دوره 10، شماره 19 - ( بهار و تابستان 1402 )                   جلد 10 شماره 19 صفحات 54-41 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizi-Khalkheili T, Razzaghi Borkhani F, Yazdanpanah M, Azimzadeh A, Mohseni Kiasari M. (2023). Strategic Analysis of Tourism-Related Rural Businesses During the Corona Epidemic. J Entrepreneurial Strategies Agric. 10(19), 41-54. doi:10.61186/jea.10.19.41
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-328-fa.html
عزیزی خالخیلی طاهر، رزاقی بورخانی فاطمه، یزدان پناه مسعود، عظیم زاده علی، محسنی کیاسری مصطفی. تحلیل راهبردی کسب و کارهای روستایی وابسته به گردشگری در دوران همه‌گیری کرونا راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 1402; 10 (19) :54-41 10.61186/jea.10.19.41

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-328-fa.html


دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
چکیده:   (1721 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: با شیوع کووید 19، کسب و کارهای وابسته به گردشگری در نواحی روستایی تحت تأثیر محدودیت‌های اعمال شده در زمان شیوع این بیماری قرار گرفتند. هدف اصلی این پژوهش بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای کسب و کارهای روستایی وابسته به گردشگری در همه‌گیری کرونا می‌باشد و به ارزیابی درونی و بیرونی کسب و کارهای روستایی وابسته به گردشگری و تبیین راهبردهای کاهش مخاطرات کرونا می‌پردازد.
مواد و روش‌ها: در جامعه آماری پژوهش، 12 نفر از کارشناسان، مدیران و مطلعان کلیدی بخش گردشگری استان مازندران با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختارمند حضوری و تلفنی و یادداشت‌برداری از طریق فن تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی و با نرم‌افزار مکس کیودا انجام شد. برای تعیین روایی از فن سه‌سویه‌سازی (مثلث‌سازی) شامل به‌کارگیری منابع تأییدگر، محققان و روش‌های متعدد در طی فرآیند جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها و برای پایایی از هدایت دقیق جریان مصاحبه‌ها، ایجاد فرآیند ساختارمند برای اجرا و تفسیر مصاحبه‌ها و تشکیل کمیته تخصصی استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش در قالب چهار مضمون (مفهوم) اصلی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها و 19 زیرمضمون (کد) ارائه شد. نتایج تحلیل محتوای کیفی مبین 4 نقطه قوت، 5 نقطه ضعف، 6 فرصت و 4 تهدید در کسب و کارهای روستایی وابسته به گردشگری در مواجهه با کرونا بود. مطابق نتایج تحقیق ترویج فرهنگ بهداشت و سلامت فردی و گروهی، ظرفیت‌سازی و توانمندسازی جوامع محلی، مشکلات اقتصادی کاهش درآمد و بیکاری افراد و ریسـک سرمایه‌گذاری گردشگری به‌ترتیب مهمترین نقاط قوت، فرصت، ضعف و تهدید بیان شده است. این نتایج فرصتی را در اختیار مدیران و دست‌اندرکاران توسعه گردشگری روستایی قرار می‌دهد تا با رفع موانع، شرایط لازم را برای رسیدن و تداوم مدیریت و کاهش مخاطرات کووید 19 در بخش‌های مختلف کسب و کارهای روستایی و کشاورزی و زنجیره عرضه محصولات کشاورزی فراهم آورند.
نتیجه‌گیری: مطابق یافتههای تحقیق در راستای مدیریت کسب وکارهای روستایی وابسته به گردشگری، اهمیت زنجیره تأمین گردشگری با متنوع‌سازی فعالیت‌های وابسته به گردشگری، توجه به رویکردهای نوآورانه برای گردشگری غذایی سالم با نقش فزاینده ترجیحات مصرف‌کننده و گردشگران، بکارگیری فناوری‌های نوین در گردشگری سبز، توسعه خدمات گردشگری الکترونیکی، توسعه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه در حیطه گردشگری کشاورزی و روستایی مانند گیاهان دارویی و گردشگری جنگلی، تخصیص کمکهای مالی و تسهیلات حمایتی با توجه به امکان بیمه حمایتی و بیکاری برای کسب‌ و کارهای فردی فعالان گردشگری، ایجاد تعاونی و سازمان‌های مردم نهاد و داوطلب متخصص در برنامه‌ریزی محلی، ترویج و توسعه پروژه‌های گردشگری اجتماع محور و حمایت از آسیب‌پذیرترین افراد مناطق روستایی از مهمترین راهکارهای بهبود و مدیریت مخاطرات کرونا در کسب ‌وکارهای وابسته به گردشگری می‌باشد.


 
متن کامل [PDF 1657 kb]   (374 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1401/7/4 | پذیرش: 1401/9/16 | انتشار: 1401/12/10

فهرست منابع
1. Adel Mehraban, M. (2015). A Review of Qualitative Content Analysis and Its Application in Research. Isfahan University of Medical Sciences Publications. Esfahan, First edition, 148 pages. )In Persian(.
2. Brouder, P. (2020). Reset redux: possible evolutionary pathways towards the transformation of tourism in a COVID-19 world. Tour. Geographies, 22, 484-490. [DOI:10.1080/14616688.2020.1760928]
3. Dadvarkhani, F., and Mousavi, S. (2022). The analysis of the effect of COVID19 on the rural economy. Human Geography Research, 54(1), 391-413. )In Persian(.
4. Eskandarian, Gh. (2020). Evaluating the Consequences of Coronavirus on Lifestyle (With Emphasis on Cultural Consumption Pattern). Social Impact Assessment Quarterly, 2, Special Issue on the Consequences of the Corona Virus Outbreak. )In Persian(.
5. FAO. (2020). COVID-19 and the Risk to Food Supply Chains: How to Respond? Rome. [DOI:10.4060/ca8388en.]
6. Farmaki, A. (2021). Memory and forgetfulness in tourism crisis research. Tourism Management, 83, 104210. Doi: 10.1016/j.tourman.2020.104210. [DOI:10.1016/j.tourman.2020.104210]
7. Fivintari, F.R., Samsi, G and Imanuddin, M. (2021). Dvelopment strategy of Jogja anggur agrotourism during and post-covid-19 pandemic in Bantul, Indonesia. 3S Web Conf. 2nd International Conference on Agribusiness and Rural Development (IConARD 2021). 316: (04014), 11pp. [DOI:10.1051/e3sconf/202131604014]
8. Ghazani AA, Bijani M, and Chizari M. (2017). The role of social capital in the development of non-governmental natural tourism from the perspective of villagers of Mazandaran province. Iranian Agricultural Extension and Education, 12, 53-69. )In Persian(.
9. Golafshani, N. (2003). Understanding Reliability and Validity in Qualitative Research. The Qualitative Report, 8(4), 597-606.
10. Hallaj, Z., and Karimi Goghari, H. (2017). Tourism capabilities in sustainable rural development. In: First National Conference on Geography, Environment, Security and Tourism, Bozorgmehr Ghaenat University. (In Persian).
11. Hallaj, Z., Bijani, M., Abbasi, E., Valizadeh, N and Mohammadi, M. (2022). Tourism development during the pandemic of coronavirus (COVID-19): evidence from Iran. Front. Public Health, 10, 881381. [DOI:10.3389/fpubh.2022.881381]
12. Higgins-Desbiolles, F. (2020). Socialising tourism for social and ecological justice after COVID-19. Tourism Geographies, 22, 610-623. Doi: 10.1080/14616688. 2020.1757748. [DOI:10.1080/14616688.2020.1757748]
13. IFAD. (2020). Small-scale farmers can help build resilient food systems in a post-COVID-19 world. Available on the https://www.ifad.org/en/web/latest/blog/asset/41903536. 20/9/2020.
14. ILO. (2020). Sectoral brief: COVID-19 and the impact on agriculture and food security. Available at https://www.ilo.org/sector/Resources/publications/WCMS_742023/lang--en/index.htm.
15. Jamal, T., and Budke, C. (2020). Tourism in a world with pandemics: localglobal responsibility and action. Journal of Tourism Futures, 6, 181-188. [DOI:10.1108/JTF-02-2020-0014]
16. Jie He, Y.M., Morrison, A.M and Coca-Stefaniak, J. A. (2021). Effects of tourism CSR on employee psychological capital in the COVID-19 crisis: from the perspective of conservation of resources theory. Current Issues in Tourism, 24(19), 2716-2734. [DOI:10.1080/13683500.2020.1770706]
17. Karimzadeh, H., Khaleghi, A., and Naghizadeh, R. (2020). Analysis of the rural community's environmental perception of the spread of the corona virus in the central part of Varzeghan city. Space economy and rural development, 9(33), 49-70. )In Persian(.
18. Kickbusch, I., Leung, G.M., Bhutta Z.A., Matsoso, M.P., Ihekweazu, C., and Abbasi, K. (2020). Covid-19: How a virus is turning the world upside down. BMJ Clinical Research, 3, 1-3. [DOI:10.1136/bmj.m1336]
19. Kürüm Varolgüne, F., Celik, F., Del Rio-Rama, M., and Alvarez-Garcia, J. (2022). Reassessment of sustainable rural tourism strategies after COVID-19. Frontiers in Psychology, 13, 944412. [DOI:10.3389/fpsyg.2022.944412]
20. Lincoln, Y. S., and Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage, 416 pages.
21. Malazizi, N., and Birsel, H. (2020). Post corona world: tourism movements in the context of global health safety. Electronic Turkish Studies, 15(3).
22. Mhlanga, D., and Ndhlovu, E. (2020). Socio-economic implications of the COVID-19 pandemic on smallholder livelihoods in Zimbabwe. Preprints, 2020040219. [DOI:10.20944/preprints202004.0219.v1]
23. Nepal, S.K. (2020). Adventure travel and tourism after COVID-19 - Business as usual or opportunity to reset? Tourism Geographies, 22(3), 646-650. [DOI:10.1080/14616688.2020.1760926]
24. Niewiadomski, P. (2020). COVID-19: from temporary de-globalisation to a rediscovery of tourism? Tour. Geographies, 22: 651-656. Doi: 10.1080/14616688.2020. 1757749. [DOI:10.1080/14616688.2020.1757749]
25. Nourozi, M., and Hayati, D. (2015). Factors affecting sustainable rural livelihoods as perceived by farmers in Kermanshah Province. Iranian Agricultural Extension and Education Journal, 11(1), 127-144. )In Persian(.
26. Pazokinejad, Z., Khoshfar, Gh., and Beishami, B. (2022). Pathology of Covid 19 epidemic and Mazandaran ecotourism resorts; a qualitative analysis. Journal of Rural Research, 13(1), 6-20. (In Persian).
27. Rabiee, H., and Takrosta, M. (2021). Investigating and explaining the effects of corona on the economy of rural areas, case study: Upper Eshkevar Village. Political Organizing of Space, 3(3), 148-162. (In Persian).
28. Samaddar, R. (2020). Borders of an epidemic Covid-19 and migrant workers. Calcutta Research Group Kolkata, India. 150 pages.
29. Sobhani, P., Veisi, H., Esmaeilzadeh, H., Sadeghi, S.M.M., Marcu, M.V., and Wolf, I.D. (2020). Tracing the impact pathways of COVID-19 on tourism and developing strategies for resilience and adaptation in Iran. Sustainability, 14(9): 5508.21. [DOI:10.3390/su14095508]
30. Streimikiene, D., Svagzdiene, B., Jasinskas, E. and Simanavicius, A. (2022). Sustainable tourism development and competitiveness: the systematic literature review. Sustainable Development, 29, 259-71. Doi: 10.1002/sd.2133. [DOI:10.1002/sd.2133]
31. Varzaru, A. A., Bocean, C. G., and Cazacu, M. (2021). Rethinking tourism industry in pandemic COVID-19 period. Sustainability, 13, 6956. Doi: 10.3390/ su13126956. [DOI:10.3390/su13126956]
32. Wen, J., Kozak, M., Yang, S., and Liu, F. (2020). COVID-19: potential effects on Chinese citizens' lifestyle and travel. Tourism Review, 76, 74-87. Doi: 10.1108/TR-03- 2020-0110. [DOI:10.1108/TR-03-2020-0110]
33. Yang, Y., Zhang, H., and Chen, X. (2020). Coronavirus pandemic and tourism: dynamic stochastic general equilibrium modeling of infectious disease outbreak. Annals of Tourism Research, 83,102913. Doi: 10.1016/j.annals.2020.102913. [DOI:10.1016/j.annals.2020.102913]
34. Yazdani, R., Khayrandish, M., Mohammadi Khyareh, M., and Amini, H. (2020). Study of factors affecting rural development, with a focus on the role of agricultural entrepreneurship (Case study: North Khorasan Province). Enterpreneurial Strategies in Agriculture, 7(13), 63-77. )In Persian(. [DOI:10.52547/jea.7.13.63]
35. Yousefi H., Mostaghimi, M., Nasiri, M. and Gorji, M. (2021). Designing a competitive intelligence model with a combined approach to interpretive structural modeling - Delphi fuzzy (Case study: Food Industry Entrepreneurial Companies in Tehran province). Enterpreneurial Strategies in Agriculture, 8(15), 76-88. )In Persian(. [DOI:10.52547/jea.8.15.76]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb