دوره 4، شماره 7 - ( بهار و تابستان 1396 )                   جلد 4 شماره 7 صفحات 65-57 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghajani Afrouzi A, Alizadeh M. (2017). Identify Entrepreneurial Opportunities in Rural Tourism. jea. 4(7), 57-65. doi:10.29252/jea.4.7.57
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-139-fa.html
آقاجانی افروزی علی اکبر، علیزاده مهدی. شناسایی فرصت های کارآفرینانه در گردشگری روستایی راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 1396; 4 (7) :65-57 10.29252/jea.4.7.57

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-139-fa.html


دانشگاه پیام نور
چکیده:   (3504 مشاهده)
      هدف از اجرای تحقیق حاضر شناسایی فرصت­های کارآفرینانه صنعت گردشگری روستایی استان مازندران در پاسخ به این سوال که زمینه­ های مناسب سرمایه­ گذاری و پتانسیل ­های بالقوه گردشگری روستایی استان مازندران کدامند، می­ باشد. روش تحقیق حاضر بر مبنای ماهیت توصیفی و بر مبنای هدف توسعه ­ای بوده است. بر این اساس به­ منظور اجرای تحقیق حاضر و شناسایی فرصت از روش تحقیق آمیخته استفاده شد. به ­عنوان ابزار پژوهش در بخش کیفی تحقیق، مصاحبه نیمه ساختار یافته با مدیران، فعالان اقتصادی صنعت گردشگری و صاحب­ نظران دانشگاهی استان به­ کار گرفته شد تا فرصت­های زیسته استان مازندران شناسایی شوند، در این مرحله 9 نفر از صاحب­ نظران استان به روش هدفمند شناسایی شده و مصاحبه نیمه ساختار یافته ­ای جهت گردآوری داده­ ها اجرا شد. بعد از اتمام فرآیند مصاحبه مرحله نخست کدگذاری باز بر مبنای گزاره ­های شفاهی صورت گرفت و در مرحله دوم کدگزاری محوری انجام شد و تعداد 17 کد محوری استخراج شد و در مرحله سوم شناسایی ابعاد، 5 بّعد باغداری و گلخانه؛ پرورش و صید  ماهیان؛ بسته ­بندی و صنایع تبدیلی؛ دام و طیور؛ و فرهنگی و اقامتی شناسایی شدند. روش نمونه ­گیری در بخش کیفی هدفمند بوده است. در بخش کمی نیز بر اساس مدل استخراج شده از مصاحبه ­ها، پرسشنامه­ ای 55 سوالی طراحی شد و به روش نمونه­ گیری گلوله ­برفی در اختیار جامعه آماری تحقیق قرار گرفت. داده­ها توسط نرم ­افزار PLS تجزیه و تحلیل شدند و یافته ­های تحقیق نشان داد فرصت­های فرهنگی و اقامتی به­ عنوان فرصت نخست گردشگری روستایی در استان مازندران شناخته شد.
 

 
متن کامل [PDF 1135 kb]   (971 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1396/10/4 | پذیرش: 1397/2/22 | انتشار: 1397/6/26

فهرست منابع
1. Ali Abadi, V., P. Ataei and R. Movahedi. 2016. Effect of strategic thinking and social capital on identifying entrepreneurial opportunities among rural youth, rural research and planning, Volume, 14: 95- 110 (In Persian).
2. Alizadeh, R. 2017. 300 villages of Mazandaran are tourism destinations. Mehr news agency, 10-50 (In Persian).
3. Campon-Cerro, A., J. Hernandez-Mogollon and H. Alves. 2016. Sustainable improvement of competitiveness in rural tourism destinations: The quest for tourist loyalty in Spain. Journal of Destination Marketing and Management, 6: 252-266. [DOI:10.1016/j.jdmm.2016.04.005]
4. Khosrojerdi, M. and M. Nouripoor. 2016. Identification of Rudzan Rural Tourism Development Strategies: Integrating Strategic Planning and Artificial Neural Network Models. Planning and space alignment, Volume, 1: 167- 196 (In Persian).
5. Lane, B. 2009."Rural tourism: an overview", in Jamal, T. and Robinson, M. (Eds), The Sage Handbook of Tourism Studies, Sage Publications, London, 354-370.
6. Mirzaii, Z. 2016. Investigating the Impact of Rural Tourism Infrastructure on the Recruitment of Visitors to the Eni Village of Garmi. New research in humanities, 4: 167-196 (In Persian).
7. Ploum, L., V. Blok MBA, T. Lans and O. Omta. 2017. Exploring the relation between 55individual moral antecedents and entrepreneurial opportunity recognition for sustainable development, Journal of Cleaner Production. Volume, 172: 1582-1591. [DOI:10.1016/j.jclepro.2017.10.296]
8. Probstl, U. 2010. Strategies for tourism development in peripheral areas in the Alpine area", in Brebbia, C.A. and Pineda, F.D. (Eds), Sustainable Tourism IV, WIT Press, Southampton, Boston, Volume, 139: 3-12. [DOI:10.2495/ST100011]
9. Pröbstl, U., V. Melzer and A. Jiricka. 2014. "Rural tourism opportunities: strategies and requirements for destination leadership in peripheral areas", Tourism Review, Volume, 69: 216-228. [DOI:10.1108/TR-06-2013-0038]
10. Safari, S. and M. Mirzaei Bafghi. 2014. Identification and Prioritization of Entrepreneurial Opportunities in the Tourism Industry of Yazd. Journal of Tourism Management Studies, Volume, 26: 127- 149 (In Persian).
11. Shane, S. and S. Venkataraman. 2000. The promise of entrepreneurship as a field of research.Academy of management review, Volume, 25: 217-226. [DOI:10.5465/amr.2000.2791611]
12. Shepherd, D.A., J.S. Mcmullen and P.D. Jennings. 2007. The Formation of opportunity beliefs: overcoming ignorance and reducing doubt, Strategic Entrepreneurship Journal, Volume, 1: 75-95. [DOI:10.1002/sej.3]
13. Venkataraman, S., S.D. Sarasvathy, N. Dew and W.R. Foster. 2012. Reflections on the 2010 AMR decade award: Whither the promise? Moving forward with entrepreneurship as a science of the artificial. Academy of Management Review, Volume, 37: 21-33. [DOI:10.5465/armr.2011.0079]
14. Vogel, P. 2016. From venture idea to venture opportunity. Entrepreneurship Theory and Practice, Volume, 41: 943-971. [DOI:10.1111/etap.12234]
15. Yadolahi Farsi, J., A. Kalabi and R. Mehra. 2011. Entrepreneurship Opportunities and Ideas, Second Edition, Publishing House Jihad University, Tehran, 340 pp (In Persian).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb