دوره 12، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1404 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 128-115 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri A, Emami N. (2025). Agricultural Students' Intentions Toward Entrepreneurship: Application of the Extended Theory of Planned Behavior. J Entrepreneurial Strategies Agric. 12(2), 115-128. doi:10.61882/jea.2025.438
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-438-fa.html
باقری اصغر، امامی نیر.(1404). تمایل دانشجویان کشاورزی نسبت به کارآفرینی: کاربرد مدل توسعه‎ یافته تئوری رفتار برنامه ‎ریزی شده راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 12 (2) :128-115 10.61882/jea.2025.438

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-438-fa.html


1- گروه مهندسی آب و مدیریت کشاورزی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2- دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده:   (202 مشاهده)
چکیده مبسوط 
مقدمه و هدف:
به گزارش سازمان جهانی کار، در حال حاضر حدود 74 میلیون جوان در کشورهای مختلف جهان بهدنبال کار هستند. مرکز آمار ایران نیز نرخ بیکاری جواان 15-24 ساله را در بازه زمانی بهار 1403 تا بهار 1404 بهطور متوسط 20 درصد اعلام کرده است. از اینرو، نرخ بالای بیکاری جوانان، افزایش عدم فعالیت و همچنین انجام کارهای مخاطرهآمیز در کشورهای جهان بههمراه فقر از هشدارهایی است که درباره اشتغال جوانان بهویژه در کشورهای در حال توسعه وجود دارد. مشکلات مربوط به آموزش، اشتغال، رفاه و معیشت جمعیت فزاینده جوانان بهطور فزایندهای مورد توجه قرار گرفتهاند. از این‌رو، ارائه استراتژی‌هایی برای کاهش این مشکلات ضروری بهنظر می‌رسد. از سوی دیگر، عدم تناسب بین رشته‌های دانشگاهی با خواسته‌ها و نیازهای جامعه و عدم ایجاد مهارت‌های خاص در دانشجویان جهت پاسخگویی به نیازها و شرایط درحال تغییر بازار کار، از دلایل عمده افزایش نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی هستند. در این راستا، کارآفرینی بهعنوان یک راه‌حل بالقوه برای این مشکلات اجتماعی-اقتصادی شناخته شده است. با اینحال، تنها بخش کوچکی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی مایلاند در فعالیتهای کارآفرینی، بهویژه در کارآفرینی کشاورزی شرکت کنند. از این‌رو، سالهای زیادی است که تمایل به کارآفرینی توجه بسیاری از دانشگاهیان و سیاست‌گذاران را به خود جلب کرده است. لذا، مطالعه تمایل کارآفرینی و عوامل تأثیرگذار بر آن از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود. از این‌رو، پژوهش حاضر با هدف سنجش نگرش و تمایل دانشجویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی نسبت به کارآفرینی انجام شد.

مواد و روشها: تحقیق حاضر از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری دادهها یک تحقیق توصیفی غیر آزمایشی است. نحوهی اجرای آن بهصورت میدانی است که بهروش پیمایشی مقطعی در پاییز 1403 در دانشگاه محقق اردبیلی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشتههای کشاورزی دانشگاه بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق-ساختهای بود که بر اساس مطالعات پیشین طراحی شد و شامل دو بخش اطلاعات فردی و پرسش‌های تخصصی مربوط به شش سازه تئوری توسعه‎یافته رفتار برنامه‎ریزی شده، شامل دانش، هنجار ذهنی، کنترل رفتاری درکشده و نگرش، نوگرایی و تمایل به کارآفرینی بود. برای سنجش گویههای تشکیلدهندهی متغیرهای پژوهش از طیف 5-گزینه‌ای لیکرت از خیلی کم (1) تا خیلی زیاد (5) بهره گرفته شد. روایی ابزار تحقیق توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه در دانشکدههای کشاورزی و علوم انسانی بهدست آمد و برای محاسبه پایایی آن یک مطالعه راهنما با شرکت 30 نفر دانشجوی خارج از نمونه انجام شد. محاسبه ضریب آلفای کرونباخ نشان داد که مقادیر آلفا برای تمامی سازههای پرسشنامه 0/7 تا0/9 قابل قبول بودند. داده‌ها پس از جمعآوری و ویرایش، با استفاده از نرمافزارهای SPSS23 و Smart PlS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. بهمنظور بررسی روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته، از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از Smart PlS استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان دادند که 44/6 درصد از پاسخگویان نگرش خوب و 13/3 درصد نگرش خیلی خوبی نسبت به کارآفرینی داشتند. پاسخگویان دانش نسبتاٌ کمی در زمینه کارآفرینی داشتند (میانگین = 2/48)، اما هنجارهای ذهنی نسبتاٌ قوی (3/59) داشتند، کنترل نسبتاٌ زیادی بر رفتار خود داشتند (3/66) و سطح نوگرایی در بین آنها نسبتاٌ زیاد بود (3/65). همچنین، میانگین نمرات قصد کارآفرینی آنها (3/89) نشان داد که دانشجویان تا حدود زیادی قصد کارآفرینی و پرداختن به کسبوکارهای کارآفرینانه را بعد از تحصیلات خود داشتند. فراهم بودن بسترهای اقتصادی و اجتماعی شرایط مهمی هستند که لازم است برای به فعلیت در آوردن تمایل آنها مهیا باشند. در رابطه با سنجش تمایل دانشجویان نسبت به کارآفرینی، پنج سازه کلیدی مرتبط با مدل توسعهیافته تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده، یعنی نگرش شخصی، کنترل رفتاری درک شده، هنجارهای ذهنی، دانش و نوگرایی پیش‌بینی کننده‌های اصلی تمایل پاسخگویان به کارآفرینی دانشجویان کشاورزی بودند. هنجار ذهنی با ضریب 0/4، دانش با ضریب 0/286، کنترل رفتاری درکشده با ضریب 0/221، نگرش با ضریب 0/217، و نوگرایی با ضریب 0/296 تخمین زده شدند. این سازهها اثر مثبت و معناداری بر تمایل به کارآفرینی نشان دادند و در مجموع توانستند 48/1 درصد از واریانس متغیر تمایل دانشجویان رشتههای کشاورزی به کارآفرینی را تبیین کنند. همچنین، در بین متغیرهای مربوط به ویژگیهای فردی، متغیر جنسیت بر تمایل به کارآفرینی اثر معنیداری نشان داد و متغیر شرکت در دورههای آموزشی کارآفرینی اثر مثبت و معنیداری را بر سازههای نگرش و تمایل به کارآفرینی نشان داد. رابطه سایر متغیرهای فردی با نگرش و تمایل به کارآفرینی معنیدار نبود.
نتیجهگیری: دانشگاه‌ها نقش کلیدی در ارائه آموزش‌های کارآفرینی و القای روحیه کارآفرینی دارند که به نوبه خود، خوداشتغالی را در میان دانشآموختگان دانشگاهی ترویج می‌کند؛ در عین حال، اتکای بیش از حد آن‌ها به مشاغل سنتی را کاهش می‌دهد. از اینرو، آموزش اساتید دانشگاه و مشاوران تحصیلی که چگونه دانشجویان را بهسمت کارآفرینی سوق دهند و دیدگاه مثبت خود را نسبت به آن منتقل کنند می‌تواند مؤثر باشد. آنان می‌توانند از طریق توصیه‌ها، تشویق‌ها و معرفی فرصت‌ها، هنجار ذهنی مثبتی را در دانشجویان ایجاد کنند. همچنین، ایجاد یک پلتفرم آنلاین با دسترسی به مقالات، کتاب‌ها، گزارش‌های تحقیقاتی، ویدئوهای آموزشی و پادکست‌های مرتبط با کارآفرینی می‌تواند مفید باشد. این همکاری‌ها می‌توانند به دانشجویان انگیزه دهند و به ایده‌هایشان ارزش تجاری ببخشند. همچنین، فراهم کردن فرصت‌هایی برای دانشجویان تا پروژه‌های کارآفرینانه کوچکی را تجربه کنند. این می‌تواند شامل شرکت در شبیه‌سازهای کسب‌وکار، ایجاد یک کسب‌وکار کوچک آزمایشی، یا حتی فروش محصول در یک بازار دانشجویی باشد.
متن کامل [PDF 1781 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1403/11/21 | پذیرش: 1404/2/22

فهرست منابع
1. Adura, I. N., Boakye, K.O., Suleman, A.R., & Bingab, B.B. (2020). Exploring the factors that mediate the relationship between entrepreneurial education and entrepreneurial intentions among undergraduate students in Ghana. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 14(2), 215-228. [DOI:10.1108/APJIE-07-2019-0052]
2. Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes. 50(2):179-211. The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes [DOI:10.1016/0749-5978(91)90020-T]
3. Al-Jubari, I. (2019). College students' entrepreneurial intention: Testing an integrated model of SDT and TPB. Sage Open, 9(2), 1-15. DOI: 10.1177/2158244019853467 [DOI:10.1177/2158244019853467]
4. Amaral, D. D. S., Nieuwenhuizen, C., & Schachtebeck, C. (2024). The influence of entrepreneurial education on individual entrepreneurial orientation of university students: A systematic review. International Journal of Entrepreneurship and Business Development, 6(4), 614-626. [DOI:10.29138/ijebd.v6i4.2274]
5. Baran, M., Jiménez Moreno, J. J., & Oliveras, G. (2018). Entrepreneurship attitudes of students in the information society era with and without entrepreneurship training: Exploratory study. Problemy Zarządzania, 1(73), 170-180. DOI:10.7172/1644-9584.73.10 [DOI:10.7172/1644-9584.73.10]
6. Barbra-Sánchez, V., Atienza-Sahuquillo, C. (2018). Entrepreneurial intention among engineering students: The role of entrepreneurship education. European Research on Management and Business Economics, 24, 53-61, http://dx.doi.org/10.1016/j.iedeen.2017.04.001 [DOI:10.1016/j.iedeen.2017.04.001]
7. Berhanu, K., Mehretu, D., & Ephraim, A. (2017). Technology Acceptance Model (TAM) in Ethiopian Agriculture Education and Research. Global Research Journal of Education, 5(1), 531-544.
8. Bosma, N., Hill, S., Ionescu-Somers, A., Kelley, D., Levie, J., & Tarnawa, A. (2020). Global entrepreneurship monitor 2019/2020 Global Report. Retrieved from https://www.c4e.org.cy/reports/2019/gem-2019-2020-global-report.pdf
9. Che Nawi, N., Al Mamun, A., Hassan, A. A., Ibrahim, W.S.A.A.W., Mohamed, A. F., & Permarupan, P.Y. (2022). Agro-entrepreneurial intention among university students: a study under the premises of theory of planned behavior, SAGE Open January-March 2022: 1- 10 DOI: 10.1177/21582440211069144 [DOI:10.1177/21582440211069144]
10. Chen., Y., Yong, F., & Shapero, A. (1977). The displaced, uncomfortable entrepreneur. Psychology Today, 9(6), 83-88.
11. Davidson, R.J. (1995) Cerebral Asymmetry, Emotion, and Affective Style. In: Davidson, R.J. and Hughdahl, K., Eds., Brain Asymmetry, MIT Press, Massachusetts, 361-387.
12. Dick-Sagoe, K., Lee, K.Y., Boakye, A. O., Mpuangnan, K.N., Asare-Nuamah, A., & Dick-Sagoe, A.D. (2023). Facilitators of tertiary students' entrepreneurial intentions: Insights for Lesotho's national entrepreneurship policy, Heliyon, 9, e17511. [DOI:10.1016/j.heliyon.2023.e17511]
13. Babatunde, E.B., & Durowaiye, B.E. (2014). The impact of entrepreneurship education on entrepreneurial intentions among Nigerian undergraduates, International. Journal of Research in Humanities, Arts and Literature, 2(11), 15-26.
14. Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. [DOI:10.1177/002224378101800104]
15. Gurol, Y., & Atsan, N. (2006). Entrepreneurial characteristics amongst university students: Some insights for entrepreneurship education and training in Turkey. Education & Training, 48(1), 25-38. DOI:10.1108/00400910610645716 [DOI:10.1108/00400910610645716]
16. Hair, J. F., Black, B., Babin, B., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2017). Multivariate data analysis. 7th Edn. London: Pearson Prentice Hall.
17. Hair, J., Black, W.C., & Babin, B.J. (2014). Multivariate data analysis: A global perspective. Pearson Education.
18. Hayat, N., Al Mamun, A., Nasir, N. A. M., Selvachandran, G., Nawi, N. B. C., & Gai, Q. S. (2020). Predicting sustainable farm performance-using hybrid structural equation modelling with an artificial neural network approach. Land, 9(9), 289. [DOI:10.3390/land9090289]
19. Henseler, J., & Sarstedt, M. (2015). Goodness-of-fit indices for partial least squares path modeling. Computational statistics, 28 (2), 565-580. doi: 10.1007/s00180-012-0317-1 [DOI:10.1007/s00180-012-0317-1]
20. Hian, A., Krueger, N., & Combs, J.G. (1993). The impact of prior entrepreneurial exposure on perceptions of new venture feasibility and desirability. Entrepreneurship Theory and Practice, 18(1), 5-21. DOI:10.1177/104225879301800101 [DOI:10.1177/104225879301800101]
21. Hulland, J. (1999). Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: A review of four recent studies. Strategic Management Journal, 20(2), 195-204. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(199902)20:2<195::AID-SMJ13>3.0.CO;2-7 https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(199902)20:2<195::AID-SMJ13>3.0.CO;2-7 [DOI:10.1002/(SICI)1097-0266(199902)20:23.0.CO;2-7]
22. Iranian statistical center (2025). Youth unemployment. Available online at: https://amar.org.ir/statistical-information/statid/21889
23. Kamrath, C., Rajendran, S., Nenguwo, N., Afari-Sefa, V., & Bröring, S. (2018). Adoption behavior of market traders: an analysis based on technology acceptance model and theory of planned behavior. International Food and Agribusiness Management Review, 21(6). DOI: 10.22434/IFAMR2017.0043. [DOI:10.22434/IFAMR2017.0043]
24. Kareem, R.O. (2015). Impact of entrepreneurship on poverty alleviation. Journal of Business Administration and Education, 7(1), 1-10.
25. Keat, O. Y., Selvarajah, C., & Meyer, D. (2011). Inclination towards entrepreneurship among university students: an empirical study of Malaysian university sudents. International Journal of Business and Social Science, 2, 206-220.
26. Khanal, K., & Prajapati, B. (2023). Influence of demographic factors on entrepreneurial intentions among business students in Nepal. Journal of Economic Sciences, 2(1) https://www.jesciences.com. [DOI:10.55603/jes.v2i1.a1]
27. Kristiansen, S., & Indarti, N. (2004). Entrepreneurial intention among Indonesian and Norwegian students. Journal of Enterprising Culture, 12(1), 55-78. [DOI:10.1142/S021849580400004X]
28. Lee, S.; Kang, M. J.; & Kim, B. K. (2022). Factors influencing entrepreneurial intention: focusing on individuals' knowledge exploration and exploitation activities. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity. 8, 165. https:// doi.org/10.3390/joitmc8030165 [DOI:10.3390/joitmc8030165]
29. Mai, M. P., Ngoc, L. T. M., Linh, D.T.P., Lan, N. T., & Quynh, T. T. N. (2018). Factors afffecting entrepreneurial intention of business students: a case study of VNU University of Economics and Business, VNU Journal of Science: Economics and Business, 34(2), 75-85. [DOI:10.25073/2588-1108/vnueab.4159]
30. Martins, A., & Mercy, A. (2022). An assessment of the entrepreneural inclination of undergraduate business education students exposed to entreprenourship education in tertiary education institutions in River State, Nigeria. British Journal of Education, Learning and Development Psychology, 3(4), 1-15.
31. Molinillo-Jiménez S, Aguilar-Illescas R, Anaya-Sánchez R, Liébana Cabanillas F. (2021). Social commerce website design, perceived value and loyalty behavior intentions: the moderating roles of gender, age and frequency of use. Journal of Retailing and Consumer Services, 63, 102404 [DOI:10.1016/j.jretconser.2020.102404]
32. Mirer, D. Miralles, F., Giones, F., & Riverola, C. (2011). The correlates of entrepreneurship in three types of firms. Management Science, 29(7), 770-791. https:// doi.org/10.1287/mnsc.29.7.770 [DOI:10.1287/mnsc.29.7.770]
33. Na, Y.K., Kang, S., & Jeong, H.Y. (2019). The effect of market orientation on performance of sharing economy business: Focusing on marketing innovation and sustainable competitive advantage. Sustainability. 11(3), 729. [DOI:10.3390/su11030729]
34. Nayanajith, G., Damunupola, K., & Ventayen, R. J. (2019). Impact of innovation and perceived ease of use on e-learning adoption. Asian Journal of Business and Technology Studies, 2(1), 19-27.
35. Nuryyev, G., Wang, Y. P., Achyldurdyyeva, J., Jaw, B. S., Yeh, Y. S., & Lin, H. T., Wu, L. F. (2020). Blockchain technology adoption behavior and sustainability of the business in tourism and hospitality SMEs: An empirical study. Sustainability, 12(3), 1256. [DOI:10.3390/su12031256]
36. Othman, M. N., Ghazali, E., & Cheng, O. C. (2005). Demographics and personal characteristics of urban Malaysian entrepreneurs: An ethnic comparison. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 5(5/6), 421-440. DOI:10.1504/IJEIM.2005.006997 [DOI:10.1504/IJEIM.2005.006997]
37. Park, I., Kim, D., Moon, J., Kim, S., Kang, Y., & Bae, S. (2022). Searching for new technology acceptance model under social context: analyzing the determinants of acceptance of intelligent information technology in digital transformation and implications for the requisites of digital sustainability. Sustainability, 14(1), 579. [DOI:10.3390/su14010579]
38. Pinto, S., Pinto, P., Darwish, S. Z., & Hawaldar, I. T. (2020). Entrepreneurial skills and intention of graduate students for business start-ups: a survey from India. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 14(3), 951-970.
39. Postigo, S., & Tamborini, M. F. (2004). Entrepreneurship education in Argentina: the case of the San Andres University. In: Alon, I., Mclntyre, J.R. (eds) Business Education and Emerging Market Economies. Springer, Boston, MA. [DOI:10.1007/1-4020-8072-9_17]
40. Pourvaei, A., Mahboobi, M.R., & Sharifzadeh, M.S. (2021). Investigating Factors Affecting Students' Entrepreneurial Intention, The Case of Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture. 7(14), 103-115. [In Persian] [DOI:10.52547/jea.7.14.103]
41. Robinson, S., & Stubberud, H.A. (2014). Elements of entrepreneurial orientation and their relationship to entrepreneurial intent. Journal of Entrepreneurship Education, 17(2), 1-11
42. Sall, M. A. (2022). Entrepreneurship and poverty alleviation in Africa. Industrial Policy, 2(1), 33-37.
43. Seif, M. H., Sabet Maharlouei, A., Rastegar, A., & Ahmad Abadi, KH. (2014). Factors influencing academic entrepreneurial intention among the students of Shiraz Medical Sciences University. Journal of Medical Education Development, 7(15), 71-85. [In Persian]
44. Shapero, A., & Sokol, L. (1982). Social dimensions of entrepreneurship. in Kent, C. A., Sexton, D. L.and Vesper, K. H. (Eds), The encyclopedia of entrepreneurship, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ, 72-90.
45. Shay, J., & Terjensen, S. (2005). Entrepreneurial aspirations and intentions of business students: a gendered perspective, paper presented at the Babson entrepreneurship conference, Boston, MA.
46. Sher, A., Adil, S. A., Mushtaq, K. H., Ali, A., & Hussain, M. (2017). An investigation of entrepreneurial intentions of agricultural students. Pakistan Journal of Agricultural Sciences, 54(4), 941-945, DOI: 10.21162/PAKJAS/17.5132. [DOI:10.21162/PAKJAS/17.5132]
47. Shinnar, R., Pruett, M., & Toney, B. (2009). Entrepreneurship education: attitudes across Campus. Journal of Education for Business, 84(3), 151-159. https://doi.org/10.3200/JOEB.84.3.151-159 [DOI:10.3200/JOEB.84.3.151-159.]
48. Sookhtanlou, M. (2017). Analysis of gender differences on the tendency to entrepreneurship of agricultural students (Case study: University of Mohaghegh Ardabili). Journal of Entrepreneurial Strategies Agriculture, 4(8), 13-22. doi:10.29252/jea.4.8.13 [In Persian] [DOI:10.29252/jea.4.8.13]
49. Tu, B., Bhowmik, R., Hasan, M. K., Asheq, A. A., Rahaman, M. A., & Chen, X. (2021). Graduate students' behavioral intention towards social entrepreneurship: role of social vision, iInnovativeness, social proactiveness, and risk taking. Sustainability, 13, 6386. [DOI:10.3390/su13116386]
50. Venkatachalam, V. B., & Waqif, A. A. (2005). Outlook on integrating entrepreneurship in management education in India. Decision, 32(2), 57-71.
51. Wang, F., & Ying, Y. (2022). Evaluation of students' innovation and entrepreneurship ability based on ResNet Network., 1, Downloaded from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1155/2022/7772415, Wiley Online Library on [22/04/2025]. See the Terms and Conditions (https://onlinelibrary.wiley.com/terms-and-conditions). [DOI:10.1155/2022/7772415]
52. Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS Quarterly, 177-195. [DOI:10.2307/20650284]
53. World Bank. (2024). New World Bank report assesses sources of inequality in five countries in Southern Africa. Retrieved from: https://www.worldbank.org/en/news/press release/2022/03/09/new-world-bank-report-assesses sourcesof-inequality-in-five-countries-in southern-africa.
54. Zain, Z.M., Akram, A.M., & Ghani, E.K. (2010). Entrepreneurial intention among
55. Malaysian business students. Canadian Social Science, 6(3), 34-44.
56. Zamani, M., & Omidi Najafabadi., M. (2014). The factors influencing on entrepreneurial Intention of agricultural students in Islamic Azad University, science and research branch of Tehran. Journal of Agricultural Extension and Education Research, 7(3), 43-55. [In Persian]
57. Zeliha, K. (2015). Inclination towards entrepreneurship among business students: an empirical study in Turkey. International Journal of Economics, Commerce and Management, 3(7), 16-33.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by: Yektaweb