Hamidreza Yousefi H Y, Mahmoodreza Mostaghimi M M, Majid Nasiri M N. Designing a Competitive Intelligence Model with a Combined Approach to Interpretive Structural Modeling - Delphi Fuzzy (Case Study: Food Industry Entrepreneurial Companies in Tehran Province). jea. 2021; 8 (15) :76-88
URL:
http://jea.sanru.ac.ir/article-1-262-fa.html
یوسفی حمیدرضا، مستقیمی محمودرضا، نصیری مجید، گرجی محمدباقر. طراحی مدل هوشمندی رقابتی با رویکرد ترکیبی مدلیابی ساختاری تفسیری– دلفی فازی (مطالعه موردی: شرکتهای کارآفرین صنایع غذایی استان تهران). راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1400; 8 (15) :88-76
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-262-fa.html
استادیار گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
چکیده: (1073 مشاهده)
در دنیـای رقابتی امـروز، استفاده بهینه از فرصتهای محیطی و ایجـاد مزیت رقابتی پایدار از جمله دغدغههای اصلی شرکتها است. یکی از تکنیکهای مهم در ایجاد مزیت رقابتی، هوشمندی رقابتی است. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل هوشمندی رقابتی در صنایع غذایی است، لذا از ترکیب روش دلفی فازی و مدلیابی ساختاری تفسیری استفاده شده است. در این پژوهش، از نظرات 16 نفر از صاحبنظران و خبرگان درگیر در حوزهی صنایع غذایی استان تهران که به روش قضاوتی و تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند، استفاده شد. برای غربالگری مؤلفهها از روش دلفی فازی استفاده شد که از بین 39 شاخص شناسایی شده، میانگین دیفازی شدهی سه شاخص، کمتر از 0/7 بود لذا 36 شاخص در قالب 6 مؤلفه شناسایی شدند. سپس، برای سطحبندی مؤلفههای شناسایی شده، از مدلیابی ساختاری- تفسیری استفاده شد. نتایج 1ISM نشان داد مؤلفهها در سه سطح قرار دارند و زیربنای هوشمندی رقابتی در صنایع غذایی، در درجه اول مؤلفههای نهادی و اجتماعی، درجه دوم مؤلفه رقبا و درجه سوم، مؤلفههای استراتژیک، تکنولوژی و بازار هستند. همچنین، نتایج تحلیل MICMAC2 نشان داد مؤلفههای هوشمندی نهادی و اجتماعی در خوشه مستقل و مؤلفههای هوشمندی استراتژیک، تکنولوژی و بازار در خوشه وابسته و هوشمندی رقبا در خوشه خودمختار قرار دارند.
1- Interpretive Structural Modeling 2- Matrix of Crossed Impact Multiplications Applied to a Classification
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
کارآفرینی در کشاورزی دریافت: 1399/12/20 | پذیرش: 1400/4/11 | انتشار: 1400/5/26