بهار و تابستان                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه بو علی سینا همدان
چکیده:   (62 مشاهده)
مقدمه و هدف: توسعه روستایی به‌عنوان حوزه‌ای حیاتی برای سیاست‌گذاران و سازمان‌های توسعه در کشورها و ملل مختلف مطرح‌شده است . برخی محققان معتقدند که غلبه بر زوال اجتناب‌ناپذیر روستایی و معکوس کردن رکود روستایی مستلزم جهت‌گیری سرمایه‌گذاری و اصلاح سیاست‌های حمایتی است که یکی از این راهکارها می‌تواند توسعه گردشگری در این مناطق باشد. فعالیت‌های گردشگری روستایی در کنار همه عوامل کشاورزی و غیر کشاورزی جهت ارتقای توسعه این مناطق فرصتی را برای جوامع روستایی فراهم می‌کند تا سنت‌ها، صنایع‌دستی، غذاهای محلی و زیبایی‌های طبیعی منحصربه‌فرد خود را به نمایش بگذارند و درنتیجه توسعه اقتصادی را با حفظ دارایی‌های فرهنگی و زیست‌محیطی خود ارتقا دهند. بودجه دولت به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه مانند ایران اغلب محدود است؛ بنابراین، تشویق بخش خصوصی برای مشارکت در تأمین مالی مشاغل در حوزه گردشگری روستایی می‌تواند برای بقای این مشاغل مؤثرتر و کارآمدتر باشد. با توجه اهمیت مشارکت فرشتگان کسب‌وکار در توسعه فعالیت‌های گردشگری و حمایت مؤثر از صنعت گردشگری روستایی نیازمند شناسایی علمی عوامل مؤثر بر عرضه گردشگری و تأمین سرمایه لازم برای توسعه و رونق این صنعت هستیم . ازاین‌رو هدف اصلی این پژوهش تدوین الگویی جهت شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت فرشتگان کسب‌وکار در طرح‏های توسعه گردشگری روستایی است.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش، به‌منظور تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌های اکتشافی انجام‌شده، از اصول نظریه مبنایی یا داده بنیاد استفاده شد. در این ﭘﮋوﻫﺶ از رویﮑﺮد استراوس و کوربین در نظریه‌پردازی داده ﺑﻨﯿﺎد استفاده‌شده اﺳﺖ. تحقیق حاضر ازنظر رویکرد تحقیق، کیفی بوده و برحسب هدف از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری تحقیق متشکل از سرمایه‌گذاران در حوزه‌های فناوری اطلاعات، گیاهان دارویی، مؤسس اقامتگاه‌های بومگردی و کلیه صاحب‌نظران و خبرگان در جوامع تحقیقاتی (شامل دانشگاه‌ها) و اجرایی (شامل وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و وزارت جهاد کشاورزی) سطح کشور بود که درزمینه‌ی گردشگری روستایی، کارآفرینی و توسعه پایدار روستایی دارای تخصص علمی و عملی بودند که به‌صورت نظری انتخاب‌شده‌اند. . به‌منظور تعیین اعتبار داده های جمع آوری شده، از بررسی پیوسته داده‌ها، تحلیل داده‌ها هم‌زمان با جمع‌آوری آن‌ها، کدگذاری مجدد داده های جمع آوری شده توسط دو تن از پژوهشگران دیگر مشارکت‌کننده در تحقیق کیفی و درگیری پیوسته پژوهشگر با داده‌ها استفاده شد. برای افزایش اعتبار پذیری داده ها، مصاحبه شوندگان از ذی‌نفعان مختلف و با دیدگاه‌ها و منافع متفاوت انتخاب شدند. استفاده از منابع مکمل نیز یکی دیگر از روش‌های افزایش اعتبار پذیری بود که با مراجعه به منابع علمی دربارۀ موضوع پژوهش به غنای داده‌ها و افزایش اعتبار آن‌ها افزوده شد. مفاهیم نیز با مصاحبه‌شوندگان در میان گذاشته شد و صحت برداشت‌ها موردبررسی قرار گرفت و مقوله‌ها و خرده مقوله‌ها از طریق مشارکت مصاحبه‌شوندگان به تأیید رسید. در این پژوهش با ۱۷ نفردربازه زمانی شهریور تا آبان مصاحبه انجام شد و از مصاحبه 14 به بعد داده جدیدی به دست نیامد و به سطح اشباع نظری رسید. در این پژوهش به‌منظور تحلیل داده‌ها از فرایند کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده‌شده است.
یافته‌ها: داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق کدگذاری مورد تحلیل قرار گرفت و 13 مقوله به‌دست‌آمده در شش دسته عوامل علّی، زمینه، پدیده یا مقوله محوری، عوامل مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها قرارگرفته و درنهایت مدل طراحی شد. یافته‌های الگوی پارادایمی این متغیرها را نشان داد: تیم بندی مناسب، آموزش، عوامل حقوقی و فناوری به‌عنوان راهبردها، عوامل فردی مانند علاقه‌مندی به موضوع و شناخت موضوع و عامل نوع طرح به‌عنوان عوامل علّی، منابع، زیرساخت، امنیت، عوامل اقتصادی و تسهیلات به‌عنوان عوامل زمینه‌ای، عوامل سیاسی به‌عنوان عامل مداخله‌گر و عوامل فرهنگی و اجتماعی به‌عنوان پیامدهای مشارکت فرشتگان کسب‌وکار در طرحهای گردشگری روستایی محسوب می‌شوند.
نتیجه‌گیری: عوامل فرهنگی و فرهنگ‌هایی که کارآفرینی، ریسک‌پذیری و نوآوری را در اولویت قرار می‌دهند، ممکن است محیط مساعدی را برای سرمایه‌گذاران فرشته ایجاد کنند تا در پروژه‌های گردشگری روستایی مشارکت کنند. عوامل اقتصادی و یک اقتصاد قوی و رو به رشد باقدرت خرید می‌تواند با ایجاد تقاضا برای خدمات گردشگری، سرمایه‌گذاری فرشته را جذب کند. درزمینه‌ی ثبات سیاسی، یک محیط سیاسی حمایت‌کننده باسیاست‌های مطلوب، مزایای مالیاتی و مقررات کارآمد می‌تواند سرمایه‌گذاران فرشته را تشویق کند تا در پروژه‌های گردشگری روستایی مشارکت کنند.چارچوب‌های قانونی قوی و یک سیستم حقوقی شفاف اعتماد سرمایه‌گذاران را افزایش می‌دهد و مشارکت آن‌ها را در پروژه‌های گردشگری تشویق می‌کند. نوع و کیفیت طرح‌های تجاری برای طرح‌های گردشگری روستایی می‌تواند بر مشارکت فرشتگان تجاری تأثیر بگذارد. معرفی قوانین و سیاست‌هایی که سرمایه‌گذاری فرشتگان تجاری در گردشگری روستایی را تسهیل می‌کند، محیط نظارتی مطلوبی را فراهم کند. رویه‌های شفاف برای دریافت مجوزها و تملک زمین می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را افزایش دهد. سطح تدابیر امنیتی و ایمنی  و ایجاد یک محیط امن با اقدامات کافی برای محافظت از گردشگران و سرمایه‌گذاری‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران فرشته بسیار مهم است. عوامل اجتماعی ازجمله حمایت جامعه، میراث فرهنگی و پذیرش اجتماعی از توسعه گردشگری می‌تواند مشارکت فرشتگان تجاری در گردشگری روستایی را شکل دهد. ادغام فناوری در گردشگری روستای علاوه بر این، تسهیل دسترسی به زیرساخت‌های فناوری مقرون‌به‌صرفه، مانند اتصال به اینترنت، می‌تواند کارآفرینان روستایی را توانمند کند و آن‌ها را قادر سازد تا از ابزارهای دیجیتال به‌طور مؤثر استفاده کنند. عوامل فردی ازجمله ریسک‌پذیری، تخصص و توانایی مالی سرمایه‌گذاران فرشته می‌تواند بر مشارکت آن‌ها در گردشگری روستایی تأثیر بگذارد. پرداختن به عوامل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، منابع، حقوقی، برنامه‌ریزی، فناوری، امنیت، زیرساخت‌ها، تیم سازی، امکانات، اجتماعی و عوامل فردی برای تقویت مشارکت فرشته‌های تجاری در توسعه گردشگری روستایی ایران بسیار مهم است
 
متن کامل [DOCX 134 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تامین مالی
دریافت: 1402/12/12 | پذیرش: 1403/2/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb