دوره 6، شماره 12 - ( پاییز و زمستان 1398 )                   جلد 6 شماره 12 صفحات 98-111 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

soleymanitaklimi S, Abdollahzadeh G, Sharifzadeh M S. Strategic Planning for Developing Supply Chain of Olive in Roudbar County, Guilan Province. jea. 2020; 6 (12) :98-111
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-191-fa.html
سلیمانی تکلیمی سیده مریم، عبداله زاده غلامحسین، شریف زاده محمدشریف. برنامه‌ریزی راهبردی توسعه زنجیره عرضه زیتون در شهرستان رودبار، استان گیلان. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1398; 6 (12) :98-111

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-191-fa.html


دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
چکیده:   (63 مشاهده)
     تحقیق کاربردی حاضر با رویکرد برنامه­ ریزی راهبردی با هدف تحلیل وضعیت و تدوین راهبردهای توسعه­ی زنجیره­ ی عرضه­ ی زیتون در شهرستان رودبار، استان گیلان و در دو مرحله در سال 1397 اجرا شد. مرحله نخست به­ صورت مصاحبه­ های کیفی و مرحله دوم به­ صورت پیمایش پرسشنامه­ ای به انجام رسید. از یافته­ های مرحله اول، برای تشریح مسئله و کلیات طرح تحقیق و نیز توسعه ابزار تحقیق در مرحله دوم استفاده شد. بدین ترتیب، تعداد ۴3 عامل خارجی (26 مورد فرصت­ها و 17 مورد تهدیدها) و 66 عامل داخلی (25 مورد قوت­ ها و 41 مورد ضعف ­ها) شناسایی شدند. در مرحله دوم نسبت به تدوین یافته­ های مرحله اول در قالب یک پرسشنامه برای ارزیابی و تدوین راهبردها بر مبنای چارچوب تحلیلی SWOT و ماتریس برنامه­ ریزی راهبردی اقدام شد. روایی صوری و محتوایی ابزار تحقیق (پرسشنامه محقق‌ساخته) بر اساس نظر گروهی از خبرگان (شامل گروهی اعضای هیأت علمی دانشگاه و مروجان کشاورزی منطقه) تأمین شد. برای افزایش روایی ابزار برخی گویه­ ها حذف یا ادغام شدند. پایایی آن نیز از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بین 79/0 تا 91/0 تأیید شد. جامعه آماری تحقیق در این مرحله شامل تما بهره ­برداران زیتون در شهرستان رودبار (16000N=) بود. طبق جدول نمونه ­گیری کرجسی و مورگان، حجم نمونه 375 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد. نتایج رتبه­ بندی گویه­ ها نشان داد که «شهرت زیتون شهرستان رودبار (برند مکانی)» به عنوان نقطه قوت، «عدم شناخت ظرفیت بازارهای بین­ المللی توسط تولیدکنندگان زیتون در سطح شهرستان» به عنوان نقطه ضعف، «امکان ورود آفات (مگس زیتون، پسیل زیتون و ...) از مرزها به استان» به­ عنوان تهدید و «امکان افزایش ارزش محصول زیتون از طریق بهبود روش کاشت، داشت و پس از برداشت» به ­عنوان فرصت دارای بالاترین اولویت هستند. یافته ­های تحلیل SWOT نشان داد که مجموع امتیاز عوامل داخلی به ­ترتیب 857/2 و 479/3 و مجموع امتیاز عوامل خارجی به ­ترتیب 224/3 و 058/3 می­ باشد. با توجه به نتایج به ­دست­ آمده راهبردهای توسعه­ی زنجیره­ ی عرضه­ ی به راهبردهای رقابتی نزدیک می­ باشد. از بین راهبردهای رقابتی این موارد اهمیت بیشتری داشته است: «ترویج کشت ارقام پربازده و مشتری­ پسند»، «ترویج شیوه­ های آبیاری مدرن مانند آبیاری قطره ­ای»، «احداث نهالستان تولید نهال در سطح شهرستان جهت سهولت دسترسی به نهال ارقام پربازده»، «واگذاری زمین های دولتی با تسهیلات حمایتی جهت افزایش سطح زیر کشت»، «ترغیب دانش ­آموختگان بخش کشاورزی جهت احداث باغ ­های مکانیزه و اصولی از طریق طرح ­های حمایتی ویژه».
متن کامل [PDF 694 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش و ترویج کشاورزی
دریافت: ۱۳۹۸/۵/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb