دوره 12، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1404 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 117-101 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafeie N, Mirakzadeh A A, Karamian F. (2025). Modeling the Effect of Extrinsic and Intrinsic Factors on Rural Women's Entrepreneurial Intention (A Study on the Mian Darband Rural District, Kermanshah Township). J Entrepreneurial Strategies Agric. 12(1), 101-117. doi:10.61186/jea.2024.426
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-426-fa.html
شفیعی نسیم، میرک زاده علی اصغر، کرمیان فرانک.(1404). مدل‌سازی تأثیر مؤلفه‌های درون و برون فردی بر تمایل به کارآفرینی زنان روستایی (مطالعه دهستان میان دربند شهرستان کرمانشاه) راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 12 (1) :117-101 10.61186/jea.2024.426

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-426-fa.html


1- گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (1677 مشاهده)

چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: فضای کارآفرینی در جوامع روستایی تحت تأثیر تحولات جهانی در حال گذار است. زنان روستایی در گذر شتابان دانش و تکنولوژی به ‎واسطه عقب ماندگی‌های تاریخی که بیشتر ریشه در فرهنگ و سنت دارد، از قطار توسعه کارآفرینی جا مانده‌اند. از یک سوی، تغییرات شتابان و لازمه‌های دنیای نوین و از سویی، کندی تغییرات محیطی و وابستگی به سنت‌ها در جوامع پیچیده روستایی، دوگانه‌ی توسعه کارآفرینی در حیطه زنان را شکل داده است. این مسأله در حیطه کارآفرینی زنان روستایی شکلی ویژه ‎به خود می‌گیرد و به مراتب پیچیده‌تر است. در عرصه کارآفرینی زنان با توجه به رویکردهای اجتماعی و فرهنگی، شرایط برون فردی برای شروع فعالیت‌های کارآفرینانه از اهمیت فراوانی برخوردار است. اگر پذیرفته شود که توسعه فردی ناشی از استعداد و پشتکار است، می‌توان نتیجه گرفت که ارائه پشتکار برای بروز استعداد نیازمند فراهم بودن شرایط محیطی است و یا حداقل می‌توان گفت هزینه‌های توسعه فردی را کاهش خواهد داد. کارآفرینی زنان روستایی در غرب کشور با توجه به ضعف‌های ساختاری و مشکلات اجتماعی اندکی پیچیده‌تر از سایر نقاط کشور است. بر این اساس، هدف مطالعه حاضر، مدل‌سازی اثر مؤلفه‌های برون فردی در کنار مؤلفه‌هایی که منشأ فردی و شخصیتی دارند بر میل به کارآفرینی زنان روستایی است.
مواد و روش‌ها: رویکرد کلی تحقیق حاضر کمی و با روش توصیفی همبستگی انجام شده است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس شیوه کنترل متغیرها غیرآزمایشی است. جامعه مورد مطالعه، زنان روستایی دهستان میان دربند در شهرستان کرمانشاه است (3960 نفر). بر اساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 250 نفر به ‎عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه محقق ­ساخته بهره گرفته شد. جهت تعیین روایی از دو روش روایی محتوایی و سازه‌ای (تحلیل عاملی تأییدی) استفاده شد. پایایی ابزار پژوهش با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. به‌منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم‌افزار SPSS23 و در بخش آمار استنباطی از مدل‌سازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر در نرم‌افزار Amos23 استفاده شد. در این تحقیق، عوامل درونی به کلیه سازه‌ها و متغیرهایی اشاره دارند که منشأ آن در ذهن و در اختیار فرد است. همچنین، عوامل بیرونی به سازه‌ها و متغیرهایی ارتباط دارند که ریشه در محیط بیرونی و فضای کارآفرینی زنان روستایی دارند.
یافته‌ها: میانگین سنی زنان مورد مطالعه 39 سال بود. بیش از 80 درصد متأهل و در حدود 60 درصد زیر دیپلم بودند. همچنین 14/4 درصد شاغل و 85/6 درصد شاغل نبودند. درخصوص تجربه کارآفرینی، نتایج حاکی از آن بود که 9/2 درصد از افراد مورد مطالعه تجربه کارآفرینی داشته‌اند و 90/8 درصد فاقد تجربه کارآفرینی بودند. نتایج نشان دادند که دانش و خصوصیات کارآفرینانه 37 درصد از واریانس متغیر نگرش و 48 درصد از واریانس متغیر کنترل رفتار درک شده را تبیین می‌کنند. همچنین دانش توانسته است 21 درصد از واریانس متغیر هنجار ذهنی را تبیین کند. در نهایت، متغیرهای پژوهش (خصوصیات کارآفرینانه، نگرش، عوامل اقتصادی، و عوامل آموزشی) 56 درصد از واریانس متغیر میل به کارآفرینی را تبیین کردند. بر اساس نتایج، علیرغم نتایج تحقیقات پیشین، دانش کارآفرینی، هنجار ذهنی، و خودکارآمدی به ‎عنوان متغیرهای درونی و عوامل خانوادگی، عوامل نهادی-سازمانی، و عوامل اجتماعی-فرهنگی به‌ عنوان متغیرهای بیرونی تأثیری بر میل به کارآفرینی زنان مورد مطالعه نداشتند.
نتیجه‌گیری: سازه‌های بیرونی که محیط زندگی و فضای نامرئی حاکم بر ذهن زنان روستایی را شکل داده‌اند می‌توانند نقشی دوگانه بر کارآفرینی زنان داشته باشند و جهت‌دهی آن‌‌ها بر تمایل زنان روستایی به کارآفرینی تعیین ­کننده است. لذا، برای افزایش نگرش و تمایل به کارآفرینی در زنان روستایی، نیاز به ایجاد شرایط محیطی مساعد کارآفرینی و ارتقاء سطح سواد در خصوص کارآفرینی و درک از شرایط فرهنگی و اجتماعی موجود است. قاعدتاً در یک فضای مناسب کارآفرینانه، عوامل درون فردی و عوامل بیرونی باید اثر هم افزایانه‌ی مثبتی بر ایجاد و کشف فرصت‌های کارآفرینانه داشته باشند. نتایج این مطالعه نشان دادند که با توجه به شرایط حاکم بر زنان روستایی، ویژگی‌های درونی نظیر دانش (که امروزه ابزارها و شرایط فراگیری آن فراهم است)، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک‌شده اثری بر تمایل زنان به کارآفرینی نداشتند؛ اثری مثبت که در تمامی مطالعات تقریبا به آن اشاره شده است. سوگیری جنسیتی اقدامات توسعه که معمولاً در بطن تصمیم‌گیری‌ها و رویه‌های اقدام در پروژه‌های توسعه نهادینه شده است و کمتر برنامه‌ای با محوریت زنان روستایی تدوین شده است، بر سازه‌های ذهنی موثر بر کارآفرینی در زنان منطقه تأثیر گذاشته است و در نهایت، اثر مثبت خود را بر تمایل زنان به کارآفرینی نشان نداده است. لذا جهت متمایل ساختن زنان روستایی منطقه به کارآفرینی رعایت مواردی همچون 1) جهت دهی به بخشی از برنامه‌ها و اقدامات توسعه روستایی (حداقل متناسب با جمعیت زنان فعال و تحصیل‌کرده روستایی)، 2) تغییر نگرش زنان روستایی از"جستجوگران شغل" به "خلاقان شغل"، 3) آموزش‌هایی که زنان روستایی را با مهارت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آشنا سازد، 4) ایجاد انگیزه‌های اقتصادی مثل خوداتکایی و یا حس خودشکوفایی در زنان روستایی از طریق آموزش و 5) افزایش خصوصیات کارآفرینانه مثل ریسک‌پذیری و نوآوری، در زنان روستایی ضروری هستند.

 

متن کامل [PDF 2788 kb]   (531 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1403/2/30 | پذیرش: 1403/7/5

فهرست منابع
1. Abdi, F. (2019). Analysis of the role of supportive environmental factors on entrepreneurial intention with the mediating role of personal attitude and perceptual behavioral control from the perspective of master's students of Payam Noor University, Karaj Center. (Master's thesis), Payam Noor University, Karaj, Iran.
2. Abdolazimi Heris, M., Rahimi Kolour, H., & Hosseinzadeh Jenagurd, F. (2024). The Effect of Entrepreneurial Leadership Dimensions on the Entrepreneurial Intention of Rural Women, Emphasis on Entrepreneurship Education in Ardabil Province. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 11(1), 150-163. doi:10.61186/jea.11.1.150 [In Persian] [DOI:10.61186/jea.11.1.150]
3. Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211. doi: [DOI:10.1016/0749-5978(91)90020-T]
4. Alshebami, A. S. (2022). Psychological Features and Entrepreneurial Intention among Saudi Small Entrepreneurs during Adverse Times. Sustainability, 14(13). doi:10.3390/su14137604 [DOI:10.3390/su14137604]
5. Aramon, H., Mirghafouri, H., & ZareAhmadabadi, H. (2011). The Effect of Internal and External Factors on the Emergence of Women's Entrepreneurial Behaviors. Quarterly Journal of Women and Culture, (8), 9-22. [In persian]
6. Barani, S., Zarafshani, K., Delangizan, S., & Hosseini Lorgani, S. M. (2010). The Effect of Entrepreneurship Education on Entrepreneurial Behavior of Students at Payam Noor University of Kermanshah: A Structural Equation Modeling Approach. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 57, 85-105. [In Persian]
7. Bullough, A., Guelich, U., Manolova, T. S., & Schjoedt, L. (2022). Women's entrepreneurship and culture: gender role expectations and identities, societal culture, and the entrepreneurial environment. Small Business Economics, 58(2), 985-996. doi:10.1007/s11187-020-00429-6 [DOI:10.1007/s11187-020-00429-6]
8. Cantor, P. A. (2002). Being Claude Dukenfield: W. C. Fields and the American Dream. Perspectives on Political Science, 31(2), 71-76. doi:10.1080/10457090209604074 [DOI:10.1080/10457090209604074]
9. Chipfunde, D., Yahaya, S. N., & Othman, N. A. (2021). The determinants influencing the performance of women entrepreneurs in Malaysia: A conceptual framework. Studies of Applied Economics, 39(4). doi:http://dx.doi.org/10.25115/eea.v39i4.4577 [DOI:10.25115/eea.v39i4.4577]
10. Dadourkhani, F., & Sadat Mousavi, S. (2019). Analysis of Factors Affecting the Decision-Making Process in Accepting Entrepreneurship Among Rural Women (Case Study: Sulqan Rural District). Quarterly Journal of Human Settlement Planning Studies, 15(1), 151-170. [In Persian]
11. Fallah, M., & Parhizkar Borzeli, F. (2019). Identifying the Antecedents of Successful Entry of Rural Women into the Field of Entrepreneurship: A Case Study of North Khorasan Province. Journal of Rural and Development, 23(4), 18-118. doi: 10.30490/RVT.2020.318629.1128
12. Ghambarali, R., & Farahnaz, R. (2015). Identifying the Problems of Women Entrepreneurs in Kermanshah Province. Journal of Entrepreneurship Studies and Agricultural Development, 2(1), 95-111. doi: 20.1001.1.24767735.1394.2.1.1.3
13. Ghanbari, E. (2014). Investigating the factors affecting rural women's entrepreneurship. Supervisor: Mofid Shatri. Master's thesis, Birjand: University of Literature and Humanities. [In Persian]
14. Ghasemi, Z., & Mirakzadeh, A. A. (2023). Identifying the Components and Strategies of Entrepreneurship Development Among the Disabled (Case Study of Rural Areas of Kozaran District in Kermanshah Township). Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 10(2), 1-14. doi:10.61186/jea.10.20.1 [In Persian] [DOI:10.61186/jea.10.20.1]
15. Giwa, A. H., & Babakatun, A. M. (2019). Effect of socio-cultural factors on women entrepreneurship development in Kaduna State. Journal of Human Resource Management, 7(3), 57-65. doi:10.11648/j.jhrm.20190703.11 [DOI:10.11648/j.jhrm.20190703.11]
16. Iakovleva, T., Kolvereid, L., & Stephan, U. (2011). Entrepreneurial intentions in developing and developed countries. Education + Training, 53(5), 353-370. doi:10.1108/00400911111147686 [DOI:10.1108/00400911111147686]
17. Iskandar, I., Yuliati, Y., Suryani, Y., & Mulyati, S. (2023). The effect of entrepreneurial knowledge on entrepreneurial intention with the mediation of entrepreneurial attitudes, subjective norms,and self efficiency. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial, 17(2), 313-321%V 317. doi:10.19184/jpe.v17i2.43287
18. Jayadatta, S. (2017). Major challenges and problems of rural entrepreneurship in India. IOSR Journal of Business and Management, 19(9), 35-44. doi:10.9790/487X-1909023544
19. Nourizadeh, M. (2019). Identifying and Measuring Factors Affecting Entrepreneurial Intention in Engineering Students at Al-Zahra University. Journal of Interdisciplinary Women's Research, 1(1), 55-74. [In Persian] [DOI:10.52547/.1.1.55]
20. Kolahdozi, B. (2018). Investigating the factors affecting rural women's entrepreneurship (case study of villages in the suburbs of Takestan County). (Master's thesis), Payam Noor University, Tehran.
21. Liñán, F., & Chen, Y. W. (2009). Development and cross-cultural application of a specific instrument to measure entrepreneurial intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 593-617. doi: 10.1111/j.1540-6520.2009.00318.x [DOI:10.1111/j.1540-6520.2009.00318.x]
22. Mirhosseini, Z., & Abaspoor, Z. (2023). Identifying barriers and factors deterrent women's participation in the economy and development. Journal of Economic & Developmental Sociology, 12(1), 177-203. doi:10.22034/jeds.2023.55694.1714
23. Movahedi, R., & Soleimaniborujeni, J. (2017). Investigating Effective Educational Methods in Developing Rural Women's Entrepreneurship. Entrepreneurship Strategies in Agriculture, 3(6), 24-33. [In Persian]
24. Mulatu, M., & Prasad, R. D. (2019). A study on factors affecting success of women entrepreneurs in Tigray region, Ethiopia A case study of Adigrat town entrepreneurs. South Asian Journal of Marketing and Management Research, 9(1), 21-29. doi: 10.5958/2249-877X.2019.00002.X [DOI:10.5958/2249-877X.2019.00002.X]
25. Oades, L. G., Baker, L. M., Francis, J. J., & Taylor, J. A. (2021). Wellbeing Literacy and Positive Education. In M. L. Kern & M. L. Wehmeyer (Eds.), The Palgrave Handbook of Positive Education, Cham: Springer International Publishing, 325-343. [DOI:10.1007/978-3-030-64537-3_13]
26. Obi, A. V., Okechukwu, E. U., & Egbo, D. E. (2017). Overcoming socio-cultural barriers on economic empowerment of rural women through entrepreneurship in agriculture in South East State, Nigeria. International Journal of Academic Research in Economics and Management Sciences, 6(4), 199-224. doi: http://dx.doi.org/10.6007/IJAREMS/v6-i4/5450
27. Rezaei, R., Sharafi, L., Najaflo, P., & Shirin, G. (2017). Factors affecting the entrepreneurial intention of agricultural master's students at Zanjan University with emphasis on the mediating effect of attitude towards entrepreneurial behavior. Quarterly Journal of Agricultural Education Management Research, 40, 96-111. doi: [DOI:10.22092/jaear.2017.107934.1297]
28. Saljooghi, K. (2009). Entrepreneurship Culture, Cultural Entrepreneurship, Importance, Necessity and Position. Social Sciences Month Book, 23.
29. Sekatane, M. B. (2018). South African women entrepreneurs: Challenges and coping strategies. Challenges to African Entrepreneurship in the 21st Century, 97-115. doi: 10.1007/978-3-319-61000-94 [DOI:10.1007/978-3-319-61000-9_4]
30. Shahrokhi Sardu, S., Pedram, P., Zarifian, S., & Fekrat, F. (2014). The Role of the Three Knowledge Components on the Entrepreneurial Intention of Agricultural Students at Jiroft University. Quarterly Journal of Agricultural Education Management Research, 6(31), 94-106. doi: [DOI:10.22092/jaear.2015.101386]
31. Siminpour, H., & Bashir Sedighi, M. (2022). nvestigating the Role of Education in the Field of Entrepreneurship. Journal of Entrepreneurship and Innovation Research, 2(1), 29-44. doi: 10.22034/EIR.2023.173041
32. Statistical Center of Iran. (2021). Abstract of the results of the labor force census, spring 1400. Population, Labor Force and Census Office. Retrieved from https://www.amar.org.ir/Portals/0/News/1400/nirooyekar001.pdf
33. Tahmasebi, K. (2021). Analysis of factors affecting rural women's entrepreneurship in Nahavand County. (Master's thesis), Razi University, Kermanshah.
34. Williams, C. C. (2007). Socio‐spatial variations in the nature of entrepreneurship. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 1(1), 27-37. doi: 10.1108/17506200710736249 [DOI:10.1108/17506200710736249]
35. Yaghoubi Farani, A., Soleimani, A., & Movahedi, R. (2014). Analysis of Factors Affecting Rural Women's Entrepreneurship. Social Psychological Studies of Women, 12(4), 7-42. doi:10.22051/jwsps.2015.1493 [DOI:10.18869/acadpub.serd.4.12.93]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by: Yektaweb