mihammadnejad M, karimi H, hosseinpour M, bakhshham M, emami alagha S. Analysis of the Value Chain of Honey Production Industries in Kermanshah Province. jea. 2021; 8 (16) :37-43
URL:
http://jea.sanru.ac.ir/article-1-267-fa.html
محمدنژاد محمد، کریمی حسین، حسین پور مهدی، بخشم میلاد، امامی ال اقا سحر. تحلیل وضعیت زنجیره ارزش صنایع تولیدی عسل در استان کرمانشاه. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1400; 8 (16) :43-37
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-267-fa.html
گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده: (505 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: در دنیای امروز بنگاهها به دنبال کسب سود بیشتر با صرف هزینههای کمترند، در این میان مزیت رقابتی، هدف اصلی بنگاهها است. هر حوزه از فعالیتهای مختلفی تشکیل شده است که دارای ارزش افزایی متفاوتی هستند. ارزش نهایی یک کالا توسط فعالیتهای هر بخش از تولید به دست میآید. برای اینکار باید زنجیره ارزش محصول را شناخت. زنجیره ارزش، چرخهای از فعالیتهای ارزشآفرین در فرآیند تولید محصول را نشان میدهد. هدف پژوهش حاضر، تحلیل زنجیره ارزش صنایع تولیدی عسل بر اساس مدل زنجیره ارزش پورتر در استان کرمانشاه میباشد.
مواد و روش ها: این پژوهش بر اساس هدف یک پژوهش کاربردی، بر مبنای گردآوری دادهها یک پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسهای و از نظر رویکرد یا روششناسی، یک پژوهش کمی میباشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران و کارشناسان اداره جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، کلیه بنگاههای زنبورداری و تولیدیهای عسل در استان کرمانشاه بودند که بنابر شناخت میدانی، تعداد آنها 1900 نفر برآورد شد که از میان آنها 320 پرسشنامه صحیح با طیف لیکرت برای پردازش دادهها گردآوری شده است. برای پردازش دادهها، از فنون آمار توصیفی و آزمون تی-استیودنت در نرمافزار SPSS نسخه 25 استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که وضعیت هر 7 مؤلفه مربوط به زنجیره ارزش صنایع تبدیلی در استان کرمانشاه مناسب نبوده و نیاز به بهبود و توجه جدی دارد. همچنین، یافتهها نشان داد که حلقه گمشده زنجیره ارزش صنایع تولیدی عسل در استان کرمانشاه در مرحله اول، مربوط به نبود ارتباط بین تولیدکنندگان/جمعآوریکنندگان محصولات با بخش صنعتی این صنعت، و در مرحله ی دوم بین بخش صنعتی با مبدأ تجاریسازی محصولات در سطح ملی و بینالمللی میباشد. این دو حلقهی مفقوده موجب کم ارزش شدن فعالیتهای تولید و توسعهای صنایع تولیدی عسل در این استان شده است.
نتیجهگیری: باید حلقه ی ارتباطی بین جمعآوری کنندگان محصولات/زنبورداران با بخش صنعتی و فرآوری کننده صنایع تولیدی عسل ایجاد و مورد
بهینه سازی قرار گیرد. سپس ارتباط بین بخش فرآروی کننده با مبدأهای تجاریسازی چه در سطح ملی و چه در سطح بینالمللی نیز برقرار شود تا در ارزش زنجیره حداکثر سازی قرار گیرد. این حداکثر سازی ارزش زنجیره افزایش هدفمندی کمی و کیفی در سطح تولیدات و تنوع محصولات صنایع تولیدی عسل استان کرمانشاه را در پی خواهد داشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اقتصاد کشاورزی دریافت: 1400/2/6 | پذیرش: 1400/4/9 | انتشار: 1400/12/14