسایی راه‌حل‌های مناسب در موقعیت‌هایی که محیط نامطمئن است اشاره دارد هدایت می‌گردد. در این راستا، شواهد نشان می ‏دهد که نقش شخصیت فعال با قصد کارآفرینی با واسطه سازگاری مسیر شغلی به‎ صورت تجربی مورد کنکاش قرار نگرفته است. از این ‎رو، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی اثر میانجی‎ گری سازگاری مسیر شغلی بین شخصیت فعال و قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی بود. دستیابی به اهداف پژوهش، افزون بر آنکه بر غنای ادبیات قصد کارآفرینی می‎ افزاید، قادر است بخشی از اهمیت توسعه سازگاری مسیر شغلی را نیز در دانشجویان کشاورزی توضیح دهد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش با رویکرد کمی صورت گرفته است و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی، از نظر زمان از نوع مقطعی و از لحاظ پردازش داده ‏ها از نوع علی ارتباطی به‎ شمار می‏ رود. جامعه آماری این پژوهش، همه‏ ی دانشجویان سال چهارم مقطع کارشناسی رشته‏ های کشاورزی در دانشگاه ‏های دولتی بودند. نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش معکوس ریشه مربع، شامل 384 نفر و با روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای (انتخاب تصادفی 2 دانشگاه از هریک از مناطق پنج‎ گانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (در کل ده دانشگاه) و سپس گردآوری داد ه‏ها از دانشجویان دانشگاه ‏های منتخب در مرحله اول) انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‏ قصد کارآفرینی (6 گویه)، شخصیت فعال (3 گویه) و سازگاری مسیر شغلی (12 گویه) را شامل می‏ گردید که‏ در طیف لیکرت پنج سطحی در سامانه بومی پرس لاین طراحی و به ‎صورت برخط در نمونه آماری پژوهش توزیع شد. روایی ابزار پژوهش، توسط پانلی از متخصصان آموزش کشاورزی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار پژوهش نیز با انجام یک مطالعه پیش آهنگ و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت (7/0<α). روایی مدل اندازه ‎گیری با محاسبه بار عاملی و انجام آزمون ‏های روایی همگرا و روایی تشخیصی و پایایی آن نیز از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی و تایید شد (0/7<α و CR؛ 0/5<AVE و 0/85>HTMT). داده ‏های پژوهش با بهره‌گیری از مدل معادلات ساختاری و با رویکرد حداقل مربعات جزئی تحلیل گردید. در فرآیند تحلیل داده ‏ها نیز از نرم‌افزار Smart Pls4 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش، نقش میانجی ‎گری متغیر سازگاری مسیر شغلی در رابطه شخصیت فعال و قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی را به‎ صورت تجربی تأیید نمود (0/001 =p، 5/174 =t، 0/271 =β). با عنایت به اینکه نتایج پژوهش بیانگر تأثیرگذاری مستقیم شخصیت فعال بر قصد کارآفرینی دانشجویان مورد مطالعه نیز است (0/001= p، 4/077 = t، 0/291 =β) و از سویی دیگر، اثرگذاری یکسانی (مثبت) در هر دو مسیر یعنی رابطه مستقیم شخصیت فعال و قصد کارآفرینی و رابطه شخصیت فعال و قصد کارآفرینی با واسطه سازگاری مسیر شغلی نیز مشاهده می ‏گردد. بر این اساس، متغیر سازگاری مسیر شغلی نقش میانجی مکمل را در رابطه شخصیت فعال و قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی دارد. این پژوهش نشان داد که شخصیت فعال و سازگاری مسیر شغلی دو پیشایند تعیین کننده و مهم قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی هستند به‎ گونه‏ ای که، دانشجویان رشته ‏های کشاورزی با شخصیت فعال ‏تر می ‏توانند قصد کارآفرینی خود را با افزایش سازگاری مسیر شغلی بهبود بخشند. همچنین، یافته ‏های تحقیق بیانگر آن است که شدت اثر مسیرهای مستقیم و با واسطه تقریباً یکسان است و در مجموع 43/5 درصد از واریانس قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی تبیین می‏ گردد؛ لذا، برای شکل‎ گیری قصد کارآفرینی در دانشجویان کشاورزی، بهبود سازگاری مسیر شغلی دانشجویان را نمی ‏توان نادیده گرفت.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل، بیانگر آن است که سازگاری دانشجویان کشاورزی در مسیر شغلی به‎ عنوان منبعی روانشناختی، نقش قابل اتکایی در شکل‌گیری قصد کارآفرینی آنان دارد و از سویی دیگر سازگاری مسیر شغلی از طریق شخصیت فعال هدایت می ‏گردد. بر این اساس، یافته‌های تحقیق حاضر، تأیید نمود که شکل‌گیری قصد کارآفرینی در دانشجویان کشاورزی وابسته به منابع فردی سازگاری مسیر شغلی و شخصیت فعال است. با استناد به نتایج حاصل، مراکز آموزش عالی کشاورزی که در پی ایجاد قصد کارآفرینی در دانشجویان خود هستند بایستی بر ارتقا سازگاری مسیر شغلی آنان از طرق مختلف نظیر برگزاری کارگاه ‏های آموزشی و دعوت از کارآفرینان و همچنین ارتقا شخصیت فعال آنان از طرقی مانند برگزاری برنامه‏ های توانمندسازی توجه داشته باشند. به‎ طور خلاصه، یافته‏ های این پژوهش می‌تواند به توسعه برنامه ‏هایی که هدف آن‌ها ایجاد قصد کارآفرینی در دانشجویان کشاورزی است کمک نماید. در این راستا، برای شکل ‎گیری قصد کارآفرینی در دانشجویان کشاورزی به مراکز آموزش عالی کشاورزی پیشنهاد می ‏گردد که با دعوت از کارآفرینان عرصه کشاورزی و برگزاری کارگاه ‏های آموزشی مختلف نظیر کارگاه توسعه مهارت ‏های نرم، سازگاری مسیر شغلی دانشجویان کشاورزی را ارتقا دهند و در این راستا، با فعال‏ تر کردن شخصیت آن‎ها از طریق برنامه ‏های توانمندسازی نظیر توانمندسازی روانشناختی، توسعه سازگاری مسیر شغلی آن‎ها را تسهیل نمایند.

 
متن کامل [PDF 676 kb]   (۶۳۸ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش و ترویج کشاورزی
دریافت: 1401/11/18 | پذیرش: 1402/2/28

فهرست منابع
1. Alambeigi, A., Esmaeili, N., Hedjazi, S., & Faham, E. (2023). The Effect of Drivers of Social Media Usage and Job Seeking Behavior on the Employability of Students of the Faculty of Agriculture at the University of Tehran. Iranian Agricultural Extension and Education Journal, 19(1), 121-135 (In Persian).
2. Atitsogbe, K. A., Mama, N. P., Sovet, L., Pari, P., & Rossier, J. (2019). Perceived Employability and Entrepreneurial Intentions Across University Students and Job Seekers in Togo: The Effect of Career Adaptability and Self-Efficacy. Frontiers in Psychology, 10, 180. DOI: 10.3389/fpsyg.2019.00180 [DOI:10.3389/fpsyg.2019.00180]
3. Bateman, T. S., & Crant, M. (1993). The proactive component of organisational behaviour: A measure and correlates. Journal of Organisational Behavior, 14(2), 103-118. [DOI:10.1002/job.4030140202]
4. Buil, I., Martínez, E., & Matute, J. (2019). Transformational leadership and employee performance: The role of identification, engagement and proactive personality. International Journal of Hospitality Management, 77, 64-75. DOI: 10.1016/j.ijhm.2018.06.014 [DOI:10.1016/j.ijhm.2018.06.014]
5. Cai, Z., Guan, Y., Li, H., Shi, W., Guo, K., Liu, Y., Li, Q., Han, X., Jiang, P., Fang, Z., & Hua, H. (2015). Self-esteem and proactive personality as predictors of future work self and career adaptability: An examination of mediating and moderating processes. Journal of Vocational Behavior, 86, 86-94. [DOI:10.1016/j.jvb.2014.10.004]
6. DOI: 10.1016/j.jvb.2014.10.004 [DOI:10.1016/j.jvb.2014.10.004]
7. Crant, J. M. (1996). The proactive personality scale as a predictor of entrepreneurial intentions. Journal of Small Business Management, 34, 42-49.
8. Davari, A., & Rezazadeh, A. (2013). Structural equation modeling with PLS. Tehran: Jahad University.‏ (In Persian)
9. Delle, E., & Amadu, I. M. (2016). Proactive personality and entrepreneurial intention: employment status and student level as moderators. Journal of Advance Management and Accounting Research, 3(7), 69-81.‏
10. Fawehinmi, O. O., & Yahya, K. K. (2018). Investigating the Linkage Between Proactive Personality and Social Support on Career Adaptability Amidst Undergraduate Students. Journal of Business and Social Review in Emerging Economies, 4(1), 81-92. DOI: 10.26710/jbsee.v4i1.370 [DOI:10.26710/jbsee.v4i1.370]
11. Gheyassi, A. (2023), Designing and testing a grounded theory of essential soft skills in iranian agricultural students. Faculty of Agriculture. University of Tehran, Iran (In Persian).
12. Gholami, H. (2015). Explaining and Analyzing Employability Components of Iranian Agricultural colleges' students. College of Agriculture and Natural Resources, University of Tehran, Iran (In Persian).
13. Ghorbani Piralidehi, F. (2024). Investigating the Role Practical Courses in Improving the Entrepreneurial Competencies of Students (The case of: Students of Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University). Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 10(20), 109-119 (In Persian). [DOI:10.61186/jea.10.20.109]
14. DOI: 10.61186/jea.10.20.109 [DOI:10.61186/jea.10.20.109]
15. Hair, J. F., Hult, M., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2017). A primer on partial least square structural equation modeling (PLS-SEM).‏ Second edition. Los Angeles: Sage.
16. Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., Sarstedt, M., Danks, N. P., & Ray, S. (2021). Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) Using R. Springer International Publishing. [DOI:10.1007/978-3-030-80519-7]
17. DOI: 10.1007/978-3-030-80519-7 [DOI:10.1007/978-3-030-80519-7]
18. Hirschi, A. (2012). The career resources model: an integrative framework for career counsellors. British Journal of Guidance & Counselling, 40(4), 369-383. DOI: 10.1080/03069885.2012.700506 [DOI:10.1080/03069885.2012.700506]
19. Hou, C., Wu, L., & Liu, Z. (2014). Effect of Proactive Personality and Decision-Making Self-Efficacy on Career Adaptability Among Chinese Graduates. Social Behavior and Personality: An International Journal, 42(6), 903-912. DOI: 10.2224/sbp.2014.42.6.903 [DOI:10.2224/sbp.2014.42.6.903]
20. Jiang, Z. (2017). Proactive personality and career adaptability: The role of thriving at work. Journal of Vocational Behavior, 98, 85-97. DOI: 10.1016/j.jvb.2016.10.003 [DOI:10.1016/j.jvb.2016.10.003]
21. Karimi, S. (2019). The Mediating Role of Career Adaptability and Entrepreneurial Self-efficacy between Personality Traits and Entrepreneurial Intentions. Iranian Agricultural Extension and Education Journal, 15(1), 111-126. (In Persian). DOI: 10.22034/iaeej.2019.93510
22. Karimi, S. (2020). Mediating role of entrepreneurial self-efficacy and self-perceived employability on the relationship between career adaptability and entrepreneurial intentions of agriculture students. Journal of Research and Planning in Higher Education, 26(2), 53-76 (In Persian).
23. Karimi, S., Sepahvand, F., & Makreet, A. S. (2020). The Role of Perceived University Support in the Formation of Undergraduate Agriculture Students' Entrepreneurial Intentions: Comparing Bu-Ali Sina and Samangan Universities. Journal of Agricultural Education Administration Research, 11(51), 108-125. DOI: 10.22092/jaear.2020.341247.1679 (In Persian). [DOI:10.3389/fpsyg.2020.525844]
24. Kock, N., & Hadaya, P. (2018). Minimum sample size estimation in PLS‐SEM: The inverse square root and gamma‐exponential methods. Information Systems Journal, 28(1), 227-261. [DOI:10.1111/isj.12131]
25. DOI: 10.1111/isj.12131 [DOI:10.1111/isj.12131]
26. Kumar, R., & Shukla, S. (2022). Creativity, Proactive Personality and Entrepreneurial Intentions: Examining the Mediating Role of Entrepreneurial Self-efficacy. Global Business Review, 23(1), 101-118. DOI: 10.1177/0972150919844395 [DOI:10.1177/0972150919844395]
27. Liang, C & Liang, C (2015). Interaction of Psychological Factors in Shaping Entrepreneurial Intention Among Computer and Electrical Engineering Students. Journal of Entrepreneurship Management and Innovation, 11(2), 5-30. [DOI:10.7341/20151121]
28. Liang, M. H. & Yi, L.F. .(2017). The relations of career adaptability with entrepreneurial self-efficiency and entrepreneurial intention among university students. Studies of Psychology and Behavior, 15(3), 366-371.
29. Liñán, F., & Chen, Y. W. (2009). Development and Cross-Cultural Application of a Specific Instrument to Measure Entrepreneurial Intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 593-617. [DOI:10.1111/j.1540-6520.2009.00318.x]
30. DOI: 10.1111/j.1540-6520.2009.00318.x [DOI:10.1111/j.1540-6520.2009.00318.x]
31. Luo, Y. F., Huang, J., & Gao, S. (2022). Relationship Between Proactive Personality and Entrepreneurial Intentions in College Students: Mediation Effects of Social Capital and Human Capital. Frontiers in Psychology, 13, 861447. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.861447 [DOI:10.3389/fpsyg.2022.861447]
32. Ma, Y., & Bennett, D. (2021). The relationship between higher education students' perceived employability, academic engagement and stress among students in China. Education + Training, 63(5), 744-762. [DOI:10.1108/ET-07-2020-0219]
33. DOI: 10.1108/ET-07-2020-0219 [DOI:10.1108/ET-07-2020-0219]
34. Maggiori, C., Rossier, J., & Savickas, M. L. (2017). Career Adapt-Abilities Scale-Short Form (CAAS-SF). Journal of Career Assessment, 25(2), 312-325. DOI: 10.1177/1069072714565856 [DOI:10.1177/1069072714565856]
35. McKenna, B., Zacher, H., Sattari Ardabili, F., & Mohebbi, H. (2016). Career Adapt-Abilities Scale-Iran Form: Psychometric properties and relationships with career satisfaction and entrepreneurial intentions. Journal of Vocational Behavior, 93, 81-91. DOI: 10.1016/j.jvb.2016.01.004 [DOI:10.1016/j.jvb.2016.01.004]
36. Mohamadi, E., Nilforooshan, P., & Salimi, S. (2016). The effect of career counseling based on narrative approach on the blind college students' career adaptability. Knowledge & Research in Applied Psychology, 17(1), 80-89‏ (In Persian).
37. Monfared, N., Yazdanpanah, M., Zobeidi, T., & Homayoun, S. B. (2021). Investigating the Predictors of Entrepreneurial Intention among Students of Bushehr Agricultural Education Center Using Cognitive-Social Theory and Theory of Planned Behavior. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 7(14), 32-42 (In Persian). Doi: 10.52547/jea.7.14.32 [DOI:10.52547/jea.7.14.32]
38. Naz, S., Li, C., Zaman, U., & Rafiq, M. (2020). Linking Proactive Personality and Entrepreneurial Intentions: A Serial Mediation Model Involving Broader and Specific Self-Efficacy. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6(4), 166. DOI: 10.3390/joitmc6040166 [DOI:10.3390/joitmc6040166]
39. Neureiter, M., & Traut-Mattausch, E. (2017). Two sides of the career resources coin: Career adaptability resources and the impostor phenomenon. Journal of Vocational Behavior, 98, 56-69. [DOI:10.1016/j.jvb.2016.10.002]
40. DOI: 10.1016/j.jvb.2016.10.002 [DOI:10.1016/j.jvb.2016.10.002]
41. Nikkhah, M. and Saberi, S.R. (2023). Needs assessment and estimation of academic human resources in the fields of food processing industries. Journal of Agricultural Education Administration Research, 15(65), 23-38 (In Persian). DOI: 10.22092/jaear.2023.362633.1952
42. Obschonka, M., Hahn, E., & Bajwa, N. U. H. (2018). Personal agency in newly arrived refugees: The role of personality, entrepreneurial cognitions and intentions, and career adaptability. Journal of Vocational Behavior, 105, 173-184. DOI: 10.1016/j.jvb.2018.01.003 [DOI:10.1016/j.jvb.2018.01.003]
43. Oh, J., Jeong, S., Yoon, S. W., & Cho, D. (2023). The link between HRD professionals' social capital and career adaptability: a moderated mediation analysis of social network. European Journal of Training and Development, 47(5/6), 456-472. DOI: 10.1108/EJTD-09-2021-0134 [DOI:10.1108/EJTD-09-2021-0134]
44. Öztirak, M., & Güney, S. (2022). The mediator role of proactive personality in the effect of psychological empowerment on self-leadership: a study for the aviation industry. Journal of Aviation, 6(3), 318-324.‏ DOI: 10.30518/jav.1104838 [DOI:10.30518/jav.1104838]
45. Pouratashi, M. (2018). Evaluating strengths and promoting methods employability of students in agricultural higher education. Journal of Agricultural Education Administration Research, 10(2),18-31 (In Persian). DOI: 10.22092/jaear.2018.117904 [DOI:10.1080/13639080.2018.1513637]
46. Qiao, X., & Hua, J. H. (2019). Effect of College Students' Entrepreneurial Self-Efficacy on Entrepreneurial Intention: Career Adaptability as a Mediating Variable. International Journal of Educational Methodology, 5(3), 305-313. DOI: 10.12973/ijem.5.3.305 [DOI:10.12973/ijem.5.3.305]
47. Qudus, A., Mazhar, M., & Tabassum, M. F. (2022). The Role of Psychological Factors on Entrepreneurial Intentions among Business Students. Journal of Behavioural Sciences, 32(1), 76-97.‏
48. Ringle, C. M., Wende, S., & Becker, M. (2022). "SmartPLS4." Oststeinbek: SmartPLS GmbH, http://www.smartpls.com.
49. Samian, M., Movahedi, R., Salehi Omran, E., & Saadi, H. (2019). Identifying the needs of agricultural students in the field of professional competencies based on the Borich's model and the relationship with the social structure of education. Technology of Education Journal (TEJ), 13(4), 921-930 (In Persian). DOI: 10.22061/jte.2019.3601.1903
50. Savickas, M. L. (2013). Career construction theory and practice. In R. W. Lent and S. D. Brown (Eds.), Career development and counselling: Putting theory and research into work (2nd ed., pp. 147-183). Hoboken, NJ: Wiley.
51. Savickas, M. L. (1997). Career Adaptability: An Integrative Construct for Life‐Span, Life‐Space Theory. The Career Development Quarterly, 45(3), 247-259. DOI: 10.1002/j.2161-0045.1997.tb00469.x [DOI:10.1002/j.2161-0045.1997.tb00469.x]
52. Savickas, M. L., & Porfeli, E. J. (2012). Career Adapt-Abilities Scale: Construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries. Journal of Vocational Behavior, 80(3), 661-673. [DOI:10.1016/j.jvb.2012.01.011]
53. DOI: 10.1016/j.jvb.2012.01.011 [DOI:10.1016/j.jvb.2012.01.011]
54. Seibert, S. E., Crant, J. M., & Kraimer, M. L. (1999). Proactive personality and career success. The Journal of Applied Psychology, 84(3), 416-427. DOI: 10.1037/0021-9010.84.3.416 [DOI:10.1037/0021-9010.84.3.416]
55. Shafiei, S., & Rahbarian, F. (2022). Investigating the Effect of Social Capital and the Orientation of Entrepreneurial Attitude on Entrepreneurial Intention with the Mediating Role of Psychological Capital (Case Study: Damon Sabz Agricultural Insurance Services Company). Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 9(18), 57-67 (In Persian). DOI: 10.52547/jea.9.18.57 [DOI:10.52547/jea.9.18.57]
56. Shayesteh, B., Moazen, S., & Mansori, A. (2023). Investigating the Relationship between Source of Control and Digital Entrepreneurship Intention with the Moderating Role of Entrepreneurship Education Based on the Theory of Planned Behavior. Education and Management of Entrepreneurship, 2 (2), 1-20
57. (In Persian). DOI: 10.22126/eme.2023.9198.1029
58. Sheykholeslami, A., Karimianpoor, G., & Kiani, A. (2019). The Prediction of Entrepreneurial Intention of University Students Based on Psychological Capital and Career Adaptability. Journal of Research in Educational Systems, 13(44), 89-103 (In Persian). DOI: 10.22034/jiera.2019.170416.1794
59. Shiri, N. (2022). Analysis of Environmental Determinants of Entrepreneurial Intention among Agricultural Students (Case Study of Ilam University). Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 9(17), 94-103 (In Persian). DOI: 10.52547/jea.9.17.94 [DOI:10.52547/jea.9.17.94]
60. Shiri, N., Shinnar, R. S., Mirakzadeh, A. A., & Zarafshani, K. (2017). Cultural values and entrepreneurial intentions among agriculture students in Iran. International Entrepreneurship and Management Journal, 13, 1157-1179.‏ DOI: 10.1007/s11365-017-0444-9 [DOI:10.1007/s11365-017-0444-9]
61. Simonton, D. K. (2000). Creativity: Cognitive, personal, developmental, and social aspects. American psychologist, 55(1), 151.‏ [DOI:10.1037/0003-066X.55.1.151]
62. Stauffer, S. D., Abessolo, M., Zecca, G., & Rossier, J. (2019). French-Language Translation and Validation of the Protean and Boundaryless Career Attitudes Scales: Relationships to Proactive Personality, Career Adaptability, and Career Satisfaction. Journal of Career Assessment, 27(2), 337-357. [DOI:10.1177/1069072717748962]
63. DOI: 10.1177/1069072717748962 [DOI:10.1177/1069072717748962]
64. Thompson, E. R. (2009). Individual Entrepreneurial Intent: Construct Clarification and Development of an Internationally Reliable Metric. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 669-694. [DOI:10.1111/j.1540-6520.2009.00321.x]
65. DOI: 10.1111/j.1540-6520.2009.00321.x [DOI:10.1111/j.1540-6520.2009.00321.x]
66. Tolentino, L. R., Sedoglavich, V., Lu, V. N., Garcia, P. R. J. M., & Restubog, S. L. D. (2014). The role of career adaptability in predicting entrepreneurial intentions: A moderated mediation model. Journal of Vocational Behavior, 85(3), 403-412. DOI: 10.1016/j.jvb.2014.09.002 [DOI:10.1016/j.jvb.2014.09.002]
67. Uy, M. A., Chan, K. Y., Sam, Y. L., Ho, M. R., & Chernyshenko, O. S. (2015). Proactivity, adaptability and boundaryless career attitudes: The mediating role of entrepreneurial alertness. Journal of Vocational Behavior, 86, 115-123. DOI: 10.1016/j.jvb.2014.11.005 [DOI:10.1016/j.jvb.2014.11.005]
68. Veisinejad, Z., & Athari, Z. (2023). Analysis of the Agricultural Students' Entrepreneurial Intention based on Psychological Capital and Career Adaptability, Razi University. Journal of Agricultural Education Administration Research, 15(64), 57-72. DOI: 10.22092/jaear.2023.362082.1941
69. Wen, Y., Liu, F., Pang, L., & Chen, H. (2022). Proactive Personality and Career Adaptability of Chinese Female Pre-Service Teachers in Primary Schools: The Role of Calling. Sustainability, 14(7), 4188. [DOI:10.3390/su14074188]
70. DOI: 10.3390/su14074188 [DOI:10.3390/su14074188]
71. Yi-Feng Chen, N., Crant, J. M., Wang, N., Kou, Y., Qin, Y., Yu, J., & Sun, R. (2021). When there is a will there is a way: The role of proactive personality in combating COVID-19. The Journal of Applied Psychology, 106(2), 199-213. DOI: 10.1037/apl0000865 [DOI:10.1037/apl0000865]
72. Zhang, L., Li, Q., Zhou, T., Li, C., Gu, C., & Zhao, X. (2022). Social Creativity and Entrepreneurial Intentions of College Students: Mediated by Career Adaptability and Moderated by Parental Entrepreneurial Background. Frontiers in Psychology, 13, 893351. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.893351 [DOI:10.3389/fpsyg.2022.893351]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by: Yektaweb