دوره 8، شماره 16 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   جلد 8 شماره 16 صفحات 36-24 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amirnejad H, Taslimi M. Providing Production and Employment Development Strategies in the Livestock Sub-Sector of Mazandaran Province. jea. 2021; 8 (16) :24-36
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-246-fa.html
امیرنژاد حمید، حسینی یکانی سید علی، مجاوریان سید مجتبی، کشیری کلایی فاطمه، تسلیمی مهسا. ارائه راهبردهای توسعه تولید و اشتغال در زیربخش دامداری استان مازندران. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1400; 8 (16) :36-24

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-246-fa.html


دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
چکیده:   (317 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: فعالیت دامداری در استان مازندران دارای سهم قابل ­توجهی در اشتغال و تولید محصولات وابسته در کشور است. به­ منظور تحقق توسعه ­ی اقتصادی، شناسایی چالش­ها و پتانسیل­ های پیش­روی این بخش، از عوامل مهم به­ نظر می­ رسند. هدف از انجام این مطالعه، تجزیه و تحلیل منابع، فعالیت­ها و نهادهای استان مازندران با رویکرد اقتصادی در جهت تقویت تولید و اشتغال و یافتن استراتژی مناسب برای افزایش اشتغال و تولید زیربخش دامداری در استان مازندران می­ باشد.
مواد و روش­ ها: با توجه به قابلیت‌های تولید محصولات دامی در استان مازندران، در این مطالعه با استفاده از یک نوع تحلیل SWOT مبتنی بر رهیافت AHP، مشکلات و فرصت­های موجود در زیربخش دامداری در استان مازندران شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت.  برای استخراج مقایسات زوجی عوامل داخلی و خارجی، با 15 کارشناس باتجربه زیربخش دامداری سازمان و ادارات جهاد کشاورزی استان مازندران در سال 1397 مصاحبه شد. در نهایت، با استفاده از رهیافت ماتریس کمی برنامه ­ریزی راهبردی (QSPM)، به اولویت­ بندی راهبردهایی برای توسعه این زیربخش پرداخته شد. برای تخمین نتایج از نرم ­افزارهای Excel و GAMS استفاده گردید.  
یافته­ ها: نتایج تحلیل SWOT در تحلیل عوامل داخلی و خارجی مبین آن بود که به ­منظور توسعه­ ی زیربخش دامداری در استان مازندران، استراتژی­های تهاجمی می­ تواند مفید واقع شود. همچنین، نتایج اولویت­بندی راهبردها از طریق رهیافت QSPM نیز نشان داد که با توجه به استراتژی­ های تهاجمی در زیربخش دامداری، «توسعه صادرات و ورود به بازارهای جهانی»، «توسعه محصول و بازار»، «ایجاد تسهیلات و امکانات برای صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر» و «اصلاح نژادهای دام در جهت افزایش تولید» به ­ترتیب با امتیازهای 6/467، 6/147، 5/442 و 4/947، به ­عنوان راهبردهایی در جهت توسعه تولید و اشتغال در زیربخش دامداری استان مازندران می­ توانند مدنظر قرار گیرند.
نتیجه ­گیری: با توجه به بررسی نتایج نمره­ی عوامل داخلی و خارجی در تحلیل SWOT، راهبرد بهینه در فعالیت دامداری استان مازندران، راهبرد تهاجمی SO می­ باشد. با توجه به نتایج این تحقیق، راهکارهایی همچون توسعه و ارتقای دامداری­های سنتی به نیمه ­صنعتی و صنعتی، کاهش دلالی و واسطه­ گری­ ها و تنظیم بازار با گردآوری آمار و منابع اطلاعاتی صحیح، اصلاح نژادهای دام، حمایت از صادرات به ­ویژه صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر، ارتقاء کیفیت و استاندارد تولیدات فرآوری شده به­ منظور فروش در بازارهای منطقه ­ای و فرامنطقه ­ای، شناخت نیاز بازارهای هدف و مواردی از این قبیل پیشنهاد می­شود.
 
 
متن کامل [PDF 2826 kb]   (59 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد کشاورزی
دریافت: 1399/10/27 | پذیرش: 1400/4/19 | انتشار: 1400/12/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb