دوره 9، شماره 18 - ( پاییز و زمستان 1401 )                   جلد 9 شماره 18 صفحات 102-93 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaye K, Sepahpanah M. (2022). Explaining the Factors to Improve the Businesses of Rural Women Entrepreneurs (Case Study: Villages of Malair County). jea. 9(18), 93-102. doi:10.52547/jea.9.18.93
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-323-fa.html
میرزائی خلیل، سپه پناه مرجان. تبیین عوامل مؤثر بر بهبود کسب وکارهای زنان روستایی کارآفرین (مورد مطالعه: روستاهای شهرستان ملایر) راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 1401; 9 (18) :102-93 10.52547/jea.9.18.93

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-323-fa.html


مطالعات توسعه کارآفرینی و اشتغال پایدار روستایی جهاد دانشگاهی همدان، ایران
چکیده:   (1336 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: امروزه، در بسیاری از کشورهای توسعه­ یافته و درحال توسعه کارآفرینی روستایی به­ عنوان راهبردی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی روستاها مطرح می­شود. طبق مطالعات انجام ­شده، خوداشتغالی سریع­ ترین رشد بخش کشاورزی در روستاها است. لذا هدف اصلی این پژوهش، تبیین عوامل مؤثر بر بهبود کسب ­وکارهای زنان روستایی کارآفرین در روستاهای شهرستان ملایر می­ باشد.
مواد و روش­ ها: بر اساس آمار و اطلاعات کسب­ شـده از سازمان­ ها و مراکز ذیربط، 125 نفـر به‌عنوان زنـان روستایی کارآفرین در مناطق روستایی شهرستان ملایر شناسایی شـد که از این تعداد  92 نفر از زنان روستایی کارآفرین فعال به‌صورت تمام شماری انتخاب گردیدند. ابزار اصلی پژوهش، پرسش­ نامه ‏ای شامل دو بخش بود. در بخش اول ویژگی ‏های جمعیت‏ شناختی زنان روستایی کارآفرین مورد مطالعه و در بخش دوم، به ­منظور تبیین مفهوم کارآفرینی زنان روستایی، فهرستی از مهم­ترین متغیرهای مطرح در حوزه کارآفرینی زنان روستایی با بررسی مطالعات تخصصی پیشین تهیه شد و پس از اعمال نظر متخصصان حوزه­ های یادشده، پرسش نامه ­ای محقق ­ساخته جهت انجام پژوهش آماده و مبنای کار قرار ­گرفت. روایی پرسش نامه پژوهش توسط متخصصان کارآفرینی حوزه زنان، توسعه روستایی و اعضای هیأت علمی گروه ترویج و توسعه روستایی دانشگاه بوعلی­ سینای همدان تأیید شد و جهت تعیین پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. میزان این ضریب برای مقیاس مذکور، 0/83 به‏ دست آمد. تجزیه و تحلیل داده‏ ها با استفاده از نرم ‏افزار SPSS/22 و با بهره ­گیری از روش تحلیل عاملی انجام گردید.
یافته­ ها: عامل­ های شناسایی­ شده به­ترتیب شامل؛ ویژگی­ های شخصیتی، فرهنگی-اجتماعی، شرایط خانوادگی، آموزشی-اطلاعاتی، شرایط اقتصادی، نهادی- سازمانی و عامل تأمین اعتبار بود.
نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش نشان داد در کشور ایران مشکلات و نارسائی­ های جهانی در زمینه اشتغال زنان مضاعف است و این در حالی است که حداقل به ظاهر، متون تاریخی، فرهنگی، قانونی و اجتماعی موجود در ادبیات تحقیق نشانی از هیچ گونه مانع در این رابطه در خود ندارند. این مشکلات در حدی است که درصد ناچیز اشتغال زنان در ایران، این کشور را در آخرین رده­ ها حتی در میان کشورهای در حال توسعه قرار داده است. بررسی موانع اشتغال و کارآفرینی زنان از دیدگاه­ های مختلف این فرضیه را به ذهن می­ آورد که شاید بر خلاف اکثریت آراء، عوامل درونی و به ­ویژه عدم وجود خلاقیت و خودباوری، مانع مهمی بر سر راه اشتغال و کارآفرینی بهینه زنان باشد. لذا، براساس نتایج حاصل پیشنهاد می­ شود برگزاری دوره­ های پرورش و بهبود مدیریت ریسک­ پذیری، تسهیل شرایط دریافت وام، عرضه محصول در غرفه جهت شرکت در نمایشگاه­ های محلی، همکاری همسر و سایر اعضای خانواده و آموزش مهارت ­های ارتباطی در اولویت فعالیت­ های سازمان ­های ذی­ربط قرار گیرد.
متن کامل [PDF 2676 kb]   (626 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1401/5/23 | پذیرش: 1401/8/24 | انتشار: 1401/11/5

فهرست منابع
1. Ahmadpour, M. 2008. Entrepreneurship, definitions, theories, models, Tehran: Fardis Publications, 6th edition (In Persian).
2. Akgün, A.A., P. Nijkamp, T. Baycan, and M. Brons. 2010. Embeddedness of Entrepreneurs in Rural Areas: A Comparative Rough Set Data Analysis. Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, 101(5): 538-553. [DOI:10.1111/j.1467-9663.2010.00630.x]
3. Arasti, Z. 2007. Female Iranian entrepreneurs; socio-cultural structures contributing to job creation for women. Journal of women research, 4(1-2): 93-120 (In Persian).
4. Burdus, E. 2010. Fundamentals of Entrepreneurship, Review of International Comparative Management, 11(1): 33-42.
5. Daskin, M. 2016. Investigating the Influential Factors on Small and Medium-Sized Hospitality Entrepreneurs at the Start-Up Process: A Preliminary Study from Ipoh/Malaysia. Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 5(1):51-69.
6. Duarte, N. and F. Diniz. 2011. The role of firms and entrepreneurship on local development. Romanian. Journal of Regional Science, 5(1):54-69.
7. Farji Sabkbar, H., Badri, S., Sejasi Keidari, H., Sadeghlou, T. and Shahdadi Khajeh Asgar, A. 2010. Prioritization of entrepreneurship development in rural areas by using PROMTY technique, Geographical Researches, (75): 53-68 (In Persian).
8. Golrod, P. 2010. Family and solution developing entrepreneurship of women, womenstudy, 7(21): 131-149.
9. Hurley, A. 2000. Incorporating Feminist Theories in to sociological theories of entrepreneurship, women in management Review, 14(2): 54-62. [DOI:10.1108/09649429910261396]
10. Jamshidi, A., A. Gemini and H. Nazari Sarmazeh. 2013. Study of factors promoting and inhibiting the development of rural women's entrepreneurship: a case study of rural women in Miankoh district of Ardel city. Women and society quarterly, 5(1): 32-40 (In Persian).
11. Khosravipour, B. and S. Pourjavid. 2016. Analyzing the factors affecting the growth of entrepreneurship in small businesses of rural women in Ghari city of Islamabad using content analysis technique. Rural Development Strategies Quarterly, 4(3):315-299 (In Persian).
12. Kiakjuri, K., F. Rudgrenjad and M. Pouraisi. 2011. Presenting a conceptual model of effective obstacles on the development of rural entrepreneurship. National Rural Development Conference, Gilan University, Shahrivar, Rasht, 6:10-18.
13. Lavoie, D. and Filion, R. 1995. Forum sur Entrepreneurship feminine Quebecois, Ecole des Hautes Etudes Commerciales, Montreal.
14. Lincoln, A. 2012. Prospects and challenges of women entrepreneurship in Nigeria, 28 November 2012. [DOI:10.2139/ssrn.2181943]
15. Maden, C. 2015. A gendered lens on entrepreneurship: women entrepreneurship in Turkey. Gender in Management. An International Journal, 30(4): 312-331. [DOI:10.1108/GM-11-2013-0131]
16. Mirtrabi, M. and Y. Hijazi. 2010. Investigating the effect of rural women's personal and family characteristics on their motivation to participate in agricultural activities, Proceedings of the Second National Conference on Sustainable Rural Development, Hamedan: Bu ali Sina University, July 15 and 16 (In Persian).
17. Mohammadi, H., A. Ahmadi and S. Amin Shayan Jahormi. 2010. Investigating personality traits with entrepreneurial tendencies. Women's Sociology Quarterly, 2(1): 15-24 (In Persian).
18. Nahovi, A. and M. Kohensal. 2011. Factors affecting the progress of women entrepreneurs (case study: women of Mazandaran province). Women and Family Studies, 11(3): 111-95.
19. Orhan, M. and D. Scott. 2001. Why Women Enter in to Entrepreneurship an Explanatory Model. Women in Management Review, 16(5): 232-247. [DOI:10.1108/09649420110395719]
20. Paniagua, A. 2013. Farmers in remote rural areas: The worth of permanence in the place. Land Use Policy, 35:1-7. [DOI:10.1016/j.landusepol.2013.04.017]
21. Rafiei, S., S. Fathi and T. Shiri. 2019. Study the fields of entrepreneurship development from the perspective of women entrepreneurs in Gilan province. Iranian Social Development Studies Quarterly, 12 (2): 117-129 (In Persian).
22. Robert, J. and B. Sternberg. 2004. Successful intelligence as a basis for entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 19:189-201. [DOI:10.1016/S0883-9026(03)00006-5]
23. Rostamalizadeh, A. and P. AliJumazadeh. 2017. Investigating factors affecting the success of female entrepreneurs in Tehran. Social Development Quarterly, 12(3):172-147.
24. Saxena, S. 2012. Problems Faced By Rural Entrepreneurs and Remedies to Solve. Journal ofBusiness and Management, 3(1): 23-29. [DOI:10.9790/487X-0312329]
25. Serafimovska, H. and J. Sotiroski. 2014. Implications of the Legal Framework for the Development of Entrepreneurship. International Review of Social Sciences and Humanities, 7(1): 263-273.
26. Simsek, Z., Lubatkin, M.H. Veiga, J.F. and Dino. R.N. 2009. The role of an entrepreneurially alert information system in promoting corporate entrepreneurship. Journal of Business research, 62: 810-817. [DOI:10.1016/j.jbusres.2008.03.002]
27. YacoubiFarani, A., A. Soleimani, R. Mohadi and F. Eskandari. 2012. The effect of educational and institutional factors on the self-creation of rural women (case study: Hamadan province). Entrepreneurship Development, 2(6):134-115 (In Persian).
28. Yagoubi Farani, A., A. Soleimani and R. Mohadi. 2014. Analysis of factors influencing rural women's entrepreneurship. Women's Social Psychological Studies, 12(4): 7-42 (In Persian).
29. Yusefpour, M., M. Hosseinzadeh, H. Hosseinzadeh, S. Talenejad and Y. Akbari. 2011. Investigating the factors of women's entrepreneurship in the country's economic development, National Conference on Entrepreneurship and Management of Knowledge-Based Businesses, Mazandaran University, 25-36 (In Persian).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb