دانشگاه بوعلی سینا، همدان
چکیده: (4308 مشاهده)
با توجه به نقش و اهمیت مشارکت زنان روستایی و روحیه کارآفرینی آنان، بیشک توجه همزمان به این دو موضوع از اهمیت ویژهای در پیشبرد برنامههای توسعه روستایی برخوردار است. به همین دلیل، هدف مطالعه حاضر بررسی نقش آموزش در توسعه کارآفرینی زنان روستایی است. جامعه آماری تحقیق را 110 تن از زنان روستایی کارآفرین شهرستان بروجن تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 86 تن از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. روایی محتوایی سوالات پرسشنامه با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصین مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آن نیز در طی پیشآزمون و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و به میزان 899/0 محاسبه شد. دادههای بهدست آمده توسط نرمافزار SPSS نسخه 19 تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد میزان آگاهی زنان مورد مطالعه پیرامون کارآفرینی در حد متوسط میباشد و بیشتر آنها نگرش مثبتی نسبت به نقش آموزش در بهبود کارآفرینی داشتند. بر اساس نتایج آزمون تحلیل عاملی، شیوههای آموزشی مؤثر بر توسعه کارآفرینی زنان روستایی بهترتیب اهمیت در سه عامل آموزشهای تخصصی کارآفرینی، استفاده از اطلاعات و تجارب کارآفرینان زن موفق و استفاده از رسانهها و اینترنت دستهبندی شدند. به منظور توسعه کارآفرینی بین زنان روستایی استفاده از روشهای آموزش عملی، زنان کارآفرین موفق همچنین رسانههای نوین پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/10/10 | پذیرش: 1396/10/10 | انتشار: 1396/10/10