دوره 10، شماره 19 - ( بهار و تابستان 1402 )                   جلد 10 شماره 19 صفحات 80-69 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizpour F, Borkhani F R, Mokhtari M. (2023). The Explanatory Components of the Establishment of the One Village One Product (OVOP) strategy for rural entrepreneurship (Case: Shazand county, Markazi Province). jea. 10(19), 69-80. doi:10.61186/jea.10.19.69
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-333-fa.html
عزیزپور فرهاد، رزاقی بورخانی فاطمه، مختاری مریم. مؤلفه‌های تبیین کننده استقرار راهبرد یک روستا یک محصول (OV OP) برای کارآفرینی روستایی (مورد: شهرستان شازند استان مرکزی) راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 1402; 10 (19) :80-69 10.61186/jea.10.19.69

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-333-fa.html


دانشکده علوم زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
چکیده:   (1296 مشاهده)
   
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: رویکرد یک روستا، یک محصول 1(OVOP)،  یک روستا را برای تولید یک محصول رقابتی و قابل ­فروش با توجه به منابع محلی خود برای دستیابی به درآمد فروش در بازار و اقتصاد محلی تقویت می‌کند. یک رویکرد توسعه اقتصادی جامعه‌محور و مبتنی بر تقاضا و استفاده از منابع منطقه‌ای، ظرفیت منطقه‌ای با تأکید بر سه اصل اساسی محلی­ بودن و در عین حال جهانی ­اندیشیدن، اتکا به خود و خلاقیت و توسعه منابع انسانی می‌باشد. هدف اصلی این پژوهش، دسته ­بندی مؤلفه‌های تبیین‌کننده استقرار راهبرد یک روستا، یک محصول OV OP)) برای کارآفرینی از دیدگاه روستاییان در دهستان نهرمیان ازتوابع بخش زالیان شهرستان شازند می­ باشد.
مواد و روش‌ها: پژوهش از نوع کاربردی و جامعه آماری آن شامل 5550 نفر از روستاییان دهستان نهرمیان می‌باشد. نمونه گیری به روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای تصادفی با انتساب متناسب انجام شد و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 160 نفر تعیین گردید. ابزار تحقیق پرسشنامه‌ای بود که تأیید روایی آن توسط متخصصان و کارشناسان صندوق کارآفرینی امید، کارشناسان توسعه روستایی سازمان جهاد کشاورزی و اعضای هیأت علمی رشته جغرافیا و برنامه ­ریزی روستایی دانشگاه خوارزمی و اعتماد و پایایی آن با آماره آلفای کرونباخ انجام شد. در بخش آمار تحلیلی با توجه به اهداف تحقیق، از روش­ تحلیل عاملی اکتشافی با نرم­ افزار  SPSS استفاده گردید.
یافته‌ها: اولویت ­بندی شاخص‌های تبیین‌کننده استقرار راهبرد OVOP برای کارآفرینی از دیدگاه روستاییان نشان داد شاخص‌های"کیفیت تولیدات"، "فعالیت دارای مزیت رقابتی" و "تولید در سطح محلی برای بازار جهانی" اولویت‌های اول و "خدمات ارتباطی و ICT"، "پشتیبانی دولت" و "مشارکت و تعاون در کشاورزی در اولویت­ های آخر بوده‌است. مطابق نتایج تحلیل عاملی اکتشافی هفت عامل نوپذیری و خلاقیت، فروش و بازاریابی، مزیت نسبی و رقابت‌پذیری، سرمایه انسانی و اجتماعی، مشارکت اجتماعی، حمایتی- زیرساختی و کاهش شکاف اقتصادی مهمترین عوامل تبیین ­کننده استقرار راهبرد OVOP از دیدگاه روستاییان به­ دست‌ آمدند. هفت عامل مذکور توانسته­ اند 68/27 درصد از کل واریانس متغیرها را تبیین نمایند.
نتیجه‌گیری: OVOP به­ عنوان یک استراتژی توسعه روستایی و محرک توسعه اقتصادی روستا مستلزم توجه به روستاهای نوآور و دانش‌بنیان در کاهش فقر نواحی روستایی است. در این راستا، توجه به هدف بهینه‌سازی مناسب از منابع محلی و تخصیص سرمایه و منابع مالی برای مدیریت کسب‌وکارهای محلی و سازماندهی تعاونی‌های محلی با رویکرد خودباوری و خلاقیت حائز اهمیت است. از طرفی ترغیب و تشویق روستاییان برای تولید محصول محلی و حمایت‌های دولت برای برچسب‌گذاری و برندسازی در زنجیره ارزش محصولات نقش مهمی در توسعه بازار بین‌المللی و صادرات محصول و توسعه کارآفرینی روستایی دارد.
[1] One Village & One Product
   
متن کامل [PDF 2199 kb]   (230 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1401/7/11 | پذیرش: 1401/12/22 | انتشار: 1402/6/27

فهرست منابع
1. Azizpour, F., Razaghi Borkhani, F. and Mokhtari, M. (2021). Explaining the initial level of one village, one product strategy" in the development of the local economy Case: Nahrmian Rural District of Shazand County. 10 (35) :173-194. (In Persian)
2. Bostanci, S and BatalhÃo. A.C.S., (2019). A review of One Village One Product (OVOP): Potentialities and fragilities in Brazil and Turkey. Joeep Journal of Emerging Economies and Policy,4 (1): 31-42.
3. Denpaiboon, C and Amatasawatdee, K. (2012). Similarity and Difference of One Village One Product (OVOP) for Rural Development Strategy in Japan and Thailand, Thammasat University, Japanese Studies Journal Special Issue: Regional Cooperation for Sustainable Future in Asia, 52-62pp.
4. Eisazadeh, S. (2020). Analysis of the model One Village One product and the formation of clusters of non-agricultural activity in rural areas. Journal of Applied Economics Studies in Iran, 9(36): 237-261. (In Persian)
5. Fal Soleiman, M, N., Haj pourPour, G. and Mikaniki, J. (2018). The effects of rural development groups on the economic sustainability of space case: villages in the central part of Sarbisheh city. Space Economy and Rural Development. 8 (28): 1-30. (In Persian)
6. Farahani, H., Rasouli Nia, Z. and Asdqy Sraskanrvd, Z. (2014). The Factors of effective on growth of entrepreneurship in rural areas Case: Jaber Ansar District Abdanan. Journal Space Economy & Rural Development. 3.9:1-16. (In Persian)
7. Hoang Thanh, L., Ta Nhat, L., Nguyen Dang, H.,. Ho, T.M.H. and Lebailly. P. (2018). One Village One Product (OVOP)-A Rural Development Strategy and the Early Adaption in Vietnam, the Case of Quang Ninh Province. Sustainability, 10(12):4485. https://doi.org/10.3390/su10124485 [DOI:10.3390/su10124485.]
8. Igosa, K. (2008). Globalization in Asia and Local Revitalization Efforts: A View from One Village One Product (OVOP) Movement in Oita.
9. Iran Statistics Center. (2015). General population and housing census.
10. Iran Statistics Center. (2017). General population and housing census.
11. Jaiborisudhi W. (2011). OVOP Network toward in East Asia and a case study in Thailand: the authority between the government and the general public. Int. Journal of East Asian Studies. 16(1): 14-8.
12. Kanani E. and Ahmadvand, M. (2018). Identifying feasibilities and effective strategies for developing Job opportunity in rural areas of the Mashhad-e-Morghab district. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 5(10):34-44 (In Persian). [DOI:10.29252/jea.5.10.34]
13. Karimzadeh, H., Valai, M. & Manafi Azar, M. (2016). Ghyrzray employment and its role in sustainable rural economy Case Study: Marhamat Abad district center, Miyandoab Township. Geographical Planning of Space, 6(20): 129-144. (In Persian)
14. Kurokawa, K. (2012). promoting local creativity on OVOP/ OTOPs diversity what kinds of groups would be in a better position to innovate? innovate? First published 2012 by Thammasat Printing House 99 Moo 18, Paholyothin Rd. Pathumthani 12121, Thailand, page of: 1-13.
15. Kurokawa, K., Tembo, F and Velde, D.W. (2010). Challenges for the OVOP movement in Sub-Saharan Africa. Insights from Malawi, Japan and Thailand. JICA Research Institute 10-5. Ichigaya Honmura-cho Shinjuku-ku.10: 47pp. Japan International Cooperation Agency Research Institute.
16. Murayama, H. and Son, K. (2012). Understanding the OVOP Movement in Japan (An Evaluation of Regional One-Product Activities for Future World Expansion of the OVOP/OTOP Policy), 191-208pp.
17. Murti, E and Sutaw, H. (2019). Rural Economic Empowerment Based on One Village One Product (OVOP), Research on Humanities and Social Sciences, 9(12): 130-135.
18. Ndione, J .SJ. S and Suzuki, K. (2019). Beyond the One Village One Product (OVOP) Concept through Design Thinking Approach. International Journal of Education and Research. 7(4): 143-156.
19. Ngugi, J. N. and Bwisa, H. (2013). Factors influencing growth of group owned small and medium enterprises: A case of one village one product enterprises. International Journal of Education and Research. 1(8): 1-14.
20. Ohaya, O. O., Misigah, G. and Kinyanjui, C. (2017). One Village One Product (OVOP) - Regional Sustainable Development in Kenya, Jomo Kenyatta University of Agriculture and Technology, page of 608-615, www. http://hdl.handle.net/123456789/3131.
21. Ningtyas, H. I. R. (2022). Penguatan Optimalisasi BUMDes dengan Metode OVOP (One Village One Product) Sebagai Penggerak Pengembangan Perekonomian Desa. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 3(03), 381-394. [DOI:10.36418/jist.v3i3.383]
22. Rezaei, R, & Safa, L. (2015). Factors affecting the development of small and medium agricultural enterprises in Zanjan province. Space Economy and Rural Development, 5(18):141-163. (In Persian)
23. Savari, M., Asadi, Z., & Hasanpour, K. (2020). Development of Sustainable Employment Development Strategies in Rural Areas of Delfan County. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture. 7 (13) :42-53. (In Persian) [DOI:10.52547/jea.7.13.42]
24. Savitri, D. (2008). An approach of Sustainable development: Rural Revitalization as the Pioneer of OVOP movement. J. OVOP Policy 2008, 1, 79-88
25. Sharghi, T. and Bagheri, F. (2018). Analysis of the education component in the development of entrepreneurship in the development of rural entrepreneurship from the perspective of rural entrepreneurs, a case study: Shazand city, Markazi Province International Conference on Agricultural Sciences, Environment, Urban and Rural Development, Payam Noor University, International Center of Georgia.May 2018. (In Persian)
26. Shoji, K. (2008). The One Village, One Product Movement Spreading throughout the World, Speech on OVOP APEC 2008, Retrieved April 30, 2012, http://www.apecovop.org/ebs011.asp?page=&forid=4&todir=15&nouse=2247.
27. Sookhtanlou, M., Hadi, Z., and Imani, B. (2022). Analysis of factors affecting entrepreneurial empowerment of women heads of rural households in Sarab County. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 9(17) :82-93. [DOI:10.52547/jea.9.17.82]
28. Stathopoulos, S., Stathopoulos, S., Psaltopoulos, D. and Skuras, D. (2004). Rural entrepreneurship in Europe, International Journal of Entrepreneurial Behavior& Research, 10(6), 404-425 [DOI:10.1108/13552550410564725]
29. Stenning, N., Koichi, M. (2008). Knowledge and networking strategies for community capacity development in Oyama-machi: An archetype of the OVOP movement. Journal of OVOP Policy,1,5-20.
30. Xu, G.C., Xie, M.Y. and Huang, Y.H. (2020). Spatial-temporal changes and the driving forces of One Village One Product (OVOP) industries in Beijing suburbs. 6th International Conference on Agricultural and Biological Sciences. [DOI:10.1088/1755-1315/594/1/012030]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb