دوره 4، شماره 8 - ( پاییز و زمستان 1396 )                   جلد 4 شماره 8 صفحات 50-39 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bakhsi A. (2018). Analysis of Situation and Barriers of Employment among Graduate Agricultural Students of Kerman University of Applied Science and Technology. jea. 4(8), 39-50. doi:10.29252/jea.4.8.39
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-164-fa.html
بخشی جهرمی آرمان، نامدار راضیه، شفیعی لادن. تحلیل وضعیت اشتغال دانش‌آموخته‌های رشته های کشاورزی (مورد مطالعه: دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان کرمان) راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 1396; 4 (8) :50-39 10.29252/jea.4.8.39

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-164-fa.html


بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویجی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
چکیده:   (2556 مشاهده)
     پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت و موانع اشتغال دانش ‏آموخته ­های رشته­ های کشاورزی دانشگاه علمی- کاربردی کرمان به مرحله ‏ی اجرا در آمد. جامعه آماری شامل تمامی 280 دانش ‏آموخته مقطع کاردانی چهار رشته­ ی پرورش گاو و گاومیش، تکنولوژی تولیدات باغی، تولید و فرآوری پسته، و تولید و بهره ­وری گیاهان داروئی است که درسال­ های 1381 لغایت 1385 از دانشگاه علمی- کاربردی کرمان دانش­ آموخته شده ­اند. جمع­ آوری اطلاعات مورد نیاز در دو مرحله و به دو روش استخراج از پرونده آموزشی و پرسشنامه انجام شد.  در نهایت، تعداد 188 پرسشنامه تکمیل و عودت داده شده با نرم ­افزار SPSS بررسی و تحلیل گردید. روایی صوری پرسشنامه به تائید پنج متخصص ترویج و آموزش کشاورزی رسید و از روش آلفای کرونباخ برای محاسبه و سنجش پایایی شاخص­ های مورد مطالعه، استفاده گردید که مقدار آنها در دامنه 89/0 و 9۴/0 محاسبه شد. بر اساس آزمون آماری کروسکال والیس، تفاوت آماری معنی ­داری بین گرایش­ های مختلف در خصوص وجود بازار کار برای رشته­ های تحصیلی ­شان و همچنین در خصوص اهمیت رشته آنها برای جامعه به ­دست نیامد. نتایج آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد متغیرهای وارد شده در مدل شامل رشته تحصیلی، جنسیت، سن، سهمیه پذیرش و نوع دیپلم توانستند ۳۲ درصد از تغییرات مربوط به متغیر اشتغال را تبیین کنند. براساس نتایج روش تحلیل عاملی، موانع اشتغال از دیدگاه پاسخگویان پس از تحلیل به عوامل فردی- دانشگاهی، موانع ساختاری- مالی و موانع سنتی- فرهنگی دسته ­بندی شد. که این موانع در مجموع قادر به تبیین 215/56 درصد از واریانس کل بودند. همچنین نتایج مقایسه میانگین نتایج نشان داد که افراد مورد مطالعه فارغ از نوع جنسیت و بدون توجه به وضعیت اشتغال خود چنین ارزیابی کردند که این مرکز نتوانسته است در دانشجویان خود مهارت کارآفرینی و اشتغال­زائی و روحیه اعتماد نفس برای ورود به بازار کار و یا توسعه شغلی در مخاطبان خود ایجاد نماید.
 
 
متن کامل [PDF 417 kb]   (941 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دولت و سیاست ها و قوانین و مقررات
دریافت: 1397/8/13 | پذیرش: 1397/10/15 | انتشار: 1397/11/10

فهرست منابع
1. Aghapour Sh., H. Movahhed Mohammadi and H. Shabanali Fami. 2014. Investigating the status of employment in the agricultural curriculum graduate students of Tehran University. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 45(4) (In Persian).
2. Alizadeh, N. 2014. Analysis of factors affecting transformational training in agricultural higher education system in Iran. Ph.D. Thesis. Tarbiat Modares University (In Persian).
3. Azizi-Khalkheili, T. 2017. Investigating the Effectiveness of Farmers Occupational Training The Case of: Vermicompost Production Training in Pasargad Township. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 4(7): 39-47.
4. Borg, W., J. Gall and M.D. Gal. 2008. Quantitative and qualitative research methods in education and psychology. Translator: Dr. Ahmad Reza Nasr et al. SAMT Publication: Tehran (In Persian).
5. Dehyuri, S., S.F. Hosseini and M. Hosseini. 2008. Investigating occupation status of graduate from different disciplines of Agriculture, Tehran University. (Pardis Karj).Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 39(1): 123-131 (In Persian).
6. Emadzadeh, M. 2003. Economics of Education. Jahad Daneshgahi, Esfahan center (In Persian).
7. Farokhzadeh, M.H., H. Ataee and F. Fazeli Kakhaki. 2010. Employment status of graduates of agricultural scientific applied courses (Higher Educational center of Jihad Agriculture of Khorasan Razavi (in 2007, academic year). Journal of Agricultural Education Management, 12: 12-21.
8. Habibpour Gatabi, K. and R. Safari Shali. 2010. Comprehensive guide SPSS application in survey research. Tehran: Loya (In Persian).
9. Iraji-Rad, A. 2009. Effective components in applied science programs in agriculture. knowledge and research in educational sciences-curriculum planning. Islamic Azad University Khorasgan, 24: 1-24 (In Persian).
10. Khanifar, H. 2006. Transformation of the higher education system and its origin by approach to management dimensions. Conference on strategies to promote the humanities in the country, 110-79.
11. Khosravipoor, B., H. Irvani, M. Hosseini and H. Movahhed Mohammadi. 2010. Analysis of factors affecting students' improvement in entrepreneurship, viewpoint of graduates of higher education of agricultural scientific applied centers. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 40(2): 35-45 (In Persian).
12. Khosravipour, B. and M.R. Soleimanpour. 2012. Comparison of students' entrepreneurship spirit in agricultural scientific-applied higher education centers of Iran. American-Eurasian J. Agric. & Environ. Sci, 12(8): 1012-1015.
13. Mack Bannatyne, M.W. and R.A. Hall. 2003. Technology and vocational educational reform in the russian federation. Department of technical graphics, Purdue University.
14. Monavari Fard, F., H. Movahhed Mohammadi and A. Rezvanfar. 2014. The role of curriculum factors on creativity tendency among students of Alborz scientific applied agriculture higher education center. Agricultural education management research quarterly, 29: 84-73 (In Persian).
15. Moore, J. 2005. Is higher education ready for transformative learning? A question explored in the study of sustainability. Journal of Transformative Education, 3(1): 76-91. [DOI:10.1177/1541344604270862]
16. Nazari Katooli, A. and R. Rahmani. 2016. Universities graduate students' employment challenges. E-magazine. Available at: http://vista.ir/article/236256" (In Persian).
17. Rahmanian Koushkaki M., M. Chizari and E. Abbasi. 2012. Barriers of entrepreneurship education courses delivering in agricultural applied scientific education centers (AASECs); Case of Fars Province, Iran. International Journal of Agricultural Science and Research, 3(1).
18. Sepah panah, M., M.M. Frshadyan, A. Imani Harsini and H. Zaheri. 2015. Investigating occupation status of graduated from professional and technical organization in industry section after completing training courses, case study: Office of professional and technical education in Kermanshah province. Skill Training, 135-150.
19. ShahVali, M. and B. Abadi. 2012. Training manpower with triple thinking for rural development. The second conference of planning and environmental management (In Persian).
20. Shariatzadeh, M. and M. Chizari. 2004. Features of developed manpower. Approach, 32: 65-70 (In Persian).
21. Soleimanpour, M.R., B. Khosravipour and K. Mirza. 2013. Professional Capabilities of Educators in Iranian Agricultural Scientific-applied Higher Education System as Perceived by Graduates. Technical Journal of Engineering and Applied Sciences. Available online at www.tjeas.com ©2013 TJEAS Journal-2013-3-20/2668-2671 ISSN 2051-0853 ©2013 TJEAS.
22. Soudien, C. 2010. Transformation in Higher Education. A briefing Paper. Development bank of southern, Africa, 1-29.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb