دوره ۱۱، شماره ۱ - ( بهار و تابستان ۱۴۰۳ )                   جلد ۱۱ شماره ۱ صفحات ۱۴۹-۱۳۵ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi S, Karimi S, Mahmodi M. (2024). Identification of Factors Influencing the Participation of Business Angels in Rural Tourism Projects Using the Grounded Theory Approach. J Entrepreneurial Strategies Agric. 11(1), 135-149. doi:10.61186/jea.11.1.135
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-400-fa.html
احمدی صبا، کریمی سعید، محمودی مریم. شناسایی عوامل تأثیرگذار بر مشارکت فرشتگان کسب‌وکار در طرح‌ های گردشگری روستایی با استفاده از نظریه داده بنیاد راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی ۱۴۰۳; ۱۱ (۱) :۱۴۹-۱۳۵ ۱۰,۶۱۱۸۶/jea.۱۱.۱.۱۳۵

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-۱-۴۰۰-fa.html


۱- گروه ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران
۲- گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بو علی سینا همدان، همدان، ایران
۳- مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
چکیده:   (۱۱۶۱ مشاهده)
 
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: توسعه پایدار روستایی به‌عنوان حوزه‌ای حیاتی برای سیاست‌گذاران و سازمان‌های توسعه در کشورها و ملل مختلف در نظر گرفته می شود. برخی محققان معتقدند که غلبه بر زوال اجتناب‌ناپذیر روستایی و معکوس کردن رکود روستایی مستلزم جهت‌گیری سرمایه‌گذاری و اصلاح سیاست‌های حمایتی است که یکی از این راهکارها می‌تواند توسعه گردشگری در این مناطق باشد. فعالیت‌های گردشگری روستایی در کنار همه عوامل کشاورزی و غیر کشاورزی جهت ارتقای توسعه این مناطق فرصتی را برای جوامع روستایی فراهم می‌کند تا سنت‌ها، صنایع‌دستی، غذاهای محلی و زیبایی‌های طبیعی منحصربه‌فرد خود را به نمایش بگذارند و درنتیجه توسعه اقتصادی را با حفظ دارایی‌های فرهنگی و زیست‌محیطی خود ارتقا دهند. بودجه دولت به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه مانند ایران اغلب محدود است؛ بنابراین، تشویق بخش خصوصی برای مشارکت در تأمین مالی مشاغل در حوزه گردشگری روستایی می‌تواند برای بقای این مشاغل مؤثرتر و کارآمدتر باشد. با توجه اهمیت مشارکت فرشتگان کسب‌وکار در توسعه فعالیت‌های گردشگری و حمایت مؤثر از صنعت گردشگری روستایی نیازمند شناسایی عوامل مؤثر بر عرضه گردشگری و تأمین سرمایه لازم برای توسعه و رونق این صنعت است. ازاین‌رو هدف اصلی این پژوهش تدوین الگویی جهت شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت فرشتگان کسب‌وکار در طرح ‏های توسعه گردشگری روستایی است.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش، به‌منظور تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌های اکتشافی انجام‌شده، از اصول نظریه مبنایی یا داده بنیاد استفاده شد. در این ﭘﮋوﻫﺶ از رویﮑﺮد استراوس و کوربین در نظریه‌پردازی داده ﺑﻨﯿﺎد استفاده‌شده اﺳﺖ. تحقیق حاضر از نظر رویکرد تحقیق، کیفی بوده و برحسب هدف از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه مورد مطالعه متشکل از سرمایه‌گذاران در حوزه‌های فناوری اطلاعات، گیاهان دارویی، مؤسسان اقامتگاه‌های بوم گردی، اعضای هیأت علمی دانشگاه های تهران و تربیت مدرس، و مدیران و کارشناسان اجرایی (شاغل در وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و وزارت جهاد کشاورزی) که دارای تجربه عملی و دانش علمی در زمینه‌ی گردشگری روستایی، کارآفرینی و توسعه پایدار روستایی بودند که به‌صورت گلوله برفی انتخاب‌شده‌اند. به‌منظور تعیین اعتبار داده‌های جمع آوری شده، از بررسی پیوسته داده‌ها، تحلیل داده‌ها هم‌زمان با جمع‌آوری آن‌ها، کدگذاری مجدد داده‌های جمع آوری شده توسط دو تن از پژوهشگران دیگر مشارکت‌کننده در تحقیق کیفی و درگیری پیوسته پژوهشگر با داده‌ها استفاده شد. برای افزایش اعتبارپذیری داده‌ها، مصاحبه شوندگان از ذی‌نفعان مختلف و با دیدگاه‌ها و منافع متفاوت انتخاب شدند. استفاده از منابع مکمل نیز یکی دیگر از روش‌های افزایش اعتبارپذیری بود که با مراجعه به منابع علمی دربارۀ موضوع پژوهش به غنای داده‌ها و افزایش اعتبار آن‌ها افزوده شد. مفاهیم نیز با مصاحبه‌شوندگان در میان گذاشته شد و صحت برداشت‌ها موردبررسی قرار گرفت و مقوله‌ها و خرده مقوله‌ها از طریق مشارکت مصاحبه‌شوندگان به تأیید رسید. در این پژوهش با ۱۷ نفر در بازه زمانی شهریور تا آبان مصاحبه انجام شد و از مصاحبه 14 به بعد داده جدیدی به دست نیامد و به سطح اشباع نظری رسید. در این پژوهش به‌منظور تحلیل داده‌ها از فرایند کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده‌شده است.
یافته‌ها: داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق کدگذاری مورد تحلیل قرار گرفت و 13 مقوله به‌دست‌آمده در پنج دسته عوامل علّی، عوامل زمینه ای، عوامل مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها قرار گرفته و در نهایت مدل پارادایمی این مطالعه طراحی شد. مقوله‌هایی چون میزان جذابیت طرح کسب و کار، علاقمندی سرمایه گذار به موضوع کسب و کار، تجربه و دانش فرشته کسب وکار در حوزه طرح ارائه شده، و میزان مورد اطمینان بودن کارآفرین از جمله شرایط علّی شناسایی شده در این مطالعه بودند. فراهم بودن زیرساخت های موردنیاز، کاهش بروکراسی و تسهیل اخذ مجوزهای موردنیاز، توجه مناسب دولت به بخش گردشگری، دسترسی مناسب به روستاهای هدف گردشگری از جمله شرایط زمینه ای شناخته شده در این مطالعه بودند. وجود ثبات سیاسی و اقتصادی در روابط بین الملل، امنیت حوزه سرمایه گذاری، و عدم وجود انحصار و تصدیگری دولت در حوزه موردنظر سرمایه گذاری، برخی از عوامل مداخله گر شناسایی شده تاثیرگذار بر مشارکت فرشتگان کسب و کار در طرح‌های توسعه گردشگری روستایی بودند. مواردی چون اصلاح قوانین مالیاتی برای سرمایه گذاران و کارآفرینان حوزه گردشگری روستایی، فراهم کردن زمینه ورود فناوری‌های نو به کشور و مناطق روستایی، تیم بندی مناسب در راستای اجرای برنامه‌های توسعه گردشگری روستایی، و تدوین راهکارهایی به منظور حفظ حقوق مالکیت فکری ایده‌های کارآفرینان از جمله راهبردهای ارائه شده به منظور توسعه مشارکت فرشتگان کسب و کار در سرمایه گذاری طرح‌های توسعه گردشگری روستایی در این پژوهش می باشند.
نتیجه‌گیری: عوامل فرهنگی و فرهنگ‌هایی که کارآفرینی، ریسک‌پذیری و نوآوری را در اولویت قرار می‌دهند، ممکن است محیط مساعدی را برای سرمایه‌گذاران فرشته ایجاد کنند تا در پروژه‌های گردشگری روستایی مشارکت کنند. عوامل اقتصادی و یک اقتصاد قوی و رو به رشد باقدرت خرید می‌تواند با ایجاد تقاضا برای خدمات گردشگری، سرمایه‌گذاری فرشته را جذب کند. در زمینه‌ی ثبات سیاسی، یک محیط سیاسی حمایت‌کننده با سیاست‌های مطلوب، مزایای مالیاتی و مقررات کارآمد می‌تواند سرمایه‌گذاران فرشته را تشویق کند تا در پروژه‌های گردشگری روستایی مشارکت کنند. چارچوب‌های قانونی قوی و یک سیستم حقوقی شفاف اعتماد سرمایه‌گذاران را افزایش می‌دهد و مشارکت آن‌ها را در پروژه‌های گردشگری تشویق می‌کند. نوع و کیفیت طرح‌های تجاری برای طرح‌های گردشگری روستایی می‌تواند بر مشارکت فرشتگان تجاری تأثیر بگذارد. معرفی قوانین و سیاست‌هایی که سرمایه‌گذاری فرشتگان تجاری در گردشگری روستایی را تسهیل می‌کند، محیط نظارتی مطلوبی را فراهم کند. رویه‌های شفاف برای دریافت مجوزها و تملک زمین می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را افزایش دهد. سطح تدابیر امنیتی و ایمنی و ایجاد یک محیط امن با اقدامات کافی برای محافظت از گردشگران و سرمایه‌گذاری‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران فرشته بسیار مهم است. عوامل اجتماعی از جمله حمایت جامعه، میراث فرهنگی و پذیرش اجتماعی از توسعه گردشگری می‌تواند مشارکت فرشتگان تجاری در گردشگری روستایی را شکل دهد. ادغام فناوری در گردشگری روستای علاوه بر این، تسهیل دسترسی به زیرساخت‌های فناوری مقرون‌به‌صرفه، مانند اتصال به اینترنت، می‌تواند کارآفرینان روستایی را توانمند کند و آن‌ها را قادر سازد تا از ابزارهای دیجیتال به‌طور مؤثر استفاده کنند. عوامل فردی ازجمله ریسک‌پذیری، تخصص و توانایی مالی سرمایه‌گذاران فرشته می‌تواند بر مشارکت آن‌ها در گردشگری روستایی تأثیر بگذارد. پرداختن به عوامل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، منابع، حقوقی، برنامه‌ریزی، فناوری، امنیت، زیرساخت‌ها، تیم ‎سازی، امکانات، اجتماعی و عوامل فردی برای تقویت مشارکت فرشته‌های تجاری در توسعه گردشگری روستایی ایران بسیار مهم است.

 
متن کامل [PDF 1514 kb]   (۵۹۲ دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تامین مالی
دریافت: 1401/12/11 | پذیرش: 1402/2/16

فهرست منابع
1. Ahmadi-Kafshani, A., Rizvani, M., Chitsazan, H., & Kazemi, R. )2017(. Mixed analysis of entrepreneurial marketing in attracting capital from business angels. Entrepreneurship Development, 11(4), 621-640 (In Persian).
2. Asadi, M., Razavi, M., & Frostkhah, M. (2018). The model of social entrepreneurship in the organization of street children. Development of Entrepreneurship, 3(12), 65-83 (In Persian).
3. Bahramipour, A., Teshimiri, M.R., Hosseini, M.R. & Shujaei, S. (2019). Identifying dimensions and components of tourism entrepreneurship in order to achieve sustainable rural development. Entrepreneurship studies and sustainable development of agriculture, 7(2), 19-30 (In Persian).
4. Block, J., Fisch, C., Vismara, S., & Andres, R.) 2019(. Private equity investment criteria: An experimental conjoint analysis of venture capital, business angels, and family offices. Journal of corporate finance, 58, 329-352. [DOI:10.1016/j.jcorpfin.2019.05.009]
5. Bonini, S., Capizzi, V., Valletta, M., & Zocchi, P. (2018). Angel network affiliation and business angels' investment practices. Journal of Corporate Finance, 50, 592-608. [DOI:10.1016/j.jcorpfin.2017.12.029]
6. Bonnet, C., Capizzi, V., Cohen, L., Petit, A., & Wirtz, P. )2022(. What drives the active involvement in business angel groups? The role of angels' decision-making style, investment-specific human capital and motivations. Journal of Corporate Finance, 77, 101944. [DOI:10.1016/j.jcorpfin.2021.101944]
7. Cannice, M. V., Allen, J. P., & Tarrazo, M. (2016). What do venture capitalists think of venture capital research? Venture Capital, 18(1), 1-20. [DOI:10.1080/13691066.2016.1102393]
8. Cheraghi, M., Qolizadeh, H., Tohidlo, Sh. & Alipour, H. (2021). Identifying the challenges of rural tourism development in border areas (case study: Aras Azad Zone). Entrepreneurship studies and sustainable development of agriculture, 9(1), 17-36 (In Persian).
9. Corbin, J. M., & Strauss, A. )1990(. Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative sociology, 13(1), 3-21. [DOI:10.1007/BF00988593]
10. Esmailpour, H., Saeednia, H., & Haghshenas, F. )2018(. Presentation of Conceptual Model of Customer Experience Management of Brand Relation Based on Foundation Data Theory. Jounal of Marketing Management, 13(39), 19-36.
11. Farhoudi, A., Shabgo Monsef, M. and Qolipour Soleimani, A. (2022). Identifying and modeling effective factors in attracting investors in the tourism industry (Case Study: Ardabil province). Tourism and Development, 12(1), 261-276 (In Persian).
12. Farmani-Ardhaei, R. )2015(. The role and performance of villages and rural tourism in the development of tourism in Iran, a case study: the target village of Ardha tourism. Research in humanities education, 3(6), 39-47 (In Persian).
13. Fisch, C., Masiak, C., Vismara, S., & Block, J. )2021(. Motives and profiles of ICO investors. Journal of Business Research, 125, 564-576. [DOI:10.1016/j.jbusres.2019.07.036]
14. Hashminko, A., Mubaraki, M. H., Rezaiyan, A., Waimanipour, N. )2017(. Goals, beliefs and decision-making process of business angels. Journal of Entrepreneurship Development, 11(3), 561-580
15. (In Persian).
16. Hassas Yaganeh, Y., & Afkhami, A. (2017). Behavioral modeling of investment decisions of business angels (investor). Investment Knowledge, 7(28), 313-329 (In Persian).
17. Heydari, A., Amiri Sardari, Z., Jamshidi, M.J., & Salar Zahi, H. (2019). Identifying and explaining the infrastructure and technology dimensions of the eco-tourism industry to attract business angels in line with the development of the rural tourism industry in Kermanshah province. Entrepreneurship Development, 13(2), 199-216 (In Persian).
18. Karimi, S. (2021). The Study of Villagers Life Quality Impact of Natanz District on the Product of Rural - Agriculture Tourism. jea. 8(15), 89-99. DOI:10.52547/jea.8.15.89. [DOI:10.52547/jea.8.15.89]
19. Lefebvre, V., Certhoux, G., & Radu-Lefebvre, M. (2022). Sustaining trust to cross the Valley of Death: A retrospective study of business angels' investment and reinvestment decisions. Technovation, 109, 10. [DOI:10.1016/j.technovation.2020.102159]
20. Li, Y., Westlund, H., & Liu, Y. )2019(. Why some rural areas decline while some others not: An overview of rural evolution in the world. Journal of Rural Studies, 68, 135-143. [DOI:10.1016/j.jrurstud.2019.03.003]
21. Lin, C. L. )2022(. Evaluating the urban sustainable development strategies and common suited paths considering various stakeholders. Environment, Development and Sustainability, 24(12), 14033-14073. [DOI:10.1007/s10668-021-02021-8]
22. Liu, C., Dou, X., Li, J., & Cai, L. A. )2020(. Analyzing government role in rural tourism development: An empirical investigation from China. Journal of Rural Studies, 79, 177-188. [DOI:10.1016/j.jrurstud.2020.08.046]
23. Liu, Y. L., Chiang, J. T., & Ko, P. F. )2023(. The benefits of tourism for rural community development. Humanities and Social Sciences Communications, 10(1), 1-12. [DOI:10.1057/s41599-023-01610-4]
24. Lodefalk, M., & Andersson, F. W. )2023(. Business angels and firm performance: First evidence from population data. PloS one, 18(3), e0283690. [DOI:10.1371/journal.pone.0283690]
25. Ma, X., Wang, R., Dai, M., & Ou, Y. (2021). The influence of culture on the sustainable livelihoods of households in rural tourism destinations. Journal of Sustainable Tourism, 29(8), 1235-1252. [DOI:10.1080/09669582.2020.1826497]
26. Matiei Langroudi, H., Sharifi, A., & Rezaei Azadi, M. )2012(. Feasibility of tourism development in rural areas from the point of view of tourists (Takht Suleiman section of Takab city). Human Settlements Planning Studies, 8(24), 1-17 (In Persian).
27. Matiei-Langroudi, H. )2018(. Economic Geography of Iran, Agriculture, Industry, Services, Jihad, University of Mashhad (In Persian).
28. Mazini, A. )2018(. The use of Islamic tools in the financing of the tourism sector (a proposed operational model), the second international conference on the development of the financing system in Iran, Tehran.
29. Moradi, M., & Ahmadvand, M. (2021). Factor Analysis of the Effects of Tourism on the Development of Rural Women's Agriculture Employment in Boyer Ahmad County. jea. 7(14), 78-86. [DOI:10.52547/jea.7.14.78]
30. DOI: 10.52547/jea.7.14.78. [DOI:10.52547/jea.7.14.78]
31. Musa Vand, J., Mahmoudi, M., & Chiraghi, R. )2012(. Development of rural tourism in line with sustainable development (case study: Surin village, Baneh city). Geography of Tourism Space,
32. 2(8), 81-97 (In Persian).
33. Polukhina, A., Sheresheva, M., Efremova, M., Suranova, O., Agalakova, O., & Antonov-Ovseenko, A. )2021(. The concept of sustainable rural tourism development in the face of COVID-19 crisis: Evidence from Russia. Journal of Risk and Financial Management, 14(1), 38. [DOI:10.3390/jrfm14010038]
34. Pourang, A., Ghayor Baghbani, M., & Pourang, N. (2019). Identifying factors influencing the attraction and retention of religious tourists in Mashhad metropolis with the foundation's data approach. Islamic Management Quarterly, 28(2), 151-192 (In Persian).
35. Qaym-Alaei, K., Ismailpour, H., Saeednia, H. & Haqshohn, F. )2017(. Presenting the conceptual model of customer experience management of brand affiliation based on foundational data theory. Marketing Management, 13(39), 19-36 (In Persian).
36. Ruknuddin-Iftakhari, A., & Qadri, A. (2013). The role of rural tourism in rural development (criticism and analysis of theoretical frameworks). Madras of Humanities, 6(2), 23-40 (In Persian).
37. Safaipour, M., Daman Bagh, S., Taheri, H., & Rose Magir, F. )2013(. Analysis of the role of tourism in the rural economy, a case study: Banzardeh Dehistan, Dalaho City. Rural researches, 423-444 (In Persian).
38. Skalicka, M., Zinecker, M., Balcerzak, A. P., & Pietrzak, M. B. )2023(. Business angels and early stage decision making criteria: empirical evidence from an emerging market. Economic research-Ekonomska istraživanja, 36(1), 25-50. [DOI:10.1080/1331677X.2022.2063920]
39. Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage The.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by: Yektaweb