با توجه به اهمیت خلاقیت و ریسکپذیری در کسب مهارتهای کارآفرینی و با توجه به جایگاه آموزش عالی و نقش بخش کشاورزی در استقلال جوامع، این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای خلاقیت و ریسکپذیری دانشجویان ورودی رشته کشاورزی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش 338 دانشجو به تفکیک سالهای 1390، 1391 و 1392 میباشد که به روش تصادفی ساده در مجموع 268 نفر نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادههای حاصله در نرمافزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس و دانکن صورت پذیرفت. نتایج نشان میدهد که ویژگیهای خلاقیت و ریسکپذیری اغلب دانشجویان ضعیف و بسیار ضعیف میباشند و بین سالهای مورد مطالعه از نظر ویژگیهای خلاقیت و رویاپردازی با اطمینان 99 درصد و سلاست فکری و عملگرایی با اطمینان 95 درصد اختلاف معنیداری وجود دارد. اما از نظر ریسکپذیری میان دانشجویان این سه سال (ورودی 90، 91 و 92) اختلاف معنیداری وجود ندارد. دانشجویان ورودی سالهای 1390 و 1391 در ویژگیهای: رویاپردازی، عملگرایی، سلاست فکری و خلاقیت، بدون اختلاف در یک گروه قرار دارند و میزان این ویژگی از دانشجویان ورودی سال 1392 کمتر و با آن اختلاف معنیداری دارند. در مؤلفهی ریسکپذیری نیز بین دانشجویان هر سه سال اختلاف معنیداری مشاهده نشد. با توجه به نتایج پژوهش مبنی بر پایین بودن سطح برخورداری دانشجویان مورد نظر در ویژگیهای مورد مطالعه و وجود اختلاف برخی ورودیها و نیز مشخص بودن اثر آموزش و پرورش بر تقویت خصایص کارآفرینانه بازنگری و همچنین نقش استراتژیک کشاورزی در استقلال و رفاه اجتماعی، برنامهریزیهای جدی و نوین آموزشی ضروری
میباشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |