دوره 6، شماره 12 - ( پاییز و زمستان 1398 )                   جلد 6 شماره 12 صفحات 98-111 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

soleymanitaklimi S, Abdollahzadeh G, Sharifzadeh M S. Strategic Planning for Developing Supply Chain of Olive in Roudbar County, Guilan Province. jea. 2020; 6 (12) :98-111
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-191-fa.html
سلیمانی تکلیمی سیده مریم، عبداله زاده غلامحسین، شریف زاده محمدشریف. برنامه‌ریزی راهبردی توسعه زنجیره عرضه زیتون در شهرستان رودبار، استان گیلان. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1398; 6 (12) :98-111

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-191-fa.html


دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
چکیده:   (156 مشاهده)
     تحقیق کاربردی حاضر با رویکرد برنامه­ ریزی راهبردی با هدف تحلیل وضعیت و تدوین راهبردهای توسعه­ی زنجیره­ ی عرضه­ ی زیتون در شهرستان رودبار، استان گیلان و در دو مرحله در سال 1397 اجرا شد. مرحله نخست به­ صورت مصاحبه­ های کیفی و مرحله دوم به­ صورت پیمایش پرسشنامه­ ای به انجام رسید. از یافته­ های مرحله اول، برای تشریح مسئله و کلیات طرح تحقیق و نیز توسعه ابزار تحقیق در مرحله دوم استفاده شد. بدین ترتیب، تعداد ۴3 عامل خارجی (26 مورد فرصت­ها و 17 مورد تهدیدها) و 66 عامل داخلی (25 مورد قوت­ ها و 41 مورد ضعف ­ها) شناسایی شدند. در مرحله دوم نسبت به تدوین یافته­ های مرحله اول در قالب یک پرسشنامه برای ارزیابی و تدوین راهبردها بر مبنای چارچوب تحلیلی SWOT و ماتریس برنامه­ ریزی راهبردی اقدام شد. روایی صوری و محتوایی ابزار تحقیق (پرسشنامه محقق‌ساخته) بر اساس نظر گروهی از خبرگان (شامل گروهی اعضای هیأت علمی دانشگاه و مروجان کشاورزی منطقه) تأمین شد. برای افزایش روایی ابزار برخی گویه­ ها حذف یا ادغام شدند. پایایی آن نیز از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بین 79/0 تا 91/0 تأیید شد. جامعه آماری تحقیق در این مرحله شامل تما بهره ­برداران زیتون در شهرستان رودبار (16000N=) بود. طبق جدول نمونه ­گیری کرجسی و مورگان، حجم نمونه 375 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد. نتایج رتبه­ بندی گویه­ ها نشان داد که «شهرت زیتون شهرستان رودبار (برند مکانی)» به عنوان نقطه قوت، «عدم شناخت ظرفیت بازارهای بین­ المللی توسط تولیدکنندگان زیتون در سطح شهرستان» به عنوان نقطه ضعف، «امکان ورود آفات (مگس زیتون، پسیل زیتون و ...) از مرزها به استان» به­ عنوان تهدید و «امکان افزایش ارزش محصول زیتون از طریق بهبود روش کاشت، داشت و پس از برداشت» به ­عنوان فرصت دارای بالاترین اولویت هستند. یافته ­های تحلیل SWOT نشان داد که مجموع امتیاز عوامل داخلی به ­ترتیب 857/2 و 479/3 و مجموع امتیاز عوامل خارجی به ­ترتیب 224/3 و 058/3 می­ باشد. با توجه به نتایج به ­دست­ آمده راهبردهای توسعه­ی زنجیره­ ی عرضه­ ی به راهبردهای رقابتی نزدیک می­ باشد. از بین راهبردهای رقابتی این موارد اهمیت بیشتری داشته است: «ترویج کشت ارقام پربازده و مشتری­ پسند»، «ترویج شیوه­ های آبیاری مدرن مانند آبیاری قطره ­ای»، «احداث نهالستان تولید نهال در سطح شهرستان جهت سهولت دسترسی به نهال ارقام پربازده»، «واگذاری زمین های دولتی با تسهیلات حمایتی جهت افزایش سطح زیر کشت»، «ترغیب دانش ­آموختگان بخش کشاورزی جهت احداث باغ ­های مکانیزه و اصولی از طریق طرح ­های حمایتی ویژه».
متن کامل [PDF 694 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش و ترویج کشاورزی
دریافت: ۱۳۹۸/۵/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۲۱

فهرست منابع
1. Abdolahzade, G.H. and M. Sharifzade. 2018. Agri Entrepreneurship and Agro-enterprise Development. 1st edn. Gorgan University of agricultural sciences and natural resources, Gorgan, Iran, 425 pp (In Persian).
2. Aghajani, H.A. and K. Ravanestan. 2014. Investigating the effect of provision components on supply chain management on organizational performance indicators by structural equation modeling (Case study: Automotive electronics industry of Iran). Industrial Management, 6(2): 230-209 (In Persian).
3. Amani. A. 2010. Attitude to the analytical method of SWOT. Commercial Management (Management Knowledge), 3 )In Persian.(
4. Amiransari, M. 2012. Formulating and selecting strategies for supply chain management based on a combined model of BSC and SWOT by fuzzy AHP and TOPSIS approach (case study: Tarabgin. Co). M.Sc., Payamenoor University. Iran, 104 pp (In Persian).
5. Amiri, H., R. Boostani and A. Ranjbaraki. 2008. An analysis of competitiveness of Iran's Saffron supply chain. Sixth Iranian Agriculture Economics Conference, Iran, (In Persian).
6. David, F.R. 2010. Strategic Management, translation by Ali Parsaeean and Seyyed Mohammad Arabi. Tehran: Publication of the Office of Cultural Research, (In Persian).
7. Bryceson, K. 2008. Application of technologies in agribusiness supply chains, paper presented at training course on supply chain management for agribusiness enterprises, 22 May 2008, Bangkok, Thailand.
8. Colin, M., R. Galindo and O. Hernandez. 2015. Information and communication technology as a key strategy for efficient supply chain management in manufacturing SMEs. Procedia Computer Science, 55: 833-842. [DOI:10.1016/j.procs.2015.07.152]
9. Folkerts, H. and H. Koehorst. 1998. Challenges in international food supply chains. Vertical coordination in the European agribusiness and food industries. British Food Journal, 100: 385-388.
10. Iranzade, S. and E. Saraenia. 2017. A model for assessing strategic integration of the supply chain with the value attraction approach case study: Iran khodro supply chain. Executive management Research Journal, 16: 88-110 (In Persian).
11. Jadav, K.S., A.K. Leua and V.B. Darji. 2011. Economic analysis of supply chain of fresh potato in middle Gujarat. Indian Journal of Agricultural Research, 45(4): 266-274.
12. Khaledi, M. and A. Amjadi. 2009. Importance and application of supply chain management in the agricultural and related Industries. Article presented to the 7th Biennial Conference on Agricultural Economics, Tehran, Karaj, (In Persian).
13. Golkar, C. 2006. The application of SWOT technique for application in urban design. Seif Scientific Research Journal, (41): 1-21 (In Persian).
14. Kaynak, H. and J.L. Hartiy. 2008. A replication and extension of quality management into the supply chain. Journal of Operations Management, 26(4): 468-489. [DOI:10.1016/j.jom.2007.06.002]
15. Kim, S.W. 2006. The effect of supply chain integration on the alignment between corporate competitive capability and supply chain operational capability. International Journal of Operations and Productions Management, 26(10): 1084-1107. [DOI:10.1108/01443570610691085]
16. Li, S., B. Ragu-Nathan, T.S. Ragu-Nathan and S.S. Rao. 2006. The impact of supply chain management practices on competitive advantage and organizational performance. International Journal of management science, 34: 107-124. [DOI:10.1016/j.omega.2004.08.002]
17. Miri, M., M. Sharifzade, GH. Abdolahzade and A. Sarvestani. 2017. Strawberry supply chain analysis in Ramiyan county, golestan province. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 5(9): 38-50 (In Persian).
18. Mohammadi, A.M. Sahrakar and Y. Hosseinpoor. 2011. Investigating the influence of information technology on the capabilities and performance of supply chain of dairy companies in Fars Province: a case study. IT Management, 8: 151-170 (In Persian).
19. Mohammadnejad, F. and M. Hedayatinia. 2006. A review of supply chain management concepts and schools versus logistic concept.www.SID.ir, (In Persian).
20. Mojarad, E.M. Salarpoor and M. Soboohi. 2013. Supply chain management for food products case study: Tomato paste production industry in north khorasan province. Agricultural Economics Research, 5(4): 67-86 (In Persian).
21. Negi, S. and N. Anand. 2015. Issues and challenges in the supply chain of fruits and vegetables sector in India: A Review. International Journal of Managing Value and Supply Chains, 6(2): 47-62. [DOI:10.5121/ijmvsc.2015.6205]
22. Pooya, A. 2005. Supply chain management and information technology support. Tadbir, 145: 33-39 (In Persian).
23. Rohani, Z., Z. Taqizadetabrizi, D. Khodae and H. Hosseinpoor. 2014. Supply chain management, simulation and review of its main processes. 2nd National conference of approach to accounting, management and economics, Fouman, Iran, (In Persian).
24. Zanjirdar, M., B. Tarkhooni and F. Ahmadi. 2009. An analysis of quality costing in supply chain management. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 7(36): 39-49 (In Persian).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb