دوره 11، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1403 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 35-21 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Banazadeh A, Rezaei-Moghaddam K, Fatemi M. (2024). Factors Affecting the Resilience of Agricultural Colleges Case Study: Graduate Students of Shiraz University. J Entrepreneurial Strategies Agric. 11(2), 21-35. doi:10.61186/jea.11.2.21
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-403-fa.html
بنازاده افسانه، رضائی مقدم کورش، فاطمی مهسا. سازه‌های مؤثر بر تاب‌آوری دانشکده‌های کشاورزی: مورد مطالعه دانشجویان تحصیلات‌تکمیلی دانشگاه شیراز راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 1403; 11 (2) :35-21 10.61186/jea.11.2.21

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-403-fa.html


1- بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (700 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: مطالعات گسترده‌ای نشان می‌دهد که نبود بازار کار مناسب دانـش‌آموختگان دانشگاهی از چالش‌های بسیار مهـم آمـوزش عـالی است که باعث عدم انگیزه دانشجویان به آموزش عالی می‌شود. امروزه، وظایف جدید و مهمی برای دانشگاه‌ها به ویژه دانشکده‌های کشاورزی تعریـف شـده است. یکی از وظایف مهم اساتید در دانشگاه‌ها فراهم آوردن محیط حمایتی برای یادگیری و پیشرفت دانشجویان است. زیربنای این وظیفه توسعه‌ ویژگی‌های کارآفرینانه در دانشجویان در طول برنامه‌های تحصیلی است که ‌این اطمینان را به وجود می‌آورد که دانش‌آموختگانی آماده کار شوند. توسعه‌ کارآفرینی در دانشگاه‌ها، نیازمند شبکه‌ای از عوامل و عناصر مختلف در قالب شبکه بوم‌سامانه کارآفرینی است. در واقع، دانشگاه‌ها به عنوان یکی از بوم‌سامانه‌های کارآفرینی در رشد و توسعه‌ فعالیت‌های کارآفرینانه نقش مهمی ایفا می‌کنند. از دیگر سوی، تاب‌آوری آموزش‌های کارآفرینانه برای نقش و عملکرد دانشگاه‌ها در راستای فعالیت بوم‌سامانه کارآفرینی اهمیت زیادی دارد. به عبارت دیگر، شناسایی شاخص‌های بوم‌سامانه کارآفرینی دانشگاه‌ در شناسایی فرصت‌های کارآفرینانه و بهبود تاب‌آوری کارآفرینانه دانشگاه‌ها نقش بسیار مهمی دارد. با توجه به نقش دانشکده‌های کشاورزی در توسعه مفاهیم کارآفرینی و فناوری مورد نیاز حوزه کشاورزی، بوم‌سامانه کارآفرینی و بهبود تاب‌آوری کارآفرینانه در کنار هم می‌توانند باعث بهبود عملکرد دانشکده‌های کشاورزی شود. بنابراین مطالعه در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا، هدف از این پژوهش، شناسایی سازه‌های مؤثر بر تاب‌آوری آموزش‌های کارآفرینی دانشکده‌های کشاورزی از دید دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز است.
مواد و روشها: این پژوهش کمی از نوع توصیفی، با بهره‌گیری از فن پیمایش انجام گرفت. جامعه آماری مطالعه، تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی (مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری) بودند که در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 1403-1404 مشغول به تحصیل هستند. نمونه مورد مطالعه، طبق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، 186 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی تخمین زده شد که از دو طبقه کارشناسی ارشد و دکتری بودند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید متخصص در حوزه کارآفرینی در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، بررسی و تأیید شد. به منظور بررسی پایایی نیز یک مطالعه راهنما در بین 30 نفر از دانشجویان رشته‌های مختلف کشاورزی (خارج از نمونه اصلی) صورت گرفت و پس از آن ضرایب آلفای کرونباخ متغیرهای پرسشنامه، محاسبه شد که بین 0/77 تا 0/95 به دست آمد و میزان قابل قبولی محسوب شد. به منظور تحلیل داده‌ها و اجرای مدل علّی از روش تحلیل مسیر و نرم افزارAMOS   بهره گرفته شد. مدل علی پژوهش از لحاظ شاخص‌های  برازش مدل حد مطلوب را بدست آورد، به‌طوری‌که نسبت کای‌اسکوئر به درجه آزادی  برابر با 1/25، شاخص برازش تطبیقی برابر0/960، شاخص برازش هنجاری برابر با 0/966 و شاخص ریشه میانگین مربعات خطای برآورد برابر با 0/024 به دست آمد.
یافتهها: طبق تفکیک اثرات علّی و از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی، بوم‌سامانه کارآفرینی درونی دارای اثر مستقیم، مثبت و معنی‌دار بر فضای شبکه‌سازی سیستمی است. در نتیجه، فعالیت و توسعه‌ بوم‌سامانه کارآفرینی بر فضای شبکه‌سازی سیستمی درونی و بیرونی دانشکد‌های کشاورزی تأثیرگذار بوده و ارتباطات و تعامل بین افراد را گسترش می‌دهد. در این بین، نکته جالب توجه، تأثیرگذاری غیرمستقیم متغیر بوم‌سامانه کارآفرینی از طریق متغیر فضای شبکه‌سازی درونی بر متغیر فضای شبکه‌سازی بیرونی است. از سوی دیگر، متغیر بوم‌سامانه کارآفرینی همچنین، دارای اثر مستقیم، مثبت و معنی‌داری بر یکپارچگی دانش درون سازمانی و یکپارچگی دانش برون‌سازمانی است. مشابه یافته‌های شبکه‌سازی سیستمی، متغیر بوم‌سامانه کارآفرینی از طریق متغیر یکپارچگی دانش درون‌سازمانی، دارای اثر غیرمستقیم بر متغیر یکپارچگی دانش برون‌سازمانی نیز است. متغیر بوم‌سامانه کارآفرینی در مرحله‌ی بعد بر توسعه کارآفرینی نیز دارای اثر مستقیم، مثبت و معنی‌دار است. اثر متغیر یکپارچگی دانش برون‌سازمانی بر توسعه‌ کارآفرینی معنی‌دار نیست. این یافته نشان می‌دهد که فعالیت‌های موجود مانند استفاده سازمان جهاد کشاورزی از نتایج تحقیقاتی دانشکده‌های کشاورزی، اشتراک‌گذاری اطلاعات بین اساتید و مدیران دانشکده‌های مختلف، تسهیل شرایط برای شرکت در کارگاه‌های کارآفرینی خارج از دانشگاه و فراهم کردن شرایط کارآموزی و فرصت‌های مطالعاتی، در راستای فعالیت‌های کارآفرینی دانشجویان نیست. یافئه‌های مدل علّی نشان می‌دهد که که ایجاد بوم‌سامانه کارآفرینی و توسعه‌ فعالیت‌های کارآفرینی اثر مستقیم، مثبت و معنی‌داری بر تاب‌آوری آموزش‌های کارآفرینی در دانشکده‌های کشاورزی دارند. همچنین، فضای شبکه‌سازی درونی، فضای شبکه‌سازی بیرونی و یکپارچگی درون‌سازمانی نیز دارای اثر مستقیم، مثبت و معنی‌داری بر تاب‌آوری دانشکده‌های کشاورزی هستند.
نتیجهگیری: عدم اشتغال دانش‌آموختگان کشاورزی یکی از مهم‌ترین چالش‌های نظام آموزش عالی کشور در چند سال اخیر بوده و اثرات نامطلوبی بر انگیزه تحصیل و یادگیری دانشجویان داشته است. با توجه به تأثیر بوم‌سامانه کارآفرینی بر تاب‌آوری دانشکده‌های کشاورزی نشان می‌دهد، فعالیت‌هایی مانند سیاست‌گذاری و استراتژی دولت، همکاری نهادهای مختلف خصوصی، دولتی و دانشگاه‌ها، دروس کاربردی مرتبط با کارآفرینی و هچنین نقش اساتید در آشنایی و عضویت دانشجویان به فعالیت‌های کارآفرینانه، بر توسعه‌ تاب‌آوری دانشکده‌های کشاورزی مؤثر است. ارتباط توسعه‌ فعالیت‌های کارآفرینی بر تاب‌آوری دانشکده‌های کشاورزی نیز نشان می‌دهد که افزایش فعالیت‌هایی از قبیل آشنایی با مرکز نوآوری و کارآفرینی از طریق مدیران و اساتید دانشگاه، حمایت از فعالیت‌های کارآفرینی دانشجویان از طریق مدیران دانشگاه، آمادگی برای بازار کار از طریق شرکت در کلاس‌های کارآفرینی و شناسایی فرصت‌های کارآفرینی، دارای اهمیت زیادی در تاب‌آوری دانشکده‌های کشاورزی است. ایجاد شرایط برای برقراری ارتباط و تعامل دانشجویان با بخش‌های مختلف و تسهیل ارتباط دانشکده کشاورزی با شتاب‌دهنده‌ها، مراکز کارآفرینی و هاب‌های درون دانشکده و دانشگاه و تعامل و همکاری دانشکده کشاورزی با پارک‌های علم و فناوری، از دیگر پیشنهادهای این پژوهش در راستای ارتقای سطح تاب‌آوری فعالیت‌های آموزشی است. همچنین، توصیه می‌شود که دانشگاه به سمت ایجاد دانش بین رشته‌ای، حرکت نموده و با برگزاری نشست‌های علمی بین دانشجویان و اساتید رشته‌های مختلف، فضای اشتراک‌گذاری دانش از طریق تشکیل گروه‌های غیررسمی بین اساتید و دانشجویان، تقویت شود.

 
متن کامل [PDF 1063 kb]   (451 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: آموزش کارآفرینی
دریافت: 1403/1/3 | پذیرش: 1403/4/10

فهرست منابع
1. Abedi, H., Babolhavaegi, F., & Hasanzadeh, M. (2017). Measuring synergy of knowledge-based economy in Iran and providing a model to explain the function of affecting factors in knowledge-based economy using triple helix approach. Scientometric Research, 3(6), 147-172. Doi: 10.22070/rsci.2018.618 [In Persian]
2. Adger, W. N. (2003). Social capital, collective action, and adaptation to climate change. Economic Geography, 79(4), 387-404. Doi: 10.1111/j.1944-8287.2003.tb00220.x [DOI:10.1111/j.1944-8287.2003.tb00220.x]
3. Arruda, C., Nogueira, V. S., & Costa, V. (2013). The Brazilian entrepreneurial ecosystem of startups: An analysis of entrepreneurship determinants in Brazil as seen from the OECD pillars. Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 2(3), 17-57. DOI: 10.1007/978-3-319-11412-5_2 [DOI:10.1007/978-3-319-11412-5_2]
4. Badzaban, F., Rezaei-Moghaddam, K., & Fatemi, M. (2020). Entrepreneurship in small and medium-sized enterprises of rural women of Fars province: Application of Lifespan Resilience Scale-Business (LRS-B). Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 7(13), 12-23. Doi: 10.52547/jea.7.13.12 [In Persian] [DOI:10.52547/jea.7.13.12]
5. Baker, W. E., & Sinkula, J. M. (2009). The complementary effects of market orientation and entrepreneurial orientation on profitability in small businesses. Journal of Small Business Management, 47(4), 443-464. Doi: 10.1111/j.1540-627X.2009.00278.x [DOI:10.1111/j.1540-627X.2009.00278.x]
6. Banazadeh, A., Fatemi, M., & Rezaei-Moghaddam, K. (2024). Entrepreneurship ecosystem: Aspects, models and components. Geography and Human Reseources. [In Persian]
7. Badzaban, F., Rezaei-Moghaddam, K., & Fatemi, M. (2020). Entrepreneurship in small and medium-sized enterprises of rural women of Fars Province: Application of Lifespan Resilience Scale-Business (LRS-B). Journal of Entreneurship and Agriculture, 7(13), 12-23. DOI:10.52547/jea.7.13.12 [DOI:10.52547/jea.7.13.12]
8. Barrie, S.C. (2007). A conceptual framework for the teaching and learning of generic graduate attributes. Studies in Higher Education, 32(4), 439-458. DOI: 10.1080/03075070701476100 [DOI:10.1080/03075070701476100]
9. Bennett, D., Yabar, D. P. B., & Saura, J. R. (2017). University incubators may be socially valuable, but how effective are they? A case study on business incubators at universities. Entrepreneurial Universities: Exploring the Academic and Innovative Dimensions of Entrepreneurship in Higher Education, 165-177. DOI:10.1007/978-3-319-47949-1_11 [DOI:10.1007/978-3-319-47949-1_11]
10. Besika, A. (2024). A nomothetic theory of well-being: four functional abilities that promote psychological stability and resilience. Current Psychology, 43(12), 11170-11181. DOI:10.1007/s12144-023-05225-5 [DOI:10.1007/s12144-023-05225-5]
11. Bienkowska, D., & Klofsten, M. (2012). Creating entrepreneurial net-works: Academic entrepreneurship, mobility and collaboration during PhD education. Higher Education, 64, 207-222. DOI: 10.1007/s10734-011-9488-x [DOI:10.1007/s10734-011-9488-x]
12. Bruneau, M., Chang, S. E., Eguchi, R. T., Lee, G. C., O'Rourke, T. D., Reinhorn, A. M., & Von Winterfeldt, D. (2003). A framework to quantitatively assess and enhance the seismic resilience of communities. Earthquake Spectra, 19(4), 733-752. DOI: 10.1193/1.1623497 [DOI:10.1193/1.1623497]
13. Conduah, A. K., & Essiaw, M. N. (2022). Resilience and entrepreneurship: A systematic review. F1000Research, 11, 348-365. DOI:10.12688/f1000research.75473.1 [DOI:10.12688/f1000research.75473.1]
14. Ekrami, M, Yari, F., & Rajabzadeh, S. (2012). Preparation of Mashhad University of Medical Sciences for implementation of Total Quality Management. Health Promotion Management, 1(4), 25-31.
15. Eijdenberg, E. L., Thompson, N. A., Verduijn, K., & Essers, C. (2019). Entrepreneurial activities in a developing country: an institutional theory perspective. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 25(3), 414-432. DOI:10.1108/IJEBR-12-2016-0418 [DOI:10.1108/IJEBR-12-2016-0418]
16. Fatemi, M., Rezaei-Moghaddam, K., Karami. E., Hayati, D., & Wackernagel, M. (2021). An integrated approach of Ecological Footprint (EF) and Analytical Hierarchy Process (AHP) in human ecology: A base for planning toward sustainability. PLOS ONE, 16(4), 1-31. DOI: 10.1371/journal.pone.0250167 [DOI:10.1371/journal.pone.0250167]
17. Fatoki, O. (2018). The impact of entrepreneurial resilience on the success of small and medium enterprises in South Africa. Sustainability, 10(7), 1-12. DOI: 10.3390/su10072527 [DOI:10.3390/su10072527]
18. Folke, C. (2006). Resilience: The emergence of a perspective for social-ecological systems analyses. Global Environmental Change, 16(3), 253-267. [DOI:10.1016/j.gloenvcha.2006.04.002]
19. Fowler Jr, F. J. (2013). Survey research methods. Sage publications.
20. Fritsch, M., & Wyrwich, M. (2018). Regional knowledge, entre-preneurial culture, and innovative start-ups over time and space-An empirical investigation. Small Business Economics, 51, 337-35. [DOI:10.1007/s11187-018-0016-6]
21. Gholami-Gandomani, M., & Fatemi, M. (2021). Business startup intention among the students of School of Agriculture at Shiraz University: Application of employability approach. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 8(15), 111-125. Doi: 10.52547/jea.8.15.111 [In Persian] [DOI:10.52547/jea.8.15.111]
22. Grant, L., & Kinman, G. (2012). Enhancing wellbeing in social work students: Building resilience in the next generation. Social Work Education: The International Journal, 31(5), 605-621. DOI:10.1080/02615479.2011.590931 [DOI:10.1080/02615479.2011.590931]
23. Hinchliffe, G.W., & Jolly, A. (2011). Graduate identity and employability. British Educational Research Journal, 37(4), 563-584. DOI: 10.1080/01411926.2010.482200 [DOI:10.1080/01411926.2010.482200]
24. Idrees, H., Hynek, J., Xu, J., Akbar, A., & Jabeen, S. (2022). Impact of knowledge management capabilities on new product development performance through mediating role of organizational agility and moderating role of business model innovation. Frontiers in Psychology, 13, 950054. DOI:10.3389/fpsyg.2022.950054 [DOI:10.3389/fpsyg.2022.950054]
25. Kaplan, R. S. (2009). Conceptual foundations of the balanced scorecard. Handbooks of Management Accounting Research, 3(5), 1253-1269. [DOI:10.1016/S1751-3243(07)03003-9]
26. Karami, O., Rezaei-Moghaddam, K., Fatemi, M., & Badzaban, F. (2021). Comparison of marketing activities among the rural women of Omid entrepreneurship fund and agricultural development specialized holding companies in Fars province. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 7(14), 57-66. Doi: 10.52547/jea.7.14.57 [In Persian] [DOI:10.52547/jea.7.14.57]
27. Office of Population, Labour and Census. (2022). Ststistics of university graduates' employment. Retrieved from: https://amar.org.ir/Portals/0/News/1400/kar%201400.pdf [In Persian]
28. Mu, J. (2014). Networking capability, network structure, and new product development performance. IEEE Transactions on Engineering Management, 61(4), 599-609. DOI: 10.1109/TEM.2014.2359160 [DOI:10.1109/TEM.2014.2359160]
29. Porev, S. (2018). Knowledge management for entrepreneurial ecosystems and the cognitive gaps problem. Proceedings of Scientific Works of Cherkasy State Technological University Series Economic Sciences, 51, 25-32. DOI: 10.24025/2306-4420.0.51.2018.153471 [DOI:10.24025/2306-4420.0.51.2018.153471]
30. Safardoost, A., & Ramezanian, M. R. (2019). The relationship between learning culture and organizational performance with the mediation of dynamic capability and competitive advantage. Journal of Development & Evolution Management, 13, 225-234. [In Persian]
31. Sam, C., & Van der Sijde, P. (2014). Understanding the concept of the entrepreneurial university from the perspective of higher education models. Higher Education, 68, 891-908. [DOI:10.1007/s10734-014-9750-0]
32. Sankaran, K., & Demangeot, C. (2017). Conceptualizing virtual communities as enablers of community-based entrepreneurship and resilience. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 11(1), 78-94. DOI:10.1108/JEC-02-2015-0017 [DOI:10.1108/JEC-02-2015-0017]
33. School of Agriculture (2024). Introduction and history of the School of Agriculture, Shiraz University. Retrived from: https://agri.shirazu.ac.ir/ [In Persian]
34. Spigel, B. (2017). The relational organization of entrepreneurial ecosystems. Entrepreneurship Theory and Practice, 41(1), 49-72. [DOI:10.1111/etap.12167]
35. Stangler, J., & J. Bell-Masterson. (2015). Measuring an entrepreneurial ecosystem. SSRN Electronic Journal, 1-16. DOI: 10.2139/ssrn.2580336 [DOI:10.2139/ssrn.2580336]
36. Rezaei-Moghaddam, K., & Izadi, H. (2019). Entrepreneurship in small agricultural quick-impact enterprises in Iran: Development of an index, effective factors and obstacles. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9, 1-21. [DOI:10.1186/s40497-018-0133-3]
37. Tohidyan Far, S., & Rezaei-Moghaddam, K. (2019). Multifunctional agriculture: an approach for entrepreneurship development of agricultural sector. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9, 1-23. [DOI:10.1186/s40497-019-0148-4]
38. Mateos, A. O. V. (2021). Qatar's Entrepreneurial Ecosystem-2021 Edition: Empowering the Transformation.
39. Windle, G. (2011). What is resilience? A review and concept analysis. Reviews in Clinical Gerontology, 21(2), 152-169. DOI: 10.1017/S0959259810000420 [DOI:10.1017/S0959259810000420]
40. Zhang, L., Gu, F. X., Chan, J. M., Wang, A. Z., Langer, R. S., & Farokhzad, O. C. (2008). Nanoparticles in medicine: therapeutic applications and developments. Clinical Pharmacology & Therapeutics, 83(5), 761-769. DOI: 10.1038/sj.clpt.6100400 [DOI:10.1038/sj.clpt.6100400]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by: Yektaweb