بهار و تابستان 1402                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار، گروه مدیریت ، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
چکیده:   (24 مشاهده)
مقدمه و هدف: امروزه کسب‌وکارهای نوپا بخش جدایی‌ناپذیر فرآیند تحول در بازارهای جهانی هستند. با توجه به اینکه در کشور ما استقبال از کسب‌وکارهای نوپا رو به افزایش است، باید به دنبال راه‌حلی برای سرانجام این کسب‌وکارها در بازار پررقابت کنونی باشیم، لذا راه حل این مساله را می‌توان در خروج کارآفرینانه جستجو کرد. هدف تحقیق حاضر طراحی مدل خروج کارآفرینانه با تأکید بر فرسودگی شغلی در کسب‌وکارهای نوپای کشاورزی می‌باشد.
مواد و روش‌ها: تحقیق حاضر از نوع کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی می‌باشد. روش گردآوری عوامل مؤثر بر خروج کارآفرینانه از طریق مصاحبه با 10 نفر از خبرگان شناسایی می‌باشد و برای طراحی مدل از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری و برای خوشه‌بندی از روش میک‌مک با نرم‌افزار اکسل استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد مؤلفه‌های تنش‌های مدام مالی، بروز مشکلات روان‌شناختی، کاهش اعتماد به نفس و کمال‌گرایی بیش از حد در سطح اول و عدم روحیه تاب‌آوری در سطح دوم و مؤلفه‌های کیفیت پایین زندگی کاری، بی‌اشتیاقی به کار، عدم تحمل مشکلات بیرونی در سطح سوم، مؤلفه‌های ناامیدی و عدم آینده‌نگری در سطح چهارم، ضعف ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینانه در سطح پنجم، نداشتن توجیه اقتصادی کسب‌وکار در سطح ششم، فرسودگی ذهنی در سطح هفتم، مؤلفه‌های نداشتن تجربه کاری مناسب، عدم توجه به شایستگی افراد و چالش‌های ارتباطی در سطح هشتم و مؤلفه‌های فضای نامناسب کسب‌وکار، نداشتن دانش کافی در سطح نهم  قرار دارند و مؤلفه‌های فضای نامناسب کسب‌وکار، نداشتن توجیه اقتصادی کسب‌وکار، نداشتن تجربه کاری مناسب، عدم توجه به شایستگی افراد، چالش‌های ارتباطی و نداشتن دانش کافی در خوشه مستقل، مؤلفه‌های کمال‌گرایی بیش از حد، عدم آینده‌نگری، عدم روحیه تاب‌آوری، بروز مشکلات روان‌شناختی، کاهش اعتماد به نفس، بی‌اشتیاقی به کار  و ناامیدی  در خوشه وابسته و مؤلفه‌های کیفیت پایین زندگی کاری، تنش‌های مدام مالی، فرسودگی ذهنی، عدم تحمل مشکلات بیرونی و ضعف ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینانه در خوشه پیوندی قرار گرفتند.
نتیجه‌گیری: زیربنای مدل خروج کارآفرینانه با تأکید بر فرسودگی شغلی در کسب‌وکارهای نوپای کشاورزی، مؤلفه‌های فضای نامناسب کسب‌وکار و نداشتن دانش کافی می‌باشند. در نهایت پیشنهاد می‌شود برای مدیران کسب‌وکارهای نوپای کشاورزی دوره‌های آموزشی برگزار شود و با آموزش روش‌های مناسب خروج، به ادامه حیات کارآفرینانه آن‌ها کمک شود و کسب‌وکارهای نوپای کشاورزی به سازمان‌هایی پویا برای مشارکت کارکنان با توانایی‌های بالا تبدیل شده تا بتوانند با محیط رقابتی سازگار شوند.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1401/8/9 | پذیرش: 1401/10/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb