دوره 11، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1403 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 120-108 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Banazadeh A, Rezaei-Moghaddam K, Fatemi M. (2024). Determinants of the Development of Rural Women's Entrepreneurial Activities in Fars Province. J Entrepreneurial Strategies Agric. 11(1), 108-120. doi:10.61186/jea.11.1.108
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-394-fa.html
بنازاده افسانه، رضائی مقدم کورش، فاطمی مهسا.(1403). تعیین‌کننده‌های توسعه فعالیت‌های کارآفرینی زنان روستایی استان فارس راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 11 (1) :120-108 10.61186/jea.11.1.108

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-394-fa.html


1- بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (2965 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: کارآفرینی، موتور محرک اصلی در توسعهاقتصادی است و نقش کارآفرین، نوآوری و ایجاد ترکیبهای تازهای از مواد و یا نحوه شکلگیری فرآیندها است. توسعۀ کارآفرینی زنان، یکی از مهم‌ترین موضوعات دستور کار توسعۀ معاصر در بسیاری از کشورهای در حال توسعه بوده است و بسیاری از صاحبنظران توسعۀ روستایی بر این باورند که شناخت توانمندیها و مهارتهای زنان، به‌ویژه زنان روستایی و هدایت استعدادهای خلاق آنان در بهرهبرداری از ظرفیتهای این قشر بزرگ اجتماعی مؤثر است. کارآفرینی، فرآیندی است که در شبکه‌ای از روابط اجتماعی صورت می‌پذیرد و این روابط اجتماعی میتواند رابطه کارآفرین را با منابع و فرصتها، محدود یا تسهیل کند و همچنین سرمایه اجتماعی به‌عنوان یک پدیده اجتماعی باعث بروز خلاقیت، ایده‌پروری، تسهیل رفتارهای نوآورانه و ریسکپذیری میشود. کارآفرینان با برخورداری از سرمایۀ‌ اجتماعی به منابعی دسترسی خواهند داشت که خود به‌تنهایی قادر به دستیابی به آن‌ها نیستند. افزایش توانایی افراد کارآفرین برای شروع و ادامۀ فعالیت‌های کارآفرینانه، توجه به نقش شبکه‌های اجتماعی و تعامل میان آن‌ها و همچنین در نظر گرفتن سرمایۀ اجتماعی به‌عنوان عامل ارتباط دهنده میان شبکه‌های کسب‌وکار با شناسایی فرصت‌های کارآفرینانه و تأمین منابع و امکانات لازم در این زمینه، ضروری است. در واقع سرمایۀ اجتماعی یکی از عوامل تأثیرگذار در نهادینه کردن و اعتلای کارآفرینی است؛ بنابراین، هدف از این مقاله شناخت و تحلیل سازههای فردی و ساختاری تأثیرگذار (به‌ویژه سرمایۀ اجتماعی) بر توسعه فعالیت کارآفرینی زنان روستایی استان فارس به‌منظور ارتقای وضعیت شغلی آن‌ها است.
مواد و روشها: این پژوهش با بهرهگیری از فن پیمایش و روش نمونهگیری تصادفی طبقه‌بندی انجام و از پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. نمونه‌ای متشکل از 380 نفر از زنان روستایی عضو شرکت‌های صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی زنان در استان فارس بوده که در قالب سه شرکت در شهرستان‌های مرودشت، شیراز و استهبان فعالیت می‌کنند، انتخاب شدند. مطالعه راهنما در بین 30 نفر از زنان عضو صندوق در شهرستان کوار که شرایط مشابهی داشتند، انجام شد روایی پرسش‌نامه این پژوهش توسط اساتید بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز تأیید گردید و پایایی آن نیز از طریق انجام مطالعه راهنما و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (0/77 تا 0/95) موردتأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرم افزار
SPSS  مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافته‌ها نشان داد که بین توسعۀ فعالیت کارآفرینی اعضاء در سه شهرستان شیراز، مرودشت و استهبان اختلاف معنیداری وجود دارد و زنان مرودشت از میانگین توسعۀ کارآفرینی بیشتری برخوردار هستند. در واقع، با توجه به بالاتر بودن مؤلفههای فعالیت کارآفرینی (از جمله نوآوری، حفظ محیط زیست، رضایت مشتریان، رضایت اعضای صندوق، انعطافپذیری، رفاه منطقه، اشتغالزایی، سودآوری، پایداری کسب‌وکار، رقابتطلبی و بهرهگیری از فرصت‌ها و تجاری‌سازی ایده) در بین زنان کارآفرین مرودشت، این امر منجر به توسعۀ بهتر فعالیت‌های کارآفرینانه آنان شده است. در رتبه دوم، زنان کارآفرین شهرستان شیراز از میانگین امتیاز بیشتری نسبت به شهرستان استهبان در مورد متغیر توسعه فعالیت کارآفرینی برخوردار بودند. از سوی دیگر، نتایج نشان داد که میانگین انسجام اجتماعی زنان در شهرستان مرودشت با دو شهرستان شیراز و استهبان تفاوت معنیداری دارد و این میزان در شهرستان مرودشت بیشتر از دو شهرستان دیگر بود. همچنین، بین زنان مورد مطالعه در دو شهرستان شیراز و استهبان نیز اختلاف معناداری وجود داشت، به‌گونه‌ای‌که زنان شهرستان استهبان از نظر انسجام اجتماعی از میانگین بالاتری نسبت به کارآفرینان شیرازی برخوردار بودند. نتیجه آزمون رگرسیون نشان داد، سرمایۀ اجتماعی، میزان توفیق‌طلبی، توانایی تصمیم‌گیری، میزان استقلال‌طلبی، سیاست‌های مشاوره‌ای، فضای کسب‌وکار، مهارت در تدوین طرح تجاری و سیاست‌های حمایتی به ترتیب متغیرهایی بودند که بیشترین سهم (56 درصد) را در میزان تغییرات در توسعۀ فعالیت کارآفرینی را تبیین نمودند.
نتیجهگیری: با توجه به مجموعه عوامل تأثیرگذار بر توسعۀ فعالیت‌های کارآفرینی زنان روستایی، به‌ویژه نقش سرمایه اجتماعی، شبکه روابط و فعالیت در انواع شبکه‌های اجتماعی، لذا پیشنهاد می‌شود که هم‌فکری و هم‌افزایی فعالیت‌های زنان کارآفرین از طریق برگزاری نشستهای ادواری و مستمر با سایر شرکتهای استان، تقویت گردد. همچنین، دورههای آموزشی منسجم و هدفمند برای زنان روستایی عضو صندوق‌ها به‌منظور چگونگی تقویت فعالیت در شبکههای اجتماعی و کسب انواع مهارت‌های کارآفرینی برگزار گردد.
متن کامل [PDF 650 kb]   (1621 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1401/11/4 | پذیرش: 1402/2/8

فهرست منابع
1. Almamun, A., Rajennd, A., Muniady, L., Permarupa, P. Y., Zainol, N. R. B., Nawi, N. B. C., & Malarvizhi, C. (2016). Social capital and entrepreneurial competencies: A study among women micro-entrepreneurs in Malaysia. The Journal of Developing Areas, 50(5), 22-48. DOI: 10.1353/jda.2016.0050 [DOI:10.1353/jda.2016.0050]
2. Alvani, M., & Shirvani, A. (2005). Social capital is the central principle of development. Journal of Tdbir, 147(1), 16-22 (In Persian).
3. Arena, M. J., & Uhl-Bien, M. (2016). Complexity leadership theory: Shifting from human capital to social capital. People and Strategy, 39(2), 22.
4. Bierly, P., & Chakrabarti, A. (2009). Generic knowledge strategies in the US pharmaceutical industry. Knowledge and Strategy, 17(5), 231-250. [DOI:10.1016/B978-0-7506-7088-3.50016-4]
5. Bolino, M. C., Turnley, W. H., & Bloodgood, J. M. (2002). Citizenship behavior and the creation of social capital in organizations. Academy of Management Review, 27(4), 505-522. DOI: 10.2307/4134400 [DOI:10.2307/4134400]
6. Brown, B., & Butler, J. E. (1995). Competitors as allies: A study of entrepreneurial networks in the US wine industry. Journal of Small Business Management, 33(3), 57-66.
7. Brush, C. G. (1992). Research on women business owners: Past trends: A new perspective and future directions. Entrepreneurship Theory and Practice, 16(4), 5-30. DOI: 10.1177/104225879201600401 [DOI:10.1177/104225879201600401]
8. Coleman, J. S. (1988). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology, 94, S95-S120. [DOI:10.1086/228943]
9. Collewaert, V., Anseel, F., Crommelinck, M., De Beuckelaer, A., &Vermeire, J. (2016), When passion fades: Disentangling the temporal dynamics of entrepreneurial passion for founding. Journal of Management Studies, 53(6), 966-995. DOI: 10.1111/joms.12193 [DOI:10.1111/joms.12193]
10. Daskalopoulou, I., Karakitsiou, A., & Thomakis, Z. (2023). Social Entrepreneurship and Social Capital: A Review of Impact Research. Sustainability, 15(6), 47-87. DOI: 10.3390/su15064787 [DOI:10.3390/su15064787]
11. Francis, P. (2002). Social capital at world bank: Strategic and operational implications of the concept, social development strategy, World Bank.
12. Fukuyama, F. (1999). The great disruption: Human nature and the reconstruction of social order.New York: Free Press.
13. Gelard, P. (2005). Effective factors in the development of Iranian women's entrepreneurship. Women's quarterly in the development of Iranian women's entrepreneurship. Women in Policy Development Quarterly, 3(1), 101-123 (In Persian).
14. Golkar Fard, M., Rezaei-Moghaddam, K., & Fatemi, M. (2019). Comparative analysis of entrepreneurship contexts of rural women in Fars province. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 6(12), 35-47 (In Persian). DOI: ‎10.52547/jea.6.12.35 [DOI:10.52547/jea.6.12.35]
15. Guillen, L., Coromina, L., & Saris, W. E. (2011). Measurement of social participation and its place in social capital theory. Social Indicators Research, 100, 331-350. DOI: 10.1007/s11205-010-9631-6 [DOI:10.1007/s11205-010-9631-6]
16. Gurria, A. (2016). Discover the centre for entrepreneurship. 187, 1187-1197. Available at: https://www.oecd.org/cfe/CFE-Brochure-2021-Final-web.pdf
17. Hajarian, A. (2022). Investigating the challenges and barriers to green entrepreneurship development from the perspective of experts and beneficiaries case study: Rural communities of Macron coast. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 9(18), 115-125 (In Persian). [DOI:10.52547/jea.9.18.115]
18. Hemmat, S., Ghasemi, V., Renani, M., Yazdkhasti, B., & Khajenoori, B. (2021). Alternative Entrepreneurship: A Semantic Understanding of the Experience of Entrepreneur Women regarding Economic Participation in Shiraz. Strategic Research on Social Problems in Iran, 10(2), 23-54
19. (In Persian).
20. Imeni-gheslagh, S., Khani, F., & Hashemi, S. (2012). The role of tourism in the development of rural women's entrepreneurship. Journal of Geography and Regional Development, 18(1), 148-217
21. (In Persian).
22. International Labour Office. (2016) Women at Work: Trends 2016.Geneva: ILO.
23. Izadi, H., Rezaei-Moghaddam, K., & Asadollahpour, A. (2016). Influencing factors and obstacles for accomplishing entrepreneurship development in agricultural home-based businesses in villages of Shiraz. Iran Agricultural Extension and Education Journal, 12(1), 39-51 (In Persian).
24. Izadi, B. H., Rezaei-Moghaddam, K., & Asadollahpour, A. (2016). Influencing factors and obstacles for accomplishing entrepreneurship development in agricultural home-based businesses in villages of Shiraz. Iranian Agricultural Extension and Education Journal, 12(1), 39-51 (In Persian).
25. Karimi-Amaleh, Z., & Fatemi, M. (2022). Determinants of entrepreneurial activities development of rural women: The case of omid entrepreneurship fund of Larestan county. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 8(16), 97-112 (In Persian). DOI:‎ 10.52547/jea.8.16.97 [DOI:10.52547/jea.8.16.97]
26. Koerner A.F, & Schrodt, P. (2014.) An Introduction To The Special Issue On Family Communication Patterns Theory. Journal of Family Communication, 14(1), 1-15. DOI: 10.1080/15267431.2013.857328 [DOI:10.1080/15267431.2013.857328]
27. Kovalainen, A., & Arenius, P. (2006). Women's entrepreneurship in Finland. Growth-oriented Women Entrepreneurs and their Businesses. A Global Perspective, Edward Elgar, Cheltenham, 11(3), 4-116. [DOI:10.4337/9781845429942.00010]
28. Kwon, S. W., Heflin, C., & Ruef, M. (2013). Community social capital and entrepreneurship. American Sociological Review, 78(6), 980-1008. DOI: 10.1177/0003122413506440 [DOI:10.1177/0003122413506440]
29. Longoria, C. (2018). Women entrepreneurship in developing, developed and transitional economies. Journal of Women's Entrepreneurship and Education, 3(4), 73-82. DOI: 10.28934/jwee18.34.pp73-82 [DOI:10.28934/jwee18.34.pp73-82]
30. Mahfuz Ashraf, M., Razzaque, M. A., Liaw, S. T., Ray, P. K., & Hasan, M. R. (2019). Social business as an entrepreneurship model in emerging economy: Systematic review and case study. Management Decision, 57(5), 1145-1161. DOI: 10.1108/MD-04-2017-0343 [DOI:10.1108/MD-04-2017-0343]
31. Mansouri, S. (2009). Investigating and recognizing entrepreneurial personality traits of female managers of sports clubs in Tehran. M.Sc. Thesis, Ministry of Science, Research and Technology - Tarbiat Modares University - Faculty of Human Sciences (In Persian).
32. Martin, L., & Wilson, N. (2017). Defining creativity with discovery. Creativity Research Journal, 29(4), 417-425. DOI: 10.1080/10400419.2017.1376543 [DOI:10.1080/10400419.2017.1376543]
33. Mirzaei, K., & Sepahpanah, M. (2022). Phenomenology of the view of the students of the faculty of agriculture towards entrepreneurship (Case study: Bo-Ali Sina faculty of agriculture). Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 91-104 (In Persian).
34. Moutoussis, M., Garzón, B., Neufeld, S., Bach, D. R., Rigoli, F., Goodyer, I., ... & Dolan, R. J. (2021). Decision-making ability, psychopathology, and brain connectivity. Neuron, 109(12), 2025-2040. [DOI:10.1016/j.neuron.2021.04.019]
35. DOI: 10.1016/j.neuron.2021.04.019 [DOI:10.1016/j.neuron.2021.04.019]
36. Narei, N., Sadeghi, B., Shahbazi, N., & Gholami, R. (2013). Evaluation of socio-economic factors affecting women's social capital. Educational Cultural Quarterly for Women and Family, 7(19),75-102 (In Persian).
37. Nishimura, A. (2019). 'Strategic management accounting and feed-forward management: with reference to the unified management of profit opportunity and risk', in Management, Uncertainty, and Accounting, Palgrave Macmillan, Singapore. [DOI:10.1007/978-981-10-8989-3_6]
38. Onyx, J., & Bullen, P. (2000). Measuring social capital in five communities. The Journal of Applied Behavioral Science, 36(1), 23-42. DOI: 10.1177/0021886300361002 [DOI:10.1177/0021886300361002]
39. Oxford, R. L., Rubin, J., Chamot, A. U., Schramm, K., Lavine, R., Gunning, P., & Nel, C. (2014). The learning strategy prism: Perspectives of learning strategy experts. Journal of System, 43(3), 30-49. [DOI:10.1016/j.system.2014.02.004]
40. DOI: 10.1016/j.system.2014.02.004 [DOI:10.1016/j.system.2014.02.004]
41. Rezaei-Moghadam, K., & Masoomi, E. (2017). Sustainable rural entrepreneurship: A response to the consequences of the boundless development of entrepreneurship in rural areas, Journal of Entrepreneurship in Agriculture, 5(2), 83-104 (In Persian).
42. Sadr Dashtaki, Z., & Fatemi, M. (2023). Determining the obstacles and inhibitors of agricultural business development of the omid entrepreneurship fund. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 10(19), 118-131 (In Persian). DOI: 10.61186/jea.10.19.118 [DOI:10.61186/jea.10.19.118]
43. Saparito, P., & Marie, D. (2006) Social capital, cognition, and entrepreneurial opportunities: A theoretical framework. Journal of Entrepreneurship Theory and Practice, 30(1), 41-56. DOI: 10.1111/j.1540-6520.2006.00109.x [DOI:10.1111/j.1540-6520.2006.00109.x]
44. Shane, S., & Venkataraman, S. (2003). Guest editors' introduction to the special issue on technology entrepreneurship. Journal of Research Policy, 32(2), 181-184. DOI: 10.1016/S0048-7333(02)00104-X [DOI:10.1016/S0048-7333(02)00104-X]
45. Sijtsma, H., van Buuren, M., Hollarek, M., Walsh, R. J., Lee, N. C., Braams, B. R., & Krabbendam, L. (2023). Social network position, trust behavior, and neural activity in young adolescents. NeuroImage, 268, 119882. DOI: 10.1016/j.neuroimage.2023.119882 [DOI:10.1016/j.neuroimage.2023.119882]
46. Supportive Fund of Investment Development in Agriculture. (2017a). Introduction of Estahban county fund. Available at: https://sfida.ir/fa , 2017/5/25 (In Persian).
47. Talebi, P., Omidi-Najafabadi, M., & Lashgarara, F. (2018). Designing a green marketing behavioral pattern focusing on poultry products. Applied Ecology and Environmental Research, 16(5), 6047-6061 (In Persian). [DOI:10.15666/aeer/1605_60476061]
48. Zaheer, A. & Bell, G. G. )2005(. Benefiting from network position: firm capabilities, structural holes and performance. Strategic Management Journal, 26(1), 809-825. DOI: 10.1002/smj.482 [DOI:10.1002/smj.482]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by: Yektaweb