دوره 11، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1403 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 146-133 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi S, Asgharzadeh Y. (2024). A study on the Role of Electronic Word-of-Mouth in Shaping Revisit Intentions of Ecolodge Guests: An Extension of the Theory of Planned Behavior. J Entrepreneurial Strategies Agric. 11(2), 133-146. doi:10.61186/jea.11.2.133
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-404-fa.html
کریمی سعید، اصغرزاده یاسمن.(1403). بررسی نقش تبلیغات شفاهی الکترونیکی در شکل‌دهی قصد بازدید مجدد مهمانان اقامتگاه‌های بوم‌گردی: گسترش نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 11 (2) :146-133 10.61186/jea.11.2.133

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-404-fa.html


1- گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده:   (1894 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: در سال‌های اخیر، به ‎دلیل حمایت دولت از اقامتگاه‌های بوم‌گردی به‎ ویژه در مناطق روستایی و همچنین تقاضای روزافزون برای این نوع اقامتگاه‌ها، تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی رشد قابل‎ توجهی داشته است. علی‌رغم افزایش انواع و تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هنوز اطلاعات کافی در مورد اینکه چرا مشتریان این شکل جدید اقامتگاه را انتخاب می‌کنند، وجود ندارد. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش تدوین یک چارچوب مفهومی برای بررسی عوامل مؤثر بر قصد بازدید مجدد مهمانان از اقامتگاه‌های بوم‌گردی بود. به‎ همین منظور، مطالعه حاضر یک چارچوب مفهومی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده با افزودن سازه تبلیغات شفاهی الکترونیکی برای بررسی قصد بازدید مجدد گردشگران از اقامتگاه‌های بوم‌گردی، که یکی از کمترین حوزه‌های پژوهشی در ادبیات گردشگری و بوم‌گردی است، تدوین کرد. این چارچوب با هدف شناسایی نقش باورها، نگرش‌ها، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک‌شده و تأثیر تبلیغات شفاهی الکترونیکی بر تصمیم‌گیری گردشگران طراحی شده است. نتایج پژوهش می‌تواند به صاحبان اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سیاست‌گذاران کمک کند تا با بهره‌گیری از راهبردهای مؤثر بازاریابی و مدیریت تجربه مشتری، زمینه جذب و حفظ بیشتر گردشگران را فراهم آورند. افزون بر این، شناخت عمیق‌تر از عوامل مؤثر بر بازدید مجدد می‌تواند به توسعه پایدار گردشگری روستایی و تقویت ارتباطات فرهنگی و اقتصادی میان جوامع محلی و گردشگران کمک کند.
مواد و روش‌ها: این پژوهش کمی، از لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل گردشگرانی بود که در اقامتگاه‌های بوم‌گردی واقع در مناطق مختلف استان گیلان اقامت داشتند. این جامعه بدون در نظر گرفتن هر شرط دیگر تنها بر اساس حضور و اقامت در اقامتگاه‌های بوم گردی واقع در نواحی روستایی استان گیلان تعریف شده است. با 30 اقامتگاه‌ تماس گرفته شد و در نهایت 10 اقامتگاه موافقت کردند که در پژوهش حاضر مشارکت کنند. اقامتگاه‌های بوم‌گردی شرکت کننده به طور گسترده در سراسر استان مستقر بودند. این پیمایش با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس غیراحتمالی انجام شد. دلیل انتخاب چنین روش پیمایشی این است که این رویکرد به طور گسترده در مطالعات رفتارهای گردشگران و همچنین زمانیکه کل جمعیت بسیار زیاد است و استفاده از نمونه‌گیری تصادفی مستقل که نماینده کل جمعیت است غیرممکن است، مورد استفاده قرار گرفته است. در مجموع 280 پرسشنامه بین مهمانان اقامتگاه‌های بوم گردی استان در فرودین و اردیبهشت 1402 توزیع و در نهایت 250 پرسشنامه تکمیل و جمع‌آوری شد (نرخ پاسخ 89 درصد). پس از حذف پرسشنامه‌های ناقص و نامعتبر، 230 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفتند. پرسشنامه پژوهش شامل دو بخش بود که شامل مقیاس سنجش سازه‌های تحقیق و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی پاسخ دهندگان بود. همه‌ی مقیاس‌های اندازه‌گیری از ادبیات تحقیق اقتباس شده بودند و با استفاده از مقیاس پنج گزینه‌ای لیکرت (کاملاً مخالف=1 تا کاملاً موافق=5) مورد سنجش قرار گرفتند. به منظور آزمون روایی محتوای پرسشنامه، از سه عضو هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی (متخصص در حوزه کارآفرینی و گردشگری) در دانشگاه بوعلی سینا خواسته شد که گزینه‌ها را مورد بازبینی قرار گیرند. بر اساس نظرات آنها، بعضی از گویه‌ها اصلاح شدند. پیش از توزیع پرسشنامه نهایی، به منظور اطمینان از وضوح و قابل درک بودن گویه‌ها، سنجش پایایی و روایی صوری متغیرها و تدوین یک پرسشنامه بهتر، یک آزمون مقدماتی با توزیع 20 پرسشنامه بین مهمانان یکی از اقامتگاه‌های استان گیلان (خارج از نمونه آماری) انجام شد و بعد از یکسری تغییرات جزیی، پرسشنامه نهایی تدوین گردید.
یافته‌ها: نتایج مدل‌سازی معادلات ساختاری نشان داد که بین نگرش و کنترل رفتاری درک شده با قصد بازدید مجدد مهمانان رابطه معنی‌دار و مثبتی وجود دارد. ولیکن، رابطه هنجارهای ذهنی با قصد بازدید مجدد در سطح پنج درصد معنی‌دار نیست. همچنین بر اساس نتایج، تبلیغات شفاهی الکترونیکی با نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده رابطه مثبت و معنی‌داری داشت. ولیکن، رابطه مستقیم بین تبلیغات شفاهی الکترونیکی با قصد بازدید مجدد معنی‌دار نشد و فرضیه چهارم تایید نشد. در مجموع، چهار متغیر مستقل توانستند 52 درصد از واریانس قصد بازدید مجدد را تبیین نمایند. یافته‌ها نشان دادند که تبلیغات شفاهی الکترونیکی با قصد بازدید مجدد، با میانجی‌گری نگرش و کنترل رفتاری درک شده به طور غیرمستقیم با قصد بازدید مجدد رابطه معنی‌داری دارد. البته با توجه به این که تأثیر مستقیم تبلیغات شفاهی الکترونیکی بر قصد بازدید مجدد معنی‌دار نبود، تأثیر میانجی به‎ صورت کامل صورت گرفت.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه بینش‌ ارزشمندی را در مورد عوامل مؤثر بر قصد گردشگران برای بازدید مجدد از اقامتگاه‌های بوم‌گردی ارائه می‌دهد. نتایج، کاربرد نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده را در پیش‌بینی قصد بازدید مجدد، با نگرش و کنترل رفتاری ادراک‌شده به عنوان پیش‌بینی‌کننده‌های مهم تأیید می‌کنند. نتایج نشان داد که تبلیغات شفاهی الکترونیکی اثر غیرمستقیمی بر قصد بازدید مجدد دارد که از طریق نگرش و کنترل رفتاری ادراک شده انجام می‌شود. این یافته‌ها اهمیت ارتقای نگرش‌ها و کنترل رفتاری درک شده را در میان مهمانان بوم‌گردی و همچنین استفاده از قدرت تبلیغات شفاهی الکترونیکی در تأثیرگذاری بر این عوامل را نشان می‌دهد. مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی باید بر ارایه تجربیات استثنایی که نگرش‌ مطلوب را پرورش می‌دهد تمرکز کنند و احساس کنترل مهمانان بر اقامت خود را افزایش دهند. علاوه بر این، آنها باید حضور آنلاین خود را فعالانه مدیریت کنند و با ارائه خدمات عالی و تعامل با مهمانان در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات شفاهی الکترونیکی مثبت را تشویق کنند. به طور کلی، این تحقیق به درک رفتار گردشگران در زمینه اقامتگاه‌های بوم‌گردی کمک می‌کند و کاربردهای عملی را برای مدیران این اقامتگاه‌ها ارایه می‌دهد که به‎ دنبال افزایش وفاداری مهمانان و نرخ بازدید مجدد آنها هستند. تحقیقات آینده می‌تواند با بهره‌گیری از نظریه‌های روان‌شناختی دیگر، به بررسی سایر عوامل اجتماعی، شناختی، فرهنگی و جمعیت‌شناختی نیز بپردازد. همچنین عواملی مانند تجربه گذشته، رضایت مشتری، ارزش ادراک‌شده، اعتماد، سهولت استفاده ادراک‌شده، جنسیت، سن، سطح تحصیلات و درآمد می‌توانند در توسعه یک مدل جامع‌تر مورد توجه قرار گیرند.

متن کامل [PDF 631 kb]   (1281 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1402/12/25 | پذیرش: 1403/3/26

فهرست منابع
1. Abbasi, G. A., Kumaravelu, J., Goh, Y. N., & Singh, K. S. D. (2021). Understanding the intention to revisit a destination by expanding the theory of planned behaviour (TPB). Spanish Journal of Marketing-ESIC, 25(2), 282-311. [DOI:10.1108/SJME-12-2019-0109]
2. Abubakar, A. M., Ilkan, M., Al-Tal, R. M., & Eluwole, K. K. (2017). eWOM, revisit intention, destination trust and gender. Journal of Hospitality and Tourism Management, 31, 220-227. [DOI:10.1016/j.jhtm.2016.12.005]
3. Agag, G., & Colmekcioglu, N. (2020). Understanding guests' behavior to visit green hotels: The role of ethical ideology and religiosity. International Journal of Hospitality Management, 91, 102679. [DOI:10.1016/j.ijhm.2020.102679]
4. Ahmadi, S., Karimi, S., & Mahmodi, M. (2024). Identification of Factors Influencing the Participation of Business Angels in Rural Tourism Projects Using the Grounded Theory Approach. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture Vol, 11(1), 135-149. [In Persian] [DOI:10.61186/jea.11.1.135]
5. Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, 50(2), 179-211. [DOI:10.1016/0749-5978(91)90020-T]
6. Albayrak, M., & Ceylan, C. (2021). Effect of ewom on purchase intention: Meta-analysis. Data Technologies and Applications, 55 (5), 810-840. [DOI:10.1108/DTA-03-2020-0068]
7. Alves, H., Campón-Cerro, A. M., & Hernández-Mogollón, J. M. (2019). Enhancing rural destinations' loyalty through relationship quality. Spanish Journal of Marketing-ESIC, 23(2), 185-204. [DOI:10.1108/SJME-09-2018-0041]
8. Aminifar, A., Ghaderi, Z., Farhadi Uonaki, M., & Hall, C. M. (2023). Understanding Tourist's Behavioral Intentions in Selecting Local Home-Based Accommodation in Iran. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 1-27. [DOI:10.1080/15256480.2023.2279581]
9. An, S., Suh, J., & Eck, T. (2019). Examining structural relationships among service quality, perceived value, satisfaction and revisit intention for Airbnb guests. International Journal of Tourism Sciences, 19(3), 145-165. [DOI:10.1080/15980634.2019.1663980]
10. Anonymous. (2023). General Directorate of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of Guilan Province
11. Azam, M., Alam, M. M., & Haroon Hafeez, M. (2018). Effect of tourism on environmental pollution: Further evidence from Malaysia, Singapore and Thailand. Journal of Cleaner Production, 190, 330-338. [DOI:10.1016/j.jclepro.2018.04.168]
12. Ban, J., Kim, H. J., Sheehan, B., & Prideaux, B. (2022). How service quality and perceived value affect behavioral intentions of ecolodge guests: The moderating effect of prior visit. Journal of Vacation Marketing, 28(2), 244-257. [DOI:10.1177/13567667211042641]
13. Beerli-Palacio, A., & Martín-Santana, J. D. (2018). Cultural sensitivity: an antecedent of the image gap of tourist destinations. Spanish Journal of Marketing, 22(1), 103-118. [DOI:10.1108/SJME-03-2018-002]
14. Brown, T. J., Barry, T. E., Dacin, P. A., & Gunst, R. F. (2005). Spreading the word: Investigating antecedents of consumers' positive word-of-mouth intentions and behaviors in a retailing context. Journal of the Academy of Marketing Science, 33(2), 123-138. [DOI:10.1177/0092070304268417]
15. Cheng, S., Lam, T., & Hsu, C. H. C. (2006). Negative word-of-mouth communication intention: An application of the theory of planned behavior. Journal of Hospitality & Tourism Research, 30(1), 95-116. [DOI:10.1177/1096348005284269]
16. Cheung, C. M., & Thadani, D. R. (2012). The impact of electronic word-of-mouth communication: A literature analysis and integrative model. Decision Support Systems, 54(1), 461-470. [DOI:10.1016/j.dss.2012.06.008]
17. Chogan, P. (2022). Exploring motivations and satisfaction of ecolodge patrons in desert areas of Iran. International Hospitality Review, 36(2), 358-372. [DOI:10.1108/IHR-12-2020-0071]
18. Choo, H., Ahn, K., & F. Petrick, J. (2016). An integrated model of festival revisit intentions: Theory of planned behavior and festival quality/satisfaction. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(4), 818-838. [DOI:10.1108/IJCHM-09-2014-0448]
19. de Grosbois, D., & Fennell, D. A. (2022). Sustainability and ecotourism principles adoption by leading ecolodges: learning from best practices. Tourism Recreation Research, 47(5-6), 483-498. [DOI:10.1080/02508281.2021.1875170]
20. Dolnicar, S. (2020). Designing for more environmentally friendly tourism. Annals of Tourism Research, 84, 102933. [DOI:10.1016/j.annals.2020.102933]
21. Eid, R., Agag, G., & Shehawy, Y. M. (2021). Understanding guests' intention to visit green hotels. Journal of Hospitality and Tourism Research, 45(3), 494-528. [DOI:10.1177/1096348020947800]
22. Fauzi, M. A., Hanafiah, M. H., & Kunjuraman, V. (2024). Tourists' intention to visit green hotels: building on the theory of planned behaviour and the value-belief-norm theory. Journal of Tourism Futures, 10(2), 255-276. [DOI:10.1108/JTF-01-2022-0008]
23. Fennell, D. A., & de Grosbois, D. (2023). Communicating sustainability and ecotourism principles by ecolodges: A global analysis. Tourism Recreation Research, 48(3), 333-351. [DOI:10.1080/02508281.2021.1920225]
24. Ghaderi, Z., Butler, R., & Béal, L. (2022). Exploring home-based accommodation operators' responses to covid-19: Implications of untact hospitality adoption. Tourism Management Perspectives, 43, 100979. [DOI:10.1016/j.tmp.2022.100979]
25. Hair, J. F., Risher, J. J., Sarstedt, M., & Ringle, C. M. (2019). When to use and how to report the results of PLS-SEM. European Business Review, 31(1), 2-24. [DOI:10.1108/EBR-11-2018-0203]
26. Han, H. (2015). Travelers' pro-environmental behavior in a green lodging context: Converging value-belief-norm theory and the theory of planned behavior. Tourism Management, 47, 164-177 [DOI:10.1016/j.tourman.2014.09.014]
27. Han, H., & Kim, Y. (2010). An investigation of green hotel customers' decision formation: Developing an extended model of the theory of planned behavior. International Journal of Hospitality Management, 29(4), 659-668. [DOI:10.1016/j.ijhm.2010.01.001]
28. Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the Academy of Marketing Science, 43, 115-135. [DOI:10.1007/s11747-014-0403-8]
29. Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2016). Testing measurement invariance of composites using partial least squares. International Marketing Review, 33(3), 405-431. [DOI:10.1108/IMR-09-2014-0304]
30. Hou, H., & Wu, H. (2021). Tourists' perceptions of green building design and their intention of staying in green hotel. Tourism and Hospitality Research, 21(1), 115-128. [DOI:10.1177/1467358420963379]
31. Irani, H. R., Golverdi, M., Rastegar, R., & Rezaei, S. (2022). Rapid ecotourism development and challenges: The case of ecolodge in Iran. Tourism Recreation Research, 1-6. [DOI:10.1080/02508281.2022.2086417]
32. Ismagilova, E., Slade, E. L., Rana, N. P., & Dwivedi, Y. K. (2020). The effect of electronic word of mouth communications on intention to buy: A meta-analysis. Information Systems Frontiers, 22, 1203-1226. [DOI:10.1007/s10796-019-09924-y]
33. Jalilvand, M. R., & Samiei, N. (2012). The impact of electronic word of mouth on a tourism destination choice: Testing the theory of planned behavior (TPB). Internet Research, 22(5), 591-612. [DOI:10.1108/10662241211271563]
34. Karimi, S. (2015). Agri-tourism entrepreneurship: A new strategy for sustainable rural development. Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development, 1(4), 69-90.
35. Karimi, S. (2020). The role of entrepreneurial passion in the formation of students' entrepreneurial intentions. Applied Economics, 52(3), 331-344. [DOI:10.1080/00036846.2019.1645287]
36. Karimi, S., & Wang, F. (2017). Online review helpfulness: Impact of reviewer profile image. Decision Support Systems, 96, 39-48. [DOI:10.1016/j.dss.2017.02.001]
37. Karimi, S., Biemans, H. J., Lans, T., & Mulder, M. (2021). Understanding the role of cultural orientations in the formation of entrepreneurial intentions in Iran. Journal of Career Development, 48(5), 619-637. [DOI:10.1177/0894845319880264]
38. Kock, N. (2017). Common method bias: a full collinearity assessment method for PLS-SEM. Partial least Squares Path Modeling: Basic Concepts, Methodological Issues and Applications, 245-257. [DOI:10.1007/978-3-319-64069-3_11]
39. Kumari, P., & Sangeetha, R. (2022). How does electronic word of mouth impact green hotel booking intention?. Services Marketing Quarterly, 43(2), 146-165. [DOI:10.1080/15332969.2021.1987609]
40. Ladhari, R., & Michaud, M. (2015). eWOM effects on hotel booking intentions, attitudes, trust, and website perceptions. International Journal of Hospitality Management, 46, 36-45. [DOI:10.1016/j.ijhm.2015.01.010]
41. Latifiyan, M., Sharifzadeh, M. S., Abdollahzadeh, G., & Mollahosseini, A. (2020). Evaluation of Service Quality and Willingness to Reuse in Local Businesses: The Case of Eco-Resorts in the Golestan Province. Journal of Entrepreneurship and Agriculture, 7(13), 24-34. [in Persian] [DOI:10.52547/jea.7.13.24]
42. Li, K. X., Jin, M., & Shi, W. (2018). Tourism as an important impetus to promoting economic growth: A critical review. Tourism Management Perspectives, 26, 135-142. [DOI:10.1016/j.tmp.2017.10.002]
43. Lin, C. H., & Wang, W. C. (2023). Impacts of climate change knowledge on coastal tourists' destination decision-making and revisit intentions. Journal of Hospitality and Tourism Management, 56, 322-335. [DOI:10.1016/j.jhtm.2023.07.005]
44. Litvin, S. W., Goldsmith, R. E., & Pan, B. (2008). Electronic word-of-mouth in hospitality and tourism management. Tourism Management, 29(3), 458-468. [DOI:10.1016/j.tourman.2007.05.011]
45. Loi, L. T. I., So, A. S. I., Lo, I. S., & Fong, L. H. N. (2017). Does the quality of tourist shuttles influence revisit intention through destination image and satisfaction? The case of Macao. Journal of Hospitality and Tourism Management, 32, 115-123. [DOI:10.1016/j.jhtm.2017.06.002]
46. Mao, Z., & Lyu, J. (2017). Why travelers use Airbnb again? An integrative approach to understanding travelers' repurchase intention. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(9), 2464-2482. [DOI:10.1108/IJCHM-08-2016-0439]
47. Mehta, H. (2007). Towards an internationally recognized ecolodge certification. Ecotourism Series, (5), 415-434. [DOI:10.1079/9781845932374.0415]
48. Meng, B., & Cui, M. (2020). The role of co-creation experience in forming tourists' revisit intention to home-based accommodation: Extending the theory of planned behavior. Tourism Management Perspectives, 33, 100581. [DOI:10.1016/j.tmp.2019.100581]
49. Merli, R., Preziosi, M., Acampora, A., & Ali, F. (2019). Why should hotels go green? Insights from guests experience in green hotels. International Journal of Hospitality Management, 81, 169-179. [DOI:10.1016/j.ijhm.2019.04.022]
50. Ngoc, K. M., & Trinh, N. T. (2015). Factors affecting tourists' return intention towards Vung Tau City, Vietnam-A mediation analysis of destination satisfaction. Journal of Advanced Management Science, 3(4). [DOI:10.12720/joams.3.4.292-298]
51. Pathak, N. D., & Chintalapati, N. (2022). Examining the role of EWOM on tourism intention for adventure tourists. Journal of Information and Optimization Sciences, 43(6), 1253-1263. [DOI:10.1080/02522667.2022.2117326]
52. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. Journal of Applied Psychology, 88(5), 879. [DOI:10.1037/0021-9010.88.5.879]
53. Ringle, C., Wende, S. & Becker, J. M. (2017). SmartPLS-3, SmartPLS GmbH, Boenningstedt, available at: http://www.smartpls.com.
54. Saadi, H., Jafari, S., & Karimi, S. (2023). Factors affecting the intention of Iranian rural women to use medicinal herbs. BMC Complementary Medicine and Therapies, 23(1), 170. [DOI:10.1186/s12906-023-03964-3]
55. Sohn, H. K., Lee, T. J., & Yoon, Y. S. (2016). Relationship between perceived risk, evaluation, satisfaction, and behavioral intention: A case of local-festival visitors. Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(1), 28-45. [DOI:10.1080/10548408.2015.1024912]
56. Soliman, M. (2021). Extending the theory of planned behavior to predict tourism destination revisit intention. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 22(5), 524-549. [DOI:10.1080/15256480.2019.1692755]
57. Stronza, A., & Gordillo, J. (2008). Community views of ecotourism. Annals of Tourism Research, 35(2), 448-468. [DOI:10.1016/j.annals.2008.01.002]
58. Stylos, N., Bigné, E., & Bellou, V. (2023). The affective impact of sightseeing bus tour experiences: using Affective Events Theory (AET) to examine length-of-stay and electronic word-of-mouth. Tourism Recreation Research, 1-17. [DOI:10.1080/02508281.2022.2101273]
59. Tajeddini, K., Rasoolimanesh, S. M., Gamage, T. C., & Martin, E. (2021). Exploring the visitors' decision-making process for Airbnb and hotel accommodations using value-attitude-behavior and theory of planned behavior. International Journal of Hospitality Management, 96, 102950. [DOI:10.1016/j.ijhm.2021.102950]
60. Tosun, C., Dedeo_glu, B.B. and Fyall, A. (2015), "Destination service quality, affective image and revisit intention: the moderating role of past experience". Journal of Destination Marketing and Management, 4(4), 222-234. [DOI:10.1016/j.jdmm.2015.08.002]
61. Trang, H. L. T., Lee, J. S., & Han, H. (2019). How do green attributes elicit pro-environmental behaviors in guests? The case of green hotels in Vietnam. Journal of Travel & Tourism Marketing, 36(1), 14-28. Stronza, A. L., Hunt, C. A., & Fitzgerald, L. A. (2019). Ecotourism for conservation? Annual Review of Environment and Resources, 44, 229-253. [DOI:10.1080/10548408.2018.1486782]
62. Tseng, S. Y., & Wang, C. N. (2016). Perceived risk influence on dual-route information adoption processes on travel websites. Journal of Business Research, 69(6), 2289-2296. [DOI:10.1016/j.jbusres.2015.12.044]
63. Vermeulen, I. E., & Seegers, D. (2009). Tried and tested: The impact of online hotel reviews on consumer consideration. Tourism Management, 30(1), 123-127. doi:10.1016/j. tourman.2008.04.008 [DOI:10.1016/j.tourman.2008.04.008]
64. Wang, J., Wang, S., Wang, Y., Li, J., & Zhao, D. (2018). Extending the theory of planned behavior to understand consumers' intentions to visit green hotels in the Chinese context. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(8), 2810-2825. [DOI:10.1108/IJCHM-04-2017-0223]
65. Wang, L., Wong, P. P. W., & Narayanan, E. A. (2020). The demographic impact of consumer green purchase intention toward green hotel selection in China. Tourism and Hospitality Research, 20(2), 210-222. [DOI:10.1177/1467358419848129]
66. Wang, S., Ji, C., He, H., Zhang, Z., & Zhang, L. (2021). Tourists' waste reduction behavioral intentions at tourist destinations: An integrative research framework. Sustainable Production and Consumption, 25, 540-550. [DOI:10.1016/j.spc.2020.12.010]
67. Xie Karen, L. (2016). Effects of managerial response on consumer eWOM and hotel performance: Evidence from TripAdvisor. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(9), 2013-2034. [DOI:10.1108/IJCHM-06-2015-0290]
68. Yamagishi, K., de Ocampo, M., & Ocampo, L. (2023). Revisit intention of tourists in farm tourism sites. Current Issues in Tourism, 1-28. [DOI:10.1080/13683500.2023.2268258]
69. Yarimoglu, E., & Gunay, T. (2020). "The extended theory of planned behavior in Turkish customers' intentions to visit green hotels". Business Strategy and the Environment, 29(3), 1097-1108, [DOI:10.1002/bse.2419]
70. Ye, Q., Law, R., Gu, B., & Chen, W. (2011). The influence of user-generated content on traveler behavior: An empirical investigation on the effects of e-word-of-mouth to hotel online bookings. Computers in Human Behavior, 27(2), 634-639. [DOI:10.1016/j.chb.2010.04.014]
71. Ying, L.H., & Chung, C. M. (2007). The effects of single‐message single‐source mixed word‐of‐mouth on product attitude and purchase intention. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 19(1), 75-86. [DOI:10.1108/13555850710720911]
72. Yoo, K. H., & Gretzel, U. (2008). What motivates consumers to write online travel reviews? Information Technology & Tourism, 10(4), 283-295. [DOI:10.3727/109830508788403114]
73. Zhao, X., Lynch Jr, J. G., & Chen, Q. (2010). Reconsidering Baron and Kenny: Myths and truths about mediation analysis. Journal of Consumer Research, 37(2), 197-206. [DOI:10.1086/651257]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by: Yektaweb