دوره 8، شماره 16 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   جلد 8 شماره 16 صفحات 135-125 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haji Aliani S, Papzan A H. (2021). The Role of Vocational and Technical Training in the Employment of Rural Women using the Basic Theory (Village of Chacamaran Abfar, Kermanshah Province). jea. 8(16), 125-135. doi:10.52547/jea.8.16.125
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-258-fa.html
حاجی علیانی سارا، پاپزن عبدالحمید. نقش آموزش های فنی و حرفه ای در اشتغال زایی زنان روستایی با استفاده از نظریه بنیانی (روستای چقاماران بی ابر استان کرمانشاه) راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 1400; 8 (16) :135-125 10.52547/jea.8.16.125

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-258-fa.html


ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی
چکیده:   (1936 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: آموزش فنی و حرفه­ای به عنوان یک جزء اجتناب ­ناپذیر از سرمایه­ های فکری در تقویت دانش، مهارت و نگرش نقش گسترده دارد، چراکه آموزش­ های‌ فنی وحرفه ­ای و مهارت ها ضمن برآوردن نیاز منابع انسانی و ارتقای فراگیران آنها، در جهت اشتغال زایی و به کارگیری نیروهای ماهر گام بر می­ دارد. در این راستا هدف این مقاله ارزیابی نقش آموزش ­های فنی حرفه ­ای در اشتغال ­زایی زنان روستایی می ­باشد. از این رو آموزش­ های فنی و حرفه ­ای نقش مهمی در تشکیل سرمایه ی انسانی از طریق تربیت نیروهای ماهر مورد نیاز بازار کار ایفا می کنند.
مواد و روش ­ها:  در این زمینه با بهره گیری از پارادایم کیفی و نظریه بنیانی در این پژوهش به مطالعه ­ی نقش آموزش­ های فنی و حرفه­ای در روستای چقاماران بی ابر، در استان کرمانشاه پرداخته شد. گردآوری اطلاعات ازطریق مصاحبه­ ی عمیق، نیمه ساختارمند، گروه متمرکز، مراجعات و تماس های مکرر صورت گرفت. نمونه­ گیری از نوع هدفمند و به روش گلوله برفی است. 
یافته­ ها: نتایج نشان داد که، آموزش ­های فنی و حرفه­ ای  منجر به تغییر سطح دانش و آگاهی­ های شغلی آنها، تغییر در سطح شایستگی و مهارت حرفه­ ای، تغییر نگرش آنان به کار و شغل خانگی و جایگاه خود و خانواده و شغل شان در جامعه شد. همچنین، سطح بهره وری شغلی آنها را تحت تأثیر قرارداده و بهبود کسب و کار نقطه ی آغازی بر بهبود زندگی کاری زنان و در نتیجه، بهبود معیشت و کیفیت زندگی اقتصادی ناشی از  سطح برخورداری آنان از منابع و فرصت­ های آنها خواهد بود.
نتیجه­ گیری: بنابراین نتیجه می­شود که آموزش های فنی وحرفه ­ای در راستای تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز جوامع نقشی گسترده و انکارناپذیر دارد و موجبات رشد تحولات سریع در صحنه علوم و فن آوری در جامعه و بخصوص قشر زنان می شود.
 
متن کامل [PDF 1103 kb]   (506 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش کارآفرینی
دریافت: 1399/12/5 | پذیرش: 1400/10/28 | انتشار: 1400/12/14

فهرست منابع
1. Ahmadvand, M. and E. kanani. 2019. Identifying Feasibilitis and Effective Strategies for Developing Job Opportunity in Rural Areas of the Mashhad-e-Morghab district. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 5(10): 34-44 (In Persian). [DOI:10.29252/jea.5.10.34]
2. Adibhajbagheri, M., S. Parvisi and M. Slsali. 2010. Research method qulaitiy. 2: 1-289 (In Persian).
3. Akbarnejad hanzai, M. 2013. Guarantee the effectiveness of technical and vocational training for sustainable employment. 4(5): 1-32 (In Persian).
4. Alavinia, M. and B. Ghisrvipour. 2003. Evaluating the Impact of Short-Term Technical and Vocational Courses on the Development of Women's Employment: A Case Study of Kermanshah Technical and Vocational Center Sisters, the First International Conference on Training and Employment of the Technical and Vocational Education Organization. (In Persian).
5. Collet, K., C. Gale and S. Walker. 2009. Training for rural development: Agricultural and enterprise skills for women smallholders. City and Guilds Centre for Skills Development, Londres. Édition provisoire en ligne disponible à l'adresse: http://www. Skills development. org/pdf/Lit_Review. pdf.
6. Demire, M. 2009. Lifelong learning and schools in the twenty-first century. Procedia School and Behavioral Science. 1709-1716. [DOI:10.1016/j.sbspro.2009.01.303]
7. Ferrier, F. and C.D. Smith. 2010. Persons with a Disability and Vocatinal Education and Training. International Encyclopedia of Education (Third Edition), 294- 299. [DOI:10.1016/B978-0-08-044894-7.00771-5]
8. Ghanpour, H. and A. Froghpour. 2013. Analysis of the comprehensive system of skills and technology in the country's technical and vocational education organization from the perspective of experts and thinkers. Skills Quarterly. 2(4): 1-11 (In Persian).
9. Golla, A. M., A. Malhotra, P. Nanda and R. Mehra. 2011. Understanding and measuring women's economic empowerment. Definition, Framework and Indicators. Washington, DC: International Center for Research on Women (ICRW).
10. Griffin, P., S. Gillis and L. Calvitto. 2007. Standards-referenced Assessment for Vocational Education and Training in Schools. Australian Journal of Education, 51(1): 19-38. [DOI:10.1177/000494410705100103]
11. Hartl, M. 2009. Technical and vocational education and training (TVET) and skills development for poverty reduction-do rural women benefit. Gender rural employment-Pathways out of Poverty.
12. Khare, A. non- formal vocational traning programimes in ner.
13. Faroughpour, A. 2011. Evaluation of the quantity and quality of non-formal technical and vocational training courses in the centers of Tehran province, from the perspective of managers in the 89-88 academic year, Master's thesis, Tehran. University of Humanities, Payame Noor University Research in Education Planning. Ferdowsi Publications. 1-125 (In Persian).
14. Jalilian, S., Y. Alizaden and M. Marashi. 2017. Investigating the Conformity of Technical and Vocational Education with the Educational Needs of the Industrial Sector in Khorramshahr, Quarterly Journal of New Approach in Educational Management, 1(8): 131-148 (In Persian).
15. Jones, C and J. Enghish. 2004. A contemporarg approach to entrepreneur ship education. Journal Education Training, 46(8/9): 416-423. [DOI:10.1108/00400910410569533]
16. Motielangerodi, H. 2004. Rural planning with emphasis on rural development in Iran, academic dissertations from 1383-1385. Village and Development Chapter Letter. Number 2. Mashhad Jihad University Publications, 2: 31-54 (In Persian).
17. Nasiri, H. 2011. Technical and Vocational Education in Rural Areas of Iran Skills Training for Sustainable Rural Development, Office of Rural Education. 4(8):141-168(In Persian).
18. Palmer, R. 2007. Skills for work?: from skills development to livelihoods in Ghans rural informal economy . International Journal of Educational development, 27(4): 397- 420 [DOI:10.1016/j.ijedudev.2006.10.003]
19. Papzan, A.B., M. GHaledi and E. Soleymani. 2011. Evaluation of technical and vocational training of rural women in the field of handicrafts, Sociology of women. 2(3):21-39(In Persian).
20. Pofaj, A. 2013. The effect of technical and vocational training of home-based businesses on improving the business of women in Golestan province. Skills Quarterly. Vol5(14):23-41(In Persian).
21. Safaeimovahed, S. and H. Movahed. 2011. Evaluation of the current system of technical and vocational education in Iran based on traditional and modern professionalism criteria. Quarterly Journal of Education, 12(1): 37-66 (In Persian).
22. Savary, M., Z. Asadi and K. Hasanpour. 2020. Development of Sustainable Employment Development Strategies in Rural Areas of Delfan County. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 7(13): 42-53 (In Persian).
23. Talebianpour, M.G., G.H. Zamani and S. Azadi. 2003. Factors Affecting the Effectiveness of Technical and Vocational Training Courses (Carpet Weaving), Village and Development Quarterly, 2(7): 1-22 (In Persian).
24. Walker, E., C. Wang and J. Redmond. 2008. Women and work-life balance: is home-based business ownership the solution? Equal Opportunities International, 27(3): 258-275. [DOI:10.1108/02610150810860084]
25. Yazdani, R., M. Khairandish, M. Mohammadi Khyareh and H. Amini. 2020. Study of Factors Affecting Rural Development, With A Focus on the Role of Agricultural Entrepreneurship (Case Study: North Khorasan Province). Urnal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture 7(13): 63-77 (In Persian).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb