دوره 6، شماره 12 - ( پاییز و زمستان 1398 )                   جلد 6 شماره 12 صفحات 59-68 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amirbayk M A, Ahmadpour Borazjani M, Salarpour M, Karimi H. Agricultural Employment through the Removal of Barriers of Agricultural Products Supply To Commodity Exchanges (A Case of Khorasan Rezavi Province). jea. 2020; 6 (12) :59-68
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-182-fa.html
امیربیک محمدامین، احمدپور برازجانی محمود، سالارپور ماشاءالله، کریمی حمید. اشتغال بخش کشاورزی از طریق رفع موانع عرضه‌ ی محصولات کشاورزی به بورس کالا (مورد مطالعه: استان خراسان رضوی). راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1398; 6 (12) :59-68

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-182-fa.html


گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه زابل، زابل، ایران
چکیده:   (58 مشاهده)
    ایجاد اشتغال کامل از جمله‏ ی اهداف کلان اقتصادی سیاست‏ مداران همه ‏ی کشورها می‏ باشد. بیکاری نیروی انسانی، یکی از معضلات اساسی اقتصاد ایران است که کاهش آن نیازمند سرمایه‏ گذاری در بخش‏های مختلف اقتصاد و رونق تولید است. بهبود وضعیت بازاریابی محصولات کشاورزی می ‏تواند سبب رونق تولید، افزایش درآمد و اشتغال در بخش کشاورزی شود. رونق بورس کالای کشاورزی یکی از راه‏ های بهبود وضعیت بازاریابی محصولات کشاورزی می ‏باشد. بورس کالای کشاورزی، بازاری سازمان‏ یافته و نمونه‏ ی گویایی از فرضی­ بودن بازارها می ‏باشد. بازارهای سنتی ایران به دلایل رقابتی ­نبودن، کوچک­ بودن، وجود لایه ‏های متعدد بازاریابی، شفاف­ نبودن اطلاعات بازار و وجود نوسانات قیمتی از کارایی کافی برخوردار نمی‏ باشد. بر این اساس، هدف تحقیق حاضر، شناسایی موانع ورود محصولات کشاورزی منتخب استان خراسان رضوی به بورس کالا می‏ باشد. به این منظور ابتدا مهم‏  ترین موانع با روش دلفی فازی شناسایی و سپس با استفاده از تکنیک دیمتل فازی تأثیر هر شاخص بر عرضه کالا بررسی شد. جامعه‏ ی آماری این تحقیق شامل کارشناسان جهاد کشاورزی، اساتید دانشگاه و کارشناسان کارگزاری استان خراسان رضوی در سال 1396 می ‏باشد. نتایج تحقیق نشان داد که مهم‏ترین موانع عرضه محصولات کشاورزی به بورس، نبود نظام‏ های آموزشی جهت افزایش مهارت و آشنایی کشاورزان با بورس، فقدان تشکل ‏های کشاورزی منسجم، فسادپذیری کالا، غیریکنواختی کالا (ناهمگن­ بودن محصولات)، نبود قراردادهای متناسب با شرایط تولیدکنندگان و خریداران محصولات کشاورزی و وجود بازارهای موازی مانند میادین میوه و تره‏ بار می‏باشد. بررسی تأثیر متقابل عوامل نشان می‏دهد که نبود سیستم‏ های آموزشی در راستای افزایش مهارت و آشنایی کشاورزان و عدم آشنایی تولیدکنندگان محصولات کشاورزی با بورس کالای کشاورزی تأثیرگذارترین عوامل و نبود قراردادهای متناسب با شرایط تولیدکنندگان و خریداران محصولات کشاورزی،  فسادپذیری کالا، غیریکنواختی کالا و نبود تشکل‏ های کشاورزی منسجم، تأثیرپذیرترین یا نفوذپذیرترین عوامل می‏ باشند. در نهایت، آشنا سازی تولیدکنندگان با بورس کالای کشاورزی و ایجاد زمینه‏ های لازم برای عرضه تولیدات کشاورزان در بورس کالا توصیه می‏ شود.
متن کامل [PDF 968 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد کشاورزی
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۹/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb