با توجه به اهمیت آموزش و همچنین پرورش نیروی کار نیمهماهر جهت کار در بخشهای مختلف تولیدی و خدماتی و همینطور انجام تحقیقات علمی قبل و بعد از برگزاری دورههای مذکور جهت نیاز سنجی و مشخصسازی عمکرد آموزشهای ارائه شده، بایستی گفت که هدف این پژوهش ارزیابی میزان کارآیی کارآفرینی آموزشهای تخصصی کشاورزی در سازمان آموزش فنی و حرفهای در زمینه درآمدزایی با توجه به استانداردهای سازمان بینالمللی کار است. جهت انجام این ارزیابی، اطلاعات مربوط به چهار متغیر میزان درآمد کسب شده، نمرات ارزشیابی نهایی، تعداد دفعات مراجعه برای دریافت مشاوره و میزان وام دریافتی یک نمونه 100 نفره از دانشآموختگان رشتههای گوناگون کشاورزی مرکز آموزش فنی و حرفهای شهرستان بابلسر طی سالهای 1389 و 1390 جمعآوری گردید و پس از میانگینگیری مورد استفاده قرار گرفت . در مرحله اول شدت و جهت اثرپذیری میزان درآمد دانشآموختگان از سه متغیر مستقل مورد نظر در قالب برآورد ضرائب یک رگرسیون خطی اندازهگیری گردید و در مرحله بعد رابطه بین این سه متغیر مستقل و کارآیی کارآموزان در چهارچوب روش تحلیل فراگیر دادهها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل حاکی از آن است که علیرغم اثر مثبت و معنیدار سه متغیر نمرات ارزشیابی نهایی، تعداد دفعات مراجعه برای دریافت مشاوره و همچنین میزان وام دریافتی بر درآمد کسب شده دانشآموختگان مرکز فنی و حرفهای بابلسر، امکان بهرهگیری بهتر از این سه عامل به میزان زیادی وجود دارد. بنابراین، بایستی برنامهریزیها و سیاستگذاریهای مؤثری در این زمینه صورت گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |