بهار و تابستان                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


۱-
۲- دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
چکیده:   (۱۷ مشاهده)
مقدمه: شناخت رفتار سرمایه ­گذاران در مراحل ایجاد واحدهای اقتصادی یکی از گام ­های اولیه برای رفع مشکلات پیش­ روی آنها است. معمولاً سرمایه ­گذاران برای احداث واحدهای اقتصادی دارای طرح و برنامه هستند و براساس آنها منابع مورد نیاز برای احداث واحد خود را فراهم می­ آورند. یکی از شرایطی که سرمایه ­گذاران در برنامه ­های احداث واحد مورد توجه قرار می ­دهند وضعیت بازار است. انتخاب درست اندازه واحد، تعداد محصولات تولید شده و انتخاب استراتژی مناسب برای فروش محصول کمک شایانی در جهت پیشبرد اهداف واحد اقتصادی خواهد بود. در همین راستا انتخاب درست و صحیح نوع و تعداد محصولات تولید شده توسط یک واحد اقتصادی کمک زیادی در جذب بازار هدف خواهد داشت. استراتژی تنوع محصول یکی از راه ­های دستیابی واحدهای اقتصادی به اهدافی چون شناساندن محصول به بازارهای متفاوت، کاهش ریسک، افزایش قدرت بازار و کاهش احتمال ورشکستگی است. اما اتخاذ این استراتژی در مرحله احداث، نیازمند خط تولیدهای متفاوت و هزینه بیشتر است که اثرات این استراتژی آن در هزینه ایجاد واحد و سرعت تکمیل واحد، نشان داده می ­شود. لذا در این مطالعه سعی بر آنست تا اثر این نوع استراتژی بر احداث صنایع غذایی و آشامیدنی استان مازندران تعیین گردد. علت انتخاب صنایع غذایی در این مطالعه، اهمیت این واحدها در صنعت کشور و ارتباط آنها با امنیت غذایی بوده است. همچنین ارزان بودن مواد خام محصولات کشاورزی و ارزبری و سرمایه مورد نیاز کمتر نسبت به سایر واحدهای صنعتی موجب شده تا صنایع غذایی و آشامیدنی در هر کشور، یکی از اولویت ­های کاهش بیکاری به شمار آیند.
روش تحقیق: در این مطالعه براساس میزان پیشرفت فیزیکی، صنایع غذایی و آشامیدنی در استان مازندران به چهار گروه ابتدایی، نیمه کاره، قابل بهره­برداری و بهره­برداری شده تقسیم گردید. نقش عوامل اثرگذار (نوع فعالیت، نوع مالکیت، اندازه فعالیت، مکان فعالیت، استراتژی تنوع محصول و زمان) بر روند احداث این صنایع با استفاده از الگوی لوجیت ترتیبی مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات مورد نیاز از سایت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در سال 1402 جمع­ آوری شده است.
نتایج: نتایج الگوی لوجیت ترتیبی نشان داد در بین متغیرهای اثرگذار بر روند احداث صنایع غذایی و آشامیدنی، نوع مالکیت بیشترین اثر را بر روند احداث داشته است. متغیرهای زمان، تنوع محصول، مساحت واحد، مکان استقرار دارای اثر معنی ­دار بر روند احداث هستند. متغیرهای ظرفیت پیشنهادی، مالکیت خصوصی، مالکیت تعاونی و استراتژی تنوع محصول اثر منفی بر روند پیشرفت ساخت دارند. در مقابل متغیرهای شهرک ­های صنعتی، فعالیت خبازی و سال های  2007 و 2008 بر روند احداث ساخت اثر مثبت دارند. همچنین انتخاب استراتژی تنوع محصول توسط متقاضیان موجب کاهش شانس بهره ­برداری از صنایع غذایی خواهد شد. به طوری­که واحدهای دارای تنوع محصول 6 درصد شانس کمتر در بهره ­برداری از سایر واحدها دارند. ضریب متغیر نوع مالکیت نشان می ­دهد احتمال قرار گرفتن واحدهای تعاونی در گروه مقدماتی ساخت 38 درصد بیشتر از واحدهای سهامی است و در مراحل بعدی ساخت این واحدها از شانس کمتری نسبت به واحدهای سهامی برخوردارند. در مقابل صنایع غذایی با مالکیت سهامی 7/32 درصد شانس بیشتر در بهره ­برداری نسبت به صنایع غذایی خصوصی دارند. فراهم بودن
زیرساخت ­های لازم جهت شروع فعالیت در شهرک ­های صنعتی احتمال بهره­ برداری از صنایع غذایی استان مازندران را افزایش می ­دهد به­ طوری ­که
­شانس واحدهایی که محل استقرار آنها شهرک­ های صنعتی است 13 درصد بیشتر از سایر واحدها می ­باشد. انتخاب فعالیت محصولات خبازی موجب افزایش شانس
بهره ­برداری از صنایع غذایی خواهد شد. به طوری­ که احتمال تکمیل این واحدها 11 درصد بیشتر از سایر فعالیت ­ها می ­باشد. یکی از دلایل این نتیجه را می ­توان به سهم بالای مصرف محصولات خبازی (نظیر نان فانتزی، بیسکویت، شیرینی) توسط مردم نسبت داد.

نتیجه ­گیری: هدف مطالعه حاضر بررسی نقش استراتژی تنوع محصول بر روند احداث صنایع غذایی و آشامیدنی در استان مازندران است. نتایج این مطالعه نشان داد علی ­رغم منافع استراتژی تنوع محصول در توسعه بازار، این استراتژی موجب افزایش هزینه­ های ساخت شده و روند ساخت صنایع غذایی و آشامیدنی به طول
می ­انجامد. همچنین عواملی نظیر نوع مالکیت و نوع فعالیت
دارای اثر زیادی بر روند احداث صنایع غذایی استان مازندران بودند. براساس نتایج این تحقیق، پیشنهاداتی چون اولویت حمایت از واحدهای نیمه­ کاره موجود و اعطای جوازهای ساخت جدید به ترتیب به مالکیت ­های سهامی، خصوصی و تعاونی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت صنایع غذایی و آشامیدنی ارائه گردید. همچنین علی ­رغم اثر استراتژی تنوع محصول در شناساندن محصول در سطح گسترده، این استراتژی موجب افزایش هزینه ­های ساخت شده و روند ساخت صنایع غذایی و آشامیدنی به طول می ­انجامد. لذا توصیه می­ شود واحدهای جدید در آغاز با ارائه محصولات با تنوع کمتر شروع به کار کرده و با افزایش تجربه واحد اقدام به تنوع محصول بگیرند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1402/12/7 | پذیرش: 1403/3/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by: Yektaweb